Jump to content

Bra deal?

mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Hej, gott folk.

Får köpa denna av en kompis, då jag vill ha en helt egen dator som går att lira lite spel på.

Athlon64 3000+

512mb pc3200 ddr ram (3st platser ledigt)

120GB Seagate IDE

cdrom 52x

GeForce4MX 64MB PCI

Moderkort med AGP

Soundblaster Audigy2 Value

Random låda, och 350w nätaggregat.

Till saken hör att jag slänger i ett extra 512 MB-minne (samma klockfrekvens) som jag redan har, DVD-brännare som jag redan har samt en till disk.

Två frågor;

Är den värd 500 kr, exklusive uppgraderingen nedan?

Ska självklart uppgradera grafikkortet, så vilket grafikkort på begagnatmarknaden är bäst för datorn? Vill gärna kunna lira en del halvnya spel.

Antar att vi pratar X800-, 6600- eller 6800-serien kanske?

Lägger mig nog gärna i 300-prisklassen, någonstans där.

Tack på förhand för era tankar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trots ett AGP-kort i främre ledet?

Ett HD2600-någonting måste ju kirra biffen för det jag vill, eller flaskhalsar allting?

Jag pratar alltså omkring på sin höjd att Bioshock eller Oblivion ska vara spelbart i 1280x1024, eller kanske 1024x768.

Känns som att Bioshock kan bli tungt på den där burken tyvärr! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trots ett AGP-kort i främre ledet?

Ett HD2600-någonting måste ju kirra biffen för det jag vill, eller flaskhalsar allting?

Jag pratar alltså omkring på sin höjd att Bioshock eller Oblivion ska vara spelbart i 1280x1024, eller kanske 1024x768.

Processorn är för dålig/långsam

Minnet är för lite. (Ska du uppgradera så säljs troligen inte minnen i den hastighet du har)

Grafikkortet, om du köper nytt kanske du kan hitta ett med PixelShader3.0 och kunna lira BioShock på lägsta inställningarna. (Förutsatt att du skaffar mer minne)

CD-ROM: ??? Blir inget Bioshock med det (Eller jo, om du laddar ner det via steam, men det blir inte så många andra spel)

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, visst. Bioshock var kanske lite väl då. Låt oss ta ett 7600GT.

Var tror ni att smärtgränsen ligger med den riggen? Oblivion?

Sniper: Öhh, ofta 3200-minnen fortfarande inte säljs. Om du hade läst hade du fått reda på att jag har en DVD-brännare.

Ah, missade det.

Oblivion borde funka ganska bra. Hyffsat låga inställningar så går nog allt bra.

Ang. minnen. Komplett verkade inte ha dom, såg dock sen att datorbutiken säljer 3200-minnen.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bioshock är inte så krävande som man kan tro. Klockar du upp processorn och köper ett grafikkort som funkar kommer du nog kunna spela det i 1024x768 på medium, men jag kan inte lova något. -_-

Minimum Requirements

CPU - Pentium 4 2.4GHz Single Core processor

System RAM - 1GB

Video Card - Direct X 9.0c compliant video card with 128MB RAM (NVIDIA 6600 or better/ATI X1300 or better, excluding ATI X1550).

Sound Card - 100% direct X 9.0c compatible sound card

Hard disc space - 8GB free space

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, gott folk.

Får köpa denna av en kompis, då jag vill ha en helt egen dator som går att lira lite spel på.

Athlon64 3000+

512mb pc3200 ddr ram (3st platser ledigt)

120GB Seagate IDE

cdrom 52x

GeForce4MX 64MB PCI

Moderkort med AGP

Soundblaster Audigy2 Value

Random låda, och 350w nätaggregat.

Till saken hör att jag slänger i ett extra 512 MB-minne (samma klockfrekvens) som jag redan har, DVD-brännare som jag redan har samt en till disk.

Två frågor;

Är den värd 500 kr, exklusive uppgraderingen nedan?

Ska självklart uppgradera grafikkortet, så vilket grafikkort på begagnatmarknaden är bäst för datorn? Vill gärna kunna lira en del halvnya spel.

Antar att vi pratar X800-, 6600- eller 6800-serien kanske?

Lägger mig nog gärna i 300-prisklassen, någonstans där.

Tack på förhand för era tankar.

Kan mn spela GTA SA på den??

vatoslocos_942184_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket Geforce 4 kort är det? -_-

är det 4600 så har jag haft ett likadant och nej, det klarar varken oblivion eller bioshock men äldre spel och många strategispel går utmärkt. För 500 spänn är det klart värt.

Men läs tråden...

Har hittat någon snubbe på blocket som säljer 7600GT för 1100 (!).

Det är ju ett lallarpris, då man kan få en sådan modell (kanske annat märke dock) för 700 enligt pricerunner.

Borde kunna pruta ned det till 400 om han är en ärlig människa, ska ringa.

Såg även ett 9800 Pro, på 128 mb. Då snackar vi ju budget, och verkligen inte Oblivion antar jag? Men vafan, för 150 kr oprutat så är kortet säkert helt okej?

Borde klara HL2 och liknande?

Siana: Ja, processorn är ju otroligt klockvänlig, ska klocka 2,4 utan problem.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men läs tråden...

Har hittat någon snubbe på blocket som säljer 7600GT för 1100 (!).

Det är ju ett lallarpris, då man kan få en sådan modell (kanske annat märke dock) för 700 enligt pricerunner.

Borde kunna pruta ned det till 400 om han är en ärlig människa, ska ringa.

Såg även ett 9800 Pro, på 128 mb. Då snackar vi ju budget, och verkligen inte Oblivion antar jag? Men vafan, för 150 kr oprutat så är kortet säkert helt okej?

Borde klara HL2 och liknande?

Siana: Ja, processorn är ju otroligt klockvänlig, ska klocka 2,4 utan problem.

Japp, på Medium/High inställningar tror jag tom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor