Boomer Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 (redigerad) Ja, som några av er vet så letar jag dator. Har klurat ut det mesta jag ska ha, men vill ändå dubbelkolla dom delarna om det är okay grejer. Delarna som jag valt nu är: Chassi: Antec Case Perfomance One P180B BLACK/SVART without PSU/utan nätagg PRIS: 1349kr Moderkort: MSI P6N SLI Platinum nForce 650i 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX (lite osäker på detta) PRIS: 1395kr Processor: Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 PRIS: 1590kr Minne: OCZ High Performance 2x1024MB Kit (tot. 2GB) Gold XTC DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-12 PRIS: 690kr Hårddisk: Hitachi Deskstar 7K160 80GB 7200rpm 8MB SATA2 (kommer köpa fler senare) PRIS: 358kr Grafikkort: 8800GT 512MB (Möjligtvis nya Radeon HD2950 eller vad det ska heta, blir annat moderkort då) PRIS: $249 Nätagg: Välj ett är ni snälla. Budget: Ca 8000kr, någon hundring mer skadar inte. Redigerad 21 oktober, 2007 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 För att vara mer ekonomisk så borde du köpa en Sonata III Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Detta blir långt, men jag försökte få med allting. Chassi: Jag är jättenöjd med det chassit. Om du tycker att det är värt att satsa pengar på ett kvalitetschassi så är P180 ett bra val. Moderkort: Föråldrat chipset. Jag skulle be dig överväga ett P35 eller X38-moderkort, förmodligen P35 då din budget ser ut som den gör. I samma prisklass har du till exempel Gigabyte P35-DS3 (som är otroligt bra och billigt, ger dig några hundringar extra på t.ex. nätagg), P35-DS4 (som ger dig lite fler överklockningsmöjligheter än DS3 men kostar runt 1500) eller om du hellre vill köra Asus ett P5K (billigt men bra) eller P5K-E (som ger dig fler överklockningsmöjligheter, bättre ljud, WLAN och annat smått och gott). Processor: Ett mycket bra val. Det är möjligt att du skulle kunna spara några hundringar på att ta en E6550 och klocka den till samma hastighet men det gör du som du vill. E6750 går ju att klocka ännu längre om sånt intresserar dig. Minne: OCZ brukar vara bra. För samma pengar får du ungefär motsvarande minne från Corsair. Corsair-minnena vet jag är bra och dom har också en del potential om du ska klocka lite. Då har jag visserligen CL4-varianten men om du bara ger lite mindre hårda timings så ska det inte vara några problem med CL5-varianten heller. Den kostar runt 700. Hårddisk: Säkert bra val för pengarna. Utrymmet kommer kanske inte räcka så länge men om du ska köpa mer senare så är det inga problem. Jag tror dock att det är värt 61kr extra för att få 160gb-varianten, det är ju trots allt dubbelt så mycket. Grafikkort: 8800GT blir nog jättebra, eventuellt uppdaterade 8800GTS. Radeon HD2950 är vad jag vet ett dubbelkort - två kort på ett PCB vilket ger hög värmeutveckling och strömförbrukning. Då måste du ha ett lite kraftigare nätagg men om du vill satsa på det så blir det säkert bra det också. Nätagg: Bestäm först ett grafikkort och titta sedan hur många ampere det behöver på +12v-linan. Lägg på några extra för säkerhets skull och ta sen ett agg som har så många ampere på +12v. Billigare nätagg brukar oftast ha dåligt med kräm här och därför ska du titta på just ampere på +12v och inte totala wattantalet. Det är oftast grafikkortet som är mest kritiskt - det mesta andra brukar räcka och bli över, men för säkerhets skull kan du räkna lite på den här sidan. FSP, Corsair och ibland Antec är bra märken. Hiper kan också funka om du tar lite nyare. Om du ska ha något annat så får du titta recensioner på t.ex. prisjakt.nu så att det inte är kända problem med det. Det här kommer kanske att bli över 8000, särskilt om du ska ha ett HD2950 som förmodligen hamnar på 2500kr+, men det blir också en väldigt bra dator. Om du ska dra ner på något så kanske ett billigare chassi kan funka. Sonata är bra om du klarar dig på det inbyggda nätagget (kolla upp sådant först) men jag har hört att det lätt blir lite trångt med större grafikkort (HD2950 blir förmodligen stort). Moderkort kan du också dra ner lite på. Gigabyte P35-DS3 är ett bra kort (förutom lite dåligt BIOS för överklockning) kostar runt 900 på vissa ställen men är ändå stabilt och snabbt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 Jag har ett Gigabyte DS3 och är kanon-nöjd! Köpköpköp! Har fått upp min processor till 3.2GHz men det finns helt klart mer möjligheter. Jag är bara för lat för att höja volten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 Jag har ett Gigabyte DS3 och är kanon-nöjd! Köpköpköp! Har fått upp min processor till 3.2GHz men det finns helt klart mer möjligheter. Jag är bara för lat för att höja volten. Vilken processor? Kylare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 24 oktober, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 oktober, 2007 Det blir ett Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 samt ett Corsair HX Series 520W. Har hört att Corsair ska vara riktigt bra nätagg och ska ha långa sladdar, för jag har även hört att det kan annars bli ett problem i P180. Och 8800GT 512MB som enligt prisjakt.se kommer hamna på ca 2200kr, fast det är bara en dröse med okända sidor som har lagt upp kortet ännu. Får se vilket pris det blir på DB. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 oktober, 2007 Här är ett 8k-paket direktrippat från Sweclockers som du kan titta lite på. Grafikkortsvalet är jag lite tveksam till och du kan ju alltid dra ner lite på hårddisken, men det kan vara en bra mall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 25 oktober, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Grejen är den att Sonata är så otroligt fult så jag kan verkligen inte se mig köpa det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Om du tycker att det är värt pengarna att köpa ett kvalitetschassi så kommer du inte att bli besviken på P180 + Corsair-nätagg. Det är rymligt, tyst, lätt att bygga i och samtidigt bland dom snyggaste (enligt mig). Men det finns pengar att spara. Det beror på hur du vill prioritera. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 (redigerad) Vilken processor? Kylare? E6320 bulk. Eller, egentligen har jag en annan kylare (Thermaltake Golden orb II) som jag fick gratis men den presterar ungefär lika bra. Edit: Nakdelen med P180 är väl att det väger mycket? Redigerad 26 oktober, 2007 av DrStupid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 26 oktober, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Ja, nu har det blivit ändrade planer. Tar ett Sonata III istället, så då blev det ju lite pengar över. Något bättre moderkort? Helst något i fin färg också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Ja, nu har det blivit ändrade planer. Tar ett Sonata III istället, så då blev det ju lite pengar över. Något bättre moderkort? Helst något i fin färg också. Gigabyte P35-DS4 eller X38-DQ6. Eller Asus P5K-E. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 (redigerad) Köp en bättre hårddisk och en DS4 eller liknande. Kanske räcker till en fin Processorkylare också. R2: DQ6 är inte prisvärd då DS4 är i stort sätt samma kort. Redigerad 26 oktober, 2007 av DrStupid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 26 oktober, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Hm, okay. Tar GA-P35-DS4. Men ang. processorkylare som doktorn snackar om har jag aldrig mekat med förut, bara installerat de som kommer med processorn. (detta är mitt tredje bygge). Någon ni kan rekommendera? Och var ska man lägga sån där kylpasta då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 (redigerad) R2: DQ6 är inte prisvärd då DS4 är i stort sätt samma kort. Egentligen inte, lite bättre överklockningsmöjligheter bara. Men det är enda Gigabyte-kortet jag vet som bygger på X38 och om man tror sig behöva PCI-E2.0 så är det X38 man ska ha. Jag tror dock inte att Boomer vill ha det kortet då det kostar lite för mycket. Boomer: Hur stor är din processorkylarbudget? Kylpastan lägger du i mitten på processorn, ungefär lika mycket som ett riskorn. Redigerad 26 oktober, 2007 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 26 oktober, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 (redigerad) Hur stor är din processorkylarbudget? Kylpastan lägger du i mitten på processorn, ungefär lika mycket som ett riskorn. Tja, du kan ju kolla här. Lägg på 2000kr för 8800GT också så kanske du får ut något. Ska kolla på datorbutiken vad för pris det blir där, men dom har höjt priserna helt hastigt och lustigt. @edit; På datorbutiken fick jag samma grejer för 5371kr istället, så ~7400kr med 8800GT inräknat. Redigerad 26 oktober, 2007 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Tja, du kan ju kolla här. Lägg på 2000kr för 8800GT också så kanske du får ut något. Ska kolla på datorbutiken vad för pris det blir där, men dom har höjt priserna helt hastigt och lustigt. Runt 300 kr då? Scythe Mine skulle förmodligen varit mitt val. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Scythe Mine skulle förmodligen varit mitt val. Jag kanske är dum i huvudet men varför är fläkten i mitten? Det gör ju knappast någon skillnad utom att kylaren blir mindre effektiv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 26 oktober, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Medföljer det instruktioner hur man installerar dom? Vill inte göra något fel när det är dyra grejer förstår du. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 26 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 oktober, 2007 Medföljer det instruktioner hur man installerar dom? Vill inte göra något fel när det är dyra grejer förstår du. Ja det gör det. Det är det är bara att vara försiktig och ta det lugnt. Processorkylaren är egentligen inte särskilt svår att få dit, vanligtvis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts