okka Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Älskade, Är det någon här som håller på med den ädla hobbyn ölbryggning? Själv tänker jag just börja. Med hjälp av denna lilla guide och shbf.com i största allmänhet ska jag och en vän nu börja brygga öl och avnjuta bastustunder tillsammans i kalla Luleå för att få vintern att gå snabbare. Vi ska även diskutera filosofi och ta på varandra. Nu över till huvudämnet: ölbryggning! Kan någon här tala med erfarenhet? Kan någon här hjälpa oss på traven? Kan någon här företa sig samma projekt någon annan stans i Sverige så att denna tråd kan vara levande med tips, rekomendationer, hjälpförfrågningar och allmänt tal om ölbryggning? Det kommer bli kul, det kommer bli roligt och det kommer bli trevligt. Tänk på det. Med vänliga, okka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 (redigerad) Har aldrig provat och jag önskar dig lycka till, men jag har hört att det bara blir sk*t av allt ihop. Det blir antingen 99% skum eller nån vattig blaskig blandning som smakar avslagen öl. Skulle du få till det så berätta gärna det. Redigerad 15 november, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Har bara bryggt vin och det gick asbra. Men .. brygga öl? Hur snål får man bli? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 maskrosvin skulle jag villja prova att göra. Men det får man inte för farbror blå Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Låter billigt och roligare att dricka egenbryggd öl men en liten fråga, det är ju oolagligt att brygga egen sprit, är inte detta också olagligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Låter billigt och roligare att dricka egenbryggd öl men en liten fråga, det är ju oolagligt att brygga egen sprit, är inte detta också olagligt? Nej, faktiskt inte. Har dock för mig att det finns vissa villkor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Nej, faktiskt inte. Har dock för mig att det finns vissa villkor. Det är så? låter mysko Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 (redigerad) Låter billigt och roligare att dricka egenbryggd öl men en liten fråga, det är ju oolagligt att brygga egen sprit, är inte detta också olagligt? Nej, inte öl och vin. Det får dock inte överstiga en viss % vet dock inte vilken gränsen är. Det är därför maskrosvin inte får tillverkas för den blir 47% tror jag. Starkvin får du inte heller göra Redigerad 15 november, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Nej, inte öl och vin. Det får dock inte överstiga en viss % vet dock inte vilken gränsen är. Det är därför maskrosvin inte får tillverkas för den blir 47% tror jag. Starkvin får du inte heller göra Hur brygger man maskrosvin? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 maskrosvin skulle jag villja prova att göra. Men det får man inte för farbror blå Maskrosvin är visst lagligt att brygga sedan 1994, det var olagligt mellan 1970 och 1994 då den borgerliga regeringen förbjöd det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Jag skulle vilja göra egen glögg, fast det kanske inte är lika coolt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 (redigerad) Maskrosvin är visst lagligt att brygga sedan 1994, det var olagligt mellan 1970 och 1994 då den borgerliga regeringen förbjöd det. Ah, du har minsan rätt. Visste jag inte Jag skulle vilja göra egen glögg, fast det kanske inte är lika coolt. Nej, det är lite nörd-varning på det... Redigerad 16 november, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Usch. Pappa har bryggt både Maskrosvin och äppelvin. Han hade den där bubbel-sak-grejen i ett hörn i köket. Luktade värre än fan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Usch. Pappa har bryggt både Maskrosvin och äppelvin. Han hade den där bubbel-sak-grejen i ett hörn i köket. Luktade värre än fan. Vill du lukta på glöggen, pojk? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Jag skulle vilja göra egen glögg, fast det kanske inte är lika coolt. Haha, jag med! Usch. Pappa har bryggt både Maskrosvin och äppelvin. Han hade den där bubbel-sak-grejen i ett hörn i köket. Luktade värre än fan. Jag älskar det där blubb-blubb-ljudet som den ger ifrån sig lite då och då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Jag älskar det där blubb-blubb-ljudet som den ger ifrån sig lite då och då. Jo, det var väl det enda positiva med hela processen. Speciellt på morgonen då man är lite sådär lagomt trött och sömndrucken och så börjar det bubbla; nästan så man hoppar till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Jag och en polare gjorde 7-dagarsvin (fast det egentligen är 10-dagars).. 110,- för satsen (skratta ni åt satsen) och 18*2 för sockret. Blev 21 liter, och smakade fan gott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 16 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2007 Jag och en polare gjorde 7-dagarsvin (fast det egentligen är 10-dagars).. 110,- för satsen (skratta ni åt satsen) och 18*2 för sockret. Blev 21 liter, och smakade fan gott. Höhöhö, jag skulle kunnat satsa gratis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 17 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 november, 2007 Walla, har ar det prat om olbryggning som galler, inte mask eller maskrosvin Min systers pojkvan brygger eget ol sen en lang tid tillbaka. Massor av goda sorter och smakmassigt minst lika bra som systembolagets varor. Han har lovat att lara mig den adla konsten antingen till vinter eller var. Mor&far kommer sta for ravarorna sa lange de far ta del av produkten =) Jag vet att han koper sitt humle, malt och jast pa Humlegårdens Ekolager, det ska tydligen vara det basta. Lycka till med bryggningen okka! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 17 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 november, 2007 Walla, har ar det prat om olbryggning som galler, inte mask eller maskrosvin Min systers pojkvan brygger eget ol sen en lang tid tillbaka. Massor av goda sorter och smakmassigt minst lika bra som systembolagets varor. Han har lovat att lara mig den adla konsten antingen till vinter eller var. Mor&far kommer sta for ravarorna sa lange de far ta del av produkten =) Jag vet att han koper sitt humle, malt och jast pa Humlegårdens Ekolager, det ska tydligen vara det basta. Lycka till med bryggningen okka! Sötnos! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts