Jump to content

Festivaler '08

AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Fan folk skriver som jävla tokar om Hultan men ingen skriver om Where The Action Is. SKANDAL!

Jag måste faktiskt säga att jag troligtvis har blivit kär. Eller fått upp kärleken i alla fall. Jävlar vad Josh Homme är cool. Nej, inte för att han står och öser med en influensa eller för att han snackar om att han ska buttfucka folk. Nej nej nej. Han ser ju fan inte ut som en rocker. En simpel tröja, jeans och en jävla frilla som är tråkigare en namnet på genren ökenrock. Vilken jävla lirare! Queens of the Stone Age var nästan det bästa från kvällen.

Dirt Pretty Things var otroligt jävla tungt. Stod tyvärr lite för långt fram och ljudet var lite för sketet men vafan, grymt var det! Enda bandet som man kunde sjunga med på nästan varenda låt. Dom nya låtarna lät även riktigt bra förutom Tired of England som jag har lite svårt för. Men det var skönt att få sjunga med någonting i alla fall.

Elller nej. Jag gör det lite enkelt för mig istället.

Moloto Jive. Över förväntan, sångaren drog till och med fram munspelet och rockade loss. Alltid uppskattat!

Johnossi. Också över förväntan.

Sahara Hotnights. Det lilla jag såg var ok.

Dirty Pretty Things. Överjävlaobetalbartbra.

Mando. Ok.

Dinosaur Jr, Rival Schools och Hellacopters såg jag inte, fotboll och annat skit då.

QOTSA. Läckert!

The Hives. Ös.

Foo Fighters. Bra men jag hade hoppats på lite bättre drag från publiken.

Piss att man hade krångligt att se matchen, svårt att få tag på mycket alkohol och köer.

Härligt att man slipper WT och fjortisfittor.

Josh Homme!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 604
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Dirt Pretty Things var otroligt jävla tungt. Stod tyvärr lite för långt fram och ljudet var lite för sketet men vafan, grymt var det! Enda bandet som man kunde sjunga med på nästan varenda låt. Dom nya låtarna lät även riktigt bra förutom Tired of England som jag har lite svårt för. Men det var skönt att få sjunga med någonting i alla fall.

Jag är fruktansvärt avundsjuk på dig, DPT var inte kul att missa alltså. Får hoppas de återvänder efter albumsläppet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Where The Action Is! dårå.

12:45 kom jag fram med tunnelbanan. Vi med e-ticket behövde inte köa utan kunde gå in i ett tält vid sidan och få armbanden direkt :mellow:

13:00 var jag inne och träffade några jag kände. Stod och väntade på första konserten.

13:15 spelade Molotov Jive. Jag hade aldrig hört dom förut men det var en besvikelse. Låtarna var väldigt enformiga utan någon orginalitet någonstans. Lät som en Libertines-kopia rakt av. De hade dock en hyfsat OK gitarrist med en fin Orange-stack så det lät ganska bra. Men vad fan hade sångaren för örhänge i örat? Och stövlarna? Lite bög-varning på honom.

14:00 spelade Johnossi. Jag hade aldrig hört dom förut men dom var bra. Vi stod inte så långt fram men det var helt okej röj även längre bak. Deras sound är väldigt mysigt och låtarna gick verkligen hem. Det började dock regna vilket gjorde det hela en smula mindre trevligt fast sångaren hade rätt - man slapp trots allt duscha.

15:00 spelade Sahara Hotnights. Fruktansvärt tråkigt. Vi gick istället till scenen Dirty Pretty Things skulle spela på och fick sjukt bra plats. Det var endast två personer framför mig. Helt plötsligt kom Gary gående framför staketet. Han var väldigt trevlig och skrev på grejer. Jag hade inget att få påskrivet men en kompis fick tröjan påskriven och en puss på kinden så hon var himla nöjd.

16:00, efter en timme av väntan och sittcirklar med främlingar, gick Carl och gänget upp på scen. Där jag stod var det verkligen röj, hela konserten. Alla bra låtar spelade dom och det var visserligen avslappnat men fortfarande tajt och bra spelat. De har alla väldigt bra samspel, lite som på Libertines-tiden. Andregitarristen hade en grymt fin Jazzmaster och Carl bytte mellan en söt Mustang, hans fina Melody Maker och en Epiphone Sheraton i fin sunburst. Väldigt bra var det. Nya låtarna gillade jag inte överdrivet men det var svårt att säga, sången var väldigt lågt mixad.

17:00 spelade Mando Diao som jag struntade i. Gick och åt istället och lite sådant.

18:00 började matchen på storbild. Efter långa sms-konversationer och ett telefonsamtal hittade jag eliizar och vi gick och tittade på matchen och drack öl. Det regnade visserligen men det var himla trevligt ändå. Sverige förlorade dock.

20:00 började Hellacopters spela. Efter en låt eller två tröttnade vi och gick och tog bra plats för Queens Of The Stone Age vilket dock visade sig vara ett onödigt beslut.

21:15 klev Queens Of The Stone Age på. Publiken längst fram där vi stod var sjukt barnslig och verkade mest försöka välta varandra. Det var helt annorlunda mot Dirty Pretty Things där publiken var civiliserad. Jag backade ett par rader och stod lugnt och fint och tittade på istället. Det var verkligen bra. Alla bra låtar spelades utan missar och Josh Homme tog hand om publiken.

22:00 var det The Hives. Jag såg någon låt men tröttnade sen. Han frontmannen är sjukt irriterande! Han är så pretentiös att hälften vore nog och så löjlig att man vill skratta men inte kan. Usch och blä. Gick runt en sväng istället.

23:30 började Foo Fighters spela. Jäklar vad dom suger. Det är helt sjukt hur dom kan samla en så stor publik som dom faktiskt gjorde. Dave Grohl måste vara töntigaste sångaren efter han i The Hives och låtarna lät likadant hela bunten. Han lyckades verkligen inte ta hand om publiken och när han försökre vara som Josh Homme blir det bara löjligt och småroligt. Linnea Olsson i SvD sammanfattade det hela väldigt bra:

Varför fnittrar alla när Grohl svär på scen? När Josh Homme i Queens of the stone age ger en känga åt vakterna må motivet vara värt att ifrågsätta, men allvaret i hoten är det inget snack om. Grohl däremot känns som ett barn som har föräldrafritt.

Hon har också en väldigt bra sammanfattning av själva bandet Foo Fighters:

Men det är något med Foo fighters som bara känns slemmigare och slemmigare. Så pass superamerikansk radiorock känns aldrig, och jag menar aldrig, genuin när den ständigt utger sig för att vara lite smartare och lite stiligare än gemene skval. Som att Grohl kommer undan med vad som helst, bara för att. Varför tramsar de annars runt i ett fruktansvärt bluesjam?

Nä, efter någon låt eller två bestämde vi oss för att åka hem. Strax före 1 var jag hemma men resten av familjen var kvar nere hos grannarna på uteserveringen och jag fastnade där med hans gitarr i två timmar bara för att han ville se. Satt dock och pratade samtidigt och det var lite småtrevligt men jag ångrar att jag gick hem klockan 3 när resten av familjen drog sig hem redan innan 2. Det var plågsamt imorse.

Men överlag var det en kanonfestival. Johnossi, Dirty Pretty Things och Queens Of The Stone Age vore ensamma värda biljettpriset. Det var också trevligt att träffa i alla fall en forumit även om jag gärna hade sagt hej till flera som var där. Bättre planering nästa år kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

R2:

Jag håller med på det flesta du säger förutom The Hives egentligen. Dom är mycket bättre live än på skiva. Foo Fighters håller jag väl delvis med dig om. Hehe.

Dock några saker jag är fundersam över. Vart stod du på Dirty Pretty Things? Jag var jävligt långt fram till höger sett från scenen, och just där jag stod så var det jävla bra drag och jag dansade runt med det flesta. Riktigt mysigt.

Sen förstår jag inte hur fan du kunde gå in och se matchen och dricka bärs därinne?? Jag var tvungen att visa legg för att komma in. Fick skaffa langare och kolla utanför istället. Vilket jag iofs inte hade så mycket emot heller och jag själv ansåg vara riktigt bra då mycket fylla och dregg försvann och det blev lite mer rockstämning istället. Men ändå. :mellow:

Sen håller jag med angående planeringen. Det hade ju varit trevligt.

Tweak:

Jo det är sant. Men du fick ju se Babyshambles så det kvittar ju. Eller jag hade nästan föredragit Babyshambles före DPT.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är sant. Men du fick ju se Babyshambles så det kvittar ju. Eller jag hade nästan föredragit Babyshambles före DPT.

Finns inget band jag hellre ville se än Babyshambles så det var lugnt på det sättet, men hade ändå velat se DPT sjukt gärna. Rockparty budade på dem ju.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

R2:

Dock några saker jag är fundersam över. Vart stod du på Dirty Pretty Things? Jag var jävligt långt fram till höger sett från scenen, och just där jag stod så var det jävla bra drag och jag dansade runt med det flesta. Riktigt mysigt.

Nästan längst fram fast till vänster om man står på scen. Så med bandet framför mig stod jag till höger. Du stod till vänster?

Sen förstår jag inte hur fan du kunde gå in och se matchen och dricka bärs därinne?? Jag var tvungen att visa legg för att komma in. Fick skaffa langare och kolla utanför istället. Vilket jag iofs inte hade så mycket emot heller och jag själv ansåg vara riktigt bra då mycket fylla och dregg försvann och det blev lite mer rockstämning istället. Men ändå. :mellow:

Eliizar langade i väskan och sen stod vi ute vid teliatältet och tittade. Där kunde ju vem som helst stå och se matchen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HEEEEEY, you got Queens of the stone age, you got The Hives, you got Rival Schools and Dinosour JR, you got som REAL bands here tonight, not like those other bullshit festivals, Dave Grohl.

If you not take it easy im gonna buttfuck you, ask Norway. Josh Homme.

Gud gav er två gåvor, era händer och The Hives.

Galet bra festival,

Kom dit runt 13 tiden, gick in och lyssnade på det första bandet, såg dom aldrig, var väl helt ok, drack lite öl, gick runt på området i någon timme, så började dagen, återkommer om lite andra saker senare.

Sahara Hotnights. Såg väldigt lite men man hörde ju hela tiden, har inget illa eller gott att säga om dom, dom gör sin grej och dom gör det väl rätt bra live iaf, dom körde sina hits...ja typ och inget mer, gick och drack öl igen.

Dirty Pretty Things. Stog längst fram i mitten och alltså, det var bra, men det vara inte så jävla super bra och mysigt som jag hade trott och hoppats, tyckte det faktiskt var lite tråkigt emellanåt, Carl såg lagom berusad ut också, kan man ju förstå, en massa öl och en flarra Jameson.

Mando Diao. Såg den mest för att en polare gillar som skarpt, för mig räckte konserten på Cirkus, men dom är faktiskt rätt tajta live och det var rätt bra drag. Never Seen The Light Of Day var riktigt tung live.

Efter dom var det dags att bege sig till fotbollen och då, precis då såklart kom alla andra 10 000 som inte var där under dom första banden, och det var smockat på O`learys, mötte upp ett gäng andra polare som skulle komma lagom till Mando, vi gick runt lite och hittade Teliatältet där dom hade en mindra skärm men där slapp man trängas, gick efter ett tag och kollade in Rival Schools, hade knappt hört nått med dom innan, men dom var rätt bra, ska kolla in dom lite närmare, såg typ halva konserten.

Gick tillbaks till öltältet och köade, gick upp på kullen där såg man hela området, bägge scenerna och den stora tv-skärmen på O`Learys, lyssnade på Dinosaur JR samtidigt som vi såg fotbollen.

Stod kvar där ett tag och lyssnade in The Hellacopters också, gick närmare scenen efter typ halva, det var bra men ljudet under den konserten var rätt dåligt tyvärr, kul att Dregen var med, bra röj under Gotta get some action now.

Queens of The Stone Age. Så sjukt jävla bra, den här gången fick jag höra No one knows, men ingen Lost art of keeping a secret :mellow:, stog så långt fram man kunde komma på den sidan där det var som mest röj, har en sak att säga om det, alltså det stod "småtjejer" där, korta tjejer, barn, man borde väl fatta att under en sån konsert blir det röj om man står längst fram, var någon unge som ramlade som jag var tvungen att ta upp och ge över till vakterna, han kan väl ha vart 13 bast.

Men spelingen var riktigt bra, synd att dom inte höll på längre, och synd att inte Dave Grohl hoppade upp under A Song for the dead

The Hives. Var rätt långt bak, rätt mycket folk framför den scenen, men det var bra tyckte jag, eller det var som vanligt och som det ska vara, Main Offender var bäst.

Foo Fighters. Som jag hade längtat och laddat, efter QOTSA sa jag till mina polare att jag inte var så sugen på att hamna i smeten igen, men när The Hives slutade och folket från den scenen började pressa fram så kunde vi inte hålla oss, då trängde vi oss så långt fram vi kunde komma, det var inte absolut längst fram men rätt nära.

Öppningen The Pretender var grym, och över direkt på Times like these, allt var så perfekt och så lagom så slängde dom in den akustiska delen med Skin & Bones och My Hero (vilken allsång) samma sak med Everlong och Best of You, vilken allsång.

Grymt, men synd att det var rätt lite mellansnack, han brukar vara bra på sånt.

Bra saker med WTAI: Området var faktiskt bra, lagom stort, skönt folk som var där, det var inga bråk osv som jag kunde se, dom flesta VAR där för musiken.

Mindre bra saker, Orginasationen, två öltält, man fick stå i kö i 30 min för öl, och när man köpte flera så skruvade dom av korkarna, men jag såg och pratade faktiskt en som jobbade på luger, så sa jag till henne "ni har inte planerat det här med öl och mat så bra va?" (med ironiks ton) nej sa hon men vi hade inte räknat med att sälja 20 000 biljetter heller, dom hade sålt 8000 dirketinsläpp under dagen.

Sen sa hon att nästa år så planerar dom ett större WTAI, får se hur det blir.

En annan grej, mer andrum mellan banden, man hann ju knappt fram till scenen där Mando Diao spelade efter Dirty Pretty Things, så det vore kanske något för nästa år, 2 dagar (mer som Way out West) och fler band.

Annars så var festivalen mycket bra, trevlig, och hoppas att den kommer tillbaka nästa år.

Varför hade inte vi forumträff?

Varning för stavfel och särskrivningar, mycket trött, fick nämligen jobba efter detta också idag.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan längst fram fast till vänster om man står på scen. Så med bandet framför mig stod jag till höger. Du stod till vänster?

Eliizar langade i väskan och sen stod vi ute vid teliatältet och tittade. Där kunde ju vem som helst stå och se matchen.

Jaha jaså. Nej jag tänkte bara att det kanske hade varit diig man dansade runt med. :mellow:

Kiedis: If you not take it easy im gonna buttfuck you, ask Norway.

And now a love song

Taha!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar, men vet inte vilken dag, det är ju bara två band eller nått sånt som spelar första dagen, dom andra den andra dagen, är sugen på se Duffy.

BILJETTER

2-dagarsbiljetten kostar 680 kr + 20 kr serviceavgift. (740:- i dörren)

Onsdagsbiljetten kostar 580 kr + 20 kr serviceavgift. (640:- i dörren)

Yeah, Buffy spelar på onsdagen. Band of Horses på tisdagen. Hela schemat går att läsa här, också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor