Jump to content

Fobier - har du någon eller några?

Jacker
 Share

Recommended Posts

Jag tror den här bilden fan kan skrämma dig till döds:

Klicka för större

0h78cbobr9em.jpg

7sesr4j8897m.jpg

Eller den här:

543yvfyo4q91.jpg

alwn08wag22u.jpg

Och jag kan hålla med dig, aldrig i hela mitt liv att jag skulle simma, och inte ens åka med båt över hålet i de första bilderna. Fyfan.

Samma sak, jag skulle aldrig i hela mitt liv hoppa i vattnet och bada vid Marianergraven. Tycker det är vidrigt när vi är ute och åker båt/vattenskidor/ring whatever i vänern och man ramlar i. Man vet att det kanske är 40-50 till botten. Det skrämmer mig. Vill bara upp i båten så fort som möjligt.

Det där.... ser läskigt ut! :unsure:

Tänk om man trillar ner där :mf_doof::unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 158
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Samma sak, jag skulle aldrig i hela mitt liv hoppa i vattnet och bada vid Marianergraven. Tycker det är vidrigt när vi är ute och åker båt/vattenskidor/ring whatever i vänern och man ramlar i. Man vet att det kanske är 40-50 till botten. Det skrämmer mig. Vill bara upp i båten så fort som möjligt.

Mmm, men det där är knappast en fobi. Hade det varit en fobi hade du inte vågat åka t.ex. vattenskidor öht eftersom risken att ramla i är så stor.

Det där handlar, precis som mycket annat i den här tråden, istället om en ganska naturlig och sedan stenåldern invand rädsla för olika "stenåldersfaror" som t.ex. ormar, mörker, höjder, spindlar, åska, trånga platser eller djupt vatten m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ni pratar om vattenbottnar och sånt dära, mörkt vatten, usch.

Jag är vanligtvis en säl i vattnet, kan bo där mer eller mindre. Men vi har ett ställe på våran gård där det går ett utlopp från kraftverket längre bort. Det är konstgjort, så det är lodräta väggar rakt ner, 20 meter, sen går det ut till den riktiga älven. Där ser man inte ett skvatt, det är totalt bäcksvart rakt ner. Jag skulle inte för en miljon kronor vilja åka ner där med syrgastuber, så jävla läskigt. Sen när man har sett nappen man kan få där när det gäller fiske, pappa hade nån lax på kroken, han hade 10 kgs lina och han fick bara upp laxen en decimeter ovanför vattnet innan linan gick av. Man vet aldrig vad som finns under en när man simmar på ljupa vatten, sånt skrämmer mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, men det där är knappast en fobi. Hade det varit en fobi hade du inte vågat åka t.ex. vattenskidor öht eftersom risken att ramla i är så stor.

Det där handlar, precis som mycket annat i den här tråden, istället om en ganska naturlig och sedan stenåldern invand rädsla för olika "stenåldersfaror" som t.ex. ormar, mörker, höjder, spindlar, åska, trånga platser eller djupt vatten m.m.

Jag kan inte bada på vissa vanliga badplatser. T.ex. stränder där det blir djupt på en gång, med mörkt, grumligt vatten där man inte ser en centimeter under ytan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nåväl, det här är GTAsajten, du ska inte ta ordet fobi på jättestort allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har isåfall en sak som iaf är en riktig fobi, men det kommer jag till sen...

Jag hatar ormar. Jag brukade ha mardrömmar när jag var yngre om att jag hade ormar vid mina fötter i min säng.

Jag hatar det stora havet och det mörka vattnet när jag är ombord på en färja, och jag står ute på båten och tittar ut över havet.. då mår jag dåligt. Förresten när jag är vid sjöar och hav, då har jag en förmåga att vara livrädd för att tappa en väldigt kär ägodel i vattnet! :D

Jag tycker inte om många människor, dessa jävla konstiga människorna. Och jag kan ta väldigt illa upp för något om det bara handlar om en halv sekund. Kan få en riktig lust att slå ihjäl någon rätt vad det är ibland för jag är så arg. Jag blir nervös när jag går bland folk.

Men nu till mina vardagar.. jag lider av en extrem bakteriefobi.

Varje gång jag har varit ute då tvättar jag mig. Händerna förstås är ju självklart att man tvättar. OCH FAN NÄR NÅN KOMMER HEM TILL MIG DÅ VILL JAG ATT MAN SKA TVÄTTA HÄNDERNA!!

Men jag tvättar mig i ansiktet också, jag spolar av hela huvudet i duschen istället.

För att inte göra större skada tar jag mig en hel dusch istället! Och jag är noga med att verkligen skölja mig överallt. Jag hatar pengar - mynt och sedlar. Och jag kan inte fatta varför alla cp-människor tvunget måste slicka på fingrarna när de ska bläddra i ett jävla papper.

Redigerad av Marwin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också bacillskräck. Tvättar händerna mest hela tiden, får använda handkräm för att de blir så torra. Jag säger åt mina kompisar att tvätta händerna när de kommer till mig, de tyckte jag var konstig och jobbig i början men de har vant sig nu, hehe :D

Lider inte av det dock, känns bara bra att veta att jag är ren, typ. Inte lika allvarligt som Marwins, precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har isåfall en sak som iaf är en riktig fobi, men det kommer jag till sen...

Jag hatar ormar. Jag brukade ha mardrömmar när jag var yngre om att jag hade ormar vid mina fötter i min säng.

Jag hatar det stora havet och det mörka vattnet när jag är ombord på en färja, och jag står ute på båten och tittar ut över havet.. då mår jag dåligt. Förresten när jag är vid sjöar och hav, då har jag en förmåga att vara livrädd för att tappa en väldigt kär ägodel i vattnet! :D

Jag hatar många människor, och alla dessa jävla outside-människorna. Och jag kan ta väldigt illa upp för något om det bara handlar om en halv sekund eller mindre. Kan få en riktig lust att slå ihjäl någon rätt vad det är ibland.

Jag blir extremt nervös när jag går bland folk, kommer definitivt komma någon dag då jag plötsligt bara börjar springa ifrån alla utan att känna mig dum!

Men nu till mina vardagar.. jag lider av en extrem bakteriefobi.

Jag är livrädd för äckliga jävla tanter från 50 och äldre. Varje gång jag har varit ute då tvättar jag mig. Ja, händerna förståss och lite upplängs armarna är ju självklart att man måste tvätta, OCH FAN NÄR NÅN KOMMER HEM TILL MIG DÅ VILL JAG ATT MAN SKA TVÄTTA HÄNDERNA!!

Men jag måste tvätta mitt ansikte också! Lite vatten i händerna mot ansiktet över vasken - så kan jag inte tvätta mig. Jag måste spola av hela huvudet i duschen, och jag måste stänga duschdörrarna ifall en droppe ifrån mig skulle skvätta utanför.

För att inte starta större skada tar jag mig en hel dusch istället! Och jag är noga med att spola vatten i ögonen och öronen och tvätta mig noga med tvål under naglarna.

Jag kan inte ha ett fönster öppet eller om någon öppnar ytterdörren i mitt hem utan att spola av mitt huvud efter nästa toabesök.

Jag hatar pengar. Mynt och sedlar. Jag hatar papper. För cirka 2 år sedan fick jag skolfobi, och nu måste jag slänga allt som har varit i närheten av skolan. Och jag kan inte fatta varför alla cp-människor tvunget måste slicka på fingrarna när de ska bläddra i ett jävla papper.

Jag rör inga papper, och jag rör ingenting!

BUP är öppet för dig. Sök hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jacker&Mordos: Ni borde ta dykcert och göra ett nattdyk. 18 meter under vattnet i totalmörker. Horisontal sikt på kanske 2 meter. Tänk och tappa bort sin grupp där när lampan går sönder (vilket håll är upp liksom???)

Ahh den kan jag. kanske. Det kommer väll bubblor ur masken typ det man andas ut? Bubblorna åker uppåt. Just follow the bubbles!

Och sen om du kommer upp mit i havet och inte ser din båt någonstans och ingen är i närheten.. Ja då är du körd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, sålänge man inte har hamnat i nån storm och blivit kastad ner i vattnet och blivit snurrig så vet man ju vad som är upp.

När man badar på sommaren är det ju inga som helst problem men när man dyker med tuber händer det att man går ner till 30 meters djup eller gör dyk på natten och om det är precis lika mörkt nedåt som uppåt så är det inte så lätt som man tror att orientera sig. Eftersom man har neutral flytkraft så kan man tex utan problem simma på sidan en längre tid så visst kan man tappa bort sig lite.

Jag tog open water i thailand så vi var bara nere på 18 meters djup och jag var aldrig nere på natten, det verkade för läskigt.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor