Lajnux Skrivet 3 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2010 (redigerad) Louis Prima - Oh Marie Sitter och studsar upp och ner som Kung Louie i Djungelboken när killen med saxofonen och trummisen går loss vid 1:10. Vet inte vart jag ska ta vägen! De som inte spanar in låten går miste om något underbart! Redigerad 3 september, 2010 av Lajnux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 29 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2010 Satte igång denna på högsta volym och satte mig i soffan och blundade. http://www.youtube.com/watch?v=lOJqicM6x84 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Logiken Skrivet 29 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2010 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 Att ett litet ackordbyte kan ge mig sådana rysningar. Precis vid 0:51. " I could drown in your kerosene eyes" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 22 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2010 Vet inte riktigt om det klassas som öronorgasmer men här är några låtar som ändrar pulsen, vidgar pupillerna, får hjärnan att lägga av och kroppen att skaka av rysningar. Inga klassiska Pink Floyd-ögonblick utan mest riktigt, riktigt bra låtar. Martin Jondo - Jah Gringo Vet inte om det är min personliga relation till låten som gör den så bra. Denna spelade vi konstant i första året av gymnasiet. Vi satte upp sju datorer och på signal körde alla samma låt och lät det dundra genom skolan. Tempobytet 02:00 från långsamt får mig att vilja svepa en flaska tequila och trasha en lägenhet. Oren Lavie - Her Morning Elegance Kombinationen av instrument i början är verkligen intressant. Känns som ett mjukt, bubblande piano som sen följs av en piskande trumma. Stråkarna, rösten, texten och framförallt videon, känslan av ett rum i morgonljus. Beirut - Elephant Gun Jag älskar stegringen av instrument. Den börjar mjukt med en ukulele, över till ett dragspel, över till cymbaler och avslutas sen i ett crescendo av blåsinstrument, dunkande trummor som sen till slut rinner ut i en duett med trumpet och dragspel. Jag klarar mig egentligen utan Beiruts något pretentiösa image men musiken förlåter allt. Fred Åkerström - Jag ger dig min morgon Kanske anledningen till att jag finner låten mer längtande än lidelsefull är att den används så mycket i Torsk på Tallin. Fast grejen är att den används så perfekt på det sättet. Istället för att berätta om att ha en flicka bredvid sig i sängen förmedlar den mycket mer känslan av någon som önskar att den hade det. Skildringen av morgonen känns för romantiserad och onyanserad för att vara äkta. Svaga solstrålar genom böljande gardiner, en småleende, drömmande flicka, en lycklig man. När jag hör den tänker jag en ensam, olycklig man i en ensam lägenhet. Regnet slår mot rutan och rummet tyst. Jag har inte hört orginalet på engelska men jag tror det är i alla fall vad Fred Åkerström försöker säga. http://www.youtube.com/watch?v=Ew7D7r_9udM The Knife - You Make Me Like Charity You try to feel but you cant wake up You try to touch but you can't wake up You're holding ice but you don't wake up Increase the size and you don't wake up Första raderna förmedlar något djupt ångestfyllt som jag inte kan sätta fingret på. Har ofta tänkt på just den här låten när jag är i en nattlig stad, neonljus och billyktor färgar gatorna, staden runt omkring mig. Känslan av att inte kunna vakna upp från en djup sömn av betong. Det är säkert inte vad The Knife menar alls men det är känslan jag får och låten håller en fast i någon mörk känsla av maktlöshet. http://www.youtube.com/watch?v=NWsX9ggfL2Q Emil Jensen - Väck Mig Inte Imorgon En av de vackraste låtarna jag spontant kan komma på och en värdig låt att avsluta det här lilla urvalet av låtar. Egentligen ganska överflödigt att kommentera, känslan av låten finns där direkt. Känslan av att ligga i sängen med fysiskt eller symboliskt värkande fötter, låta kudden ligga mjukt runt huvudet, bara andas ut och veta att man inte behöver göra nånting förren nästa dag, oavsett vad som väntar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 8 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2011 Biten från 2:39-4:19 är helt otrolig. It will blow your minds. Lovar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 31 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2011 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 6 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2011 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 7 december, 2011 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2011 Refrängen på detta mästerverk. http://www.youtube.com/watch?v=2O4ZSR0Sqms Sjukt fet! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 december, 2011 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2011 Fan, såhär gör man musik utan att heta Richard D. James. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 8 december, 2011 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2011 (redigerad) Ursäkta att jag aldrig skriver om musik längre. Det är väl bara det att allt känns som onani, in the long run. edit. lovar, ingen kommer ens lyssna på den här låten så what's the jävla poäng?! Redigerad 8 december, 2011 av okka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 december, 2011 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2011 Ursäkta att jag aldrig skriver om musik längre. Det är väl bara det att allt känns som onani, in the long run. edit. lovar, ingen kommer ens lyssna på den här låten så what's the jävla poäng?! Jag lyssnade på den men den var dessvärre inte min typ av bag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 4 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2012 (redigerad) http://www.youtube.com/watch?v=fOi2nVB31GM 36:16 -> 37:05 Herregud Riktigt, riktigt vackert. Redigerad 4 februari, 2012 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 4 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2012 http://www.youtube.com/watch?v=qfwR5k5tVkc 3:00->Dat Piano Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 4 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2012 http://www.youtube.com/watch?v=fOi2nVB31GM 36:16 -> 37:05 Herregud Riktigt, riktigt vackert. Sanning. Bästa stunden i filmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 29 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 29 november, 2012 http://www.youtube.com/watch?v=xJjRy4Sb-bA 1.42... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 30 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2012 (redigerad) Sveriges i särklass absolut vackraste marsch. Slutpartiet ger mig alltid en liten tår i ögat. Redigerad 30 november, 2012 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 21 december, 2012 Rapportera Share Skrivet 21 december, 2012 5:25 : JÄV-LARRR, SÅ ska man dra på en stortriol!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 21 december, 2012 Rapportera Share Skrivet 21 december, 2012 1:20 och framåt, jäääääävlar vad kraftfullt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 22 december, 2012 Rapportera Share Skrivet 22 december, 2012 En kvarts orgasm. Finaste låten som finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts