Jump to content

OiNK nedstängt av IFPI, BPI och Interpol

R2D2
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 51
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tist. :rolleyes:

Jag såg att OiNK var nere, men antog att det hade med "vanliga" orsaker att göra och struntade i att läsa vad som stod.

OiNK är.. var bäst, helt klart. Får hoppas att det kommer tillbaka.

Nu finns lite officiella fakta. Allt staff ska (enligt en av dom mest respekterade moderatorerna) göra allt vad dom kan för att få upp sidan igen, men det blir inte idag och det blir inte imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara alla som var medlemmar där får accounts igen så kan jag vänta hur länge som helst (inom rimliga gränser, naturligtvis).

Det finns backup på servrarna och admin kan förmodligen inte dömas för något men polisen kan ändå ha servrarna till 26:e december vad jag har hört så det blir svårt. Vissa håller på med en tillfällig ersättare dock och dom flesta verkar gilla idén.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nåväl, det ÄR ju fråga om olaglig (eller åtminstone tveksamt laglig) verksamhet så jag ska väl inte klaga...

Öhm, ja, det vet väl alla att det är olagligt... även droginnehav och -användning är olagligt. Jag förstår inte varför något av nämnda exempel skulle vara det, men men...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Who the fuck cares?

Att folk inte kan visa lite respekt och betala för det de vill ha? Visst, ibland går vissa saker inte att köpa i butik, eller så är grejerna så gamla att ingen bryr sig, då är det ursäktligt. Men som folk gör nu, och laddar ner alla de senaste filmerna för sakens skull, är bara skamlöst.

Man kan bara hoppas på att den här snubben kommer få sitta inne ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Who the fuck cares?

Att folk inte kan visa lite respekt och betala för det de vill ha? Visst, ibland går vissa saker inte att köpa i butik, eller så är grejerna så gamla att ingen bryr sig, då är det ursäktligt. Men som folk gör nu, och laddar ner alla de senaste filmerna för sakens skull, är bara skamlöst.

Problemet är dock, att själva sidan inte gör något olagligt. Dom som satt på OiNK var också bland de mest aktiva musikköparna. Man såg hela tiden folk som berättade om skivor dom hade köpt efter att hittat dom på OiNK. Folk måste börja förstå att internet är ett fantastiskt verktyg för att göra reklam för musik. Det är bara folk som är fast i gamla tankesätt som är mot fildelning. Skivförsäljningen har ökat sen internet kom, enda anledningen till att dom stora skivbolagen klagar är för att deras skivor säljer mindre och mindre. Vad beror det på? Att dom släpper skit som ingen vill ha nu när man kan hitta nya artister på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är dock, att själva sidan inte gör något olagligt. Dom som satt på OiNK var också bland de mest aktiva musikköparna. Man såg hela tiden folk som berättade om skivor dom hade köpt efter att hittat dom på OiNK. Folk måste börja förstå att internet är ett fantastiskt verktyg för att göra reklam för musik. Det är bara folk som är fast i gamla tankesätt som är mot fildelning. Skivförsäljningen har ökat sen internet kom, enda anledningen till att dom stora skivbolagen klagar är för att deras skivor säljer mindre och mindre. Vad beror det på? Att dom släpper skit som ingen vill ha nu när man kan hitta nya artister på internet.

Visst håller jag med om att det är bra med att sprida musik via internet, dock håller jag fast i att upphovsmannen själv ska få välja hur musiken ska distribueras. Basshunter har valt att låta folk lyssna igenom (men inte ladda ner) hela hans album direkt på hans hemsida, och det har givit honom stora framgångar. Några andra artister låter folka ladda ner deras musik fritt för att sprida ordet. Visst anser jag att priset på spel och musik (men inte film) borde sjunka, och visst anser jag att fler spelutvecklare borde lägga ut sina äldre spel (abandonware) på nätet, så att man kan få tag på dessa via nätet. Själv försökte jag ett bra tag med att få tag med Burnout 2 till GC, och blev skitsur när det visade sig att spelet gick ur tryck, trots att måga fler ville ha ett ex.

Enligt min modell skulle det vara så att allt som inte är officiellt lanserat i europa, samt abandonware, ska vara fritt fram att ladda ner. Detta skulle innebära att filmer och spel skulle lanseras samtidigt globalt (palla med att vänta ett halvår på att man ska texta/dubba om vartenda film för att självgoda fransmän/tyskar, och övriga obildade ska få det som dom vill). Jag laddar själv ner grejer, men bara just abandonware, eller prylar som inte finns att köpa någonstans.

Copyrightlagen säger inte att man inte får ladda ner musik. Den säger att man ska respektera upphovsmannens önskemål angående hans skapelser. Står det specifikt på en skiva att den "may be reproduced and distributed between family/friends", så får man göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skivförsäljningen har ökat sen internet kom, enda anledningen till att dom stora skivbolagen klagar är för att deras skivor säljer mindre och mindre. Vad beror det på? Att dom släpper skit som ingen vill ha nu när man kan hitta nya artister på internet.

Och för att dem har varit alldeles för långsamma när det gäller att hitta ett enkelt och smidigit sätt att sälja musik på internet.

Att ladda ner är ju det enkaste och det snabbaste sättet att fåtag på musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen inte. TV-Links länkade bara till avsnitten på Google Video eller liknande.

Det har du rätt i. Eller som det står på wikipedia (citerat från The Guardian):

"If linking is illegal, we might as well shut down the Internet, because there is no practical way anybody can guarantee the legality of what's on the end of any link. Even if you could guarantee it at the time of linking, there's no guarantee it would still be legal less than a second later, or for the rest of time."
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst håller jag med om att det är bra med att sprida musik via internet, dock håller jag fast i att upphovsmannen själv ska få välja hur musiken ska distribueras. Basshunter har valt att låta folk lyssna igenom (men inte ladda ner) hela hans album direkt på hans hemsida, och det har givit honom stora framgångar. Några andra artister låter folka ladda ner deras musik fritt för att sprida ordet. Visst anser jag att priset på spel och musik (men inte film) borde sjunka, och visst anser jag att fler spelutvecklare borde lägga ut sina äldre spel (abandonware) på nätet, så att man kan få tag på dessa via nätet. Själv försökte jag ett bra tag med att få tag med Burnout 2 till GC, och blev skitsur när det visade sig att spelet gick ur tryck, trots att måga fler ville ha ett ex.

Enligt min modell skulle det vara så att allt som inte är officiellt lanserat i europa, samt abandonware, ska vara fritt fram att ladda ner. Detta skulle innebära att filmer och spel skulle lanseras samtidigt globalt (palla med att vänta ett halvår på att man ska texta/dubba om vartenda film för att självgoda fransmän/tyskar, och övriga obildade ska få det som dom vill). Jag laddar själv ner grejer, men bara just abandonware, eller prylar som inte finns att köpa någonstans.

Copyrightlagen säger inte att man inte får ladda ner musik. Den säger att man ska respektera upphovsmannens önskemål angående hans skapelser. Står det specifikt på en skiva att den "may be reproduced and distributed between family/friends", så får man göra så.

Du har rätt rent moraliskt och tekniskt. Enda problemet är att skivbolagen inte förstår att internet faktiskt är ett bra sätt. Att många som laddar hem också köper skivor, oftast mer än dom som inte laddar hem. På något sätt känns det som att man måste hjälpa dom på traven.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men som folk gör nu, och laddar ner alla de senaste filmerna för sakens skull, är bara skamlöst.

Jag är osäker på om denna tråd är till för sådana som dig.

Folk måste börja förstå att internet är ett fantastiskt verktyg för att göra reklam för musik. Det är bara folk som är fast i gamla tankesätt som är mot fildelning. Skivförsäljningen har ökat sen internet kom, enda anledningen till att dom stora skivbolagen klagar är för att deras skivor säljer mindre och mindre.

Försäljningen ökar samtidigt som den minskar? Whatnow?

Jag laddar själv ner grejer, men bara just abandonware, eller prylar som inte finns att köpa någonstans.

Hädare! Helgerån! Jag hoppas du får sitta inne ett bra tag, abandonware är olagligt vettu...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försäljningen ökar samtidigt som den minskar? Whatnow?

Ja, jag var otydlig. Skivförsäljningen överlag ökar. Skivorna från dom stora skivbolagen (SonyBMG, Warner o.s.v.) säljer dock dåligt. Vad det beror på låter jag vara osagt, men det kan ha något att göra med kvaliteten på musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men gråt icke

BOiNK

Undra hur länge PariteBay kan hålla sig uppe, Dom har ju redan blivit raidade en gång. Snart tror jag inte dom klarar så mycket mer.

BOiNK kommer inte att bli samma sak. Den kommer bli öppen, precis som TPB och andra stora sidor. Det betyder att det kommer att vara fullt av transcodes, 192kbps-rellar och folk som inte seedar.

Men det kommer en ersättare, saker är på väg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor