Jump to content

Athlon X2 vs Core 2 Duo

Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Jag övervägde ett DirectX10-kort, bara för att vara good'n set inför framtiden, men en i min klass avrådde mig. Dessutom ansåg han att jag gott kan testa med mitt lilla aggregat från Q-Tec, och köpa ett nytt ifall det visar sig vara för svagt. Då får det bli det här aggregatet, om något. Är det vettigt?

Såhär ser min lista ut än så länge, och den motsvarar det som jag hade i åtanke vad gäller priset. Gillas det?

post-844-1193130761_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både AMD och Radeon är kända för att dra mycket ström men känner du att det är värt att testa så testa på. Det där nätaggregatet vet jag inget om, men paketet ser bra ut.

Fast om du ska arbeta på datorn är det ingen anledning att köpa ett så kraftigt grafikkort, lägg hellre mer pengar på RAM / CPU.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både AMD och Radeon är kända för att dra mycket ström men känner du att det är värt att testa så testa på. Det där nätaggregatet vet jag inget om, men paketet ser bra ut.

Fast om du ska arbeta på datorn är det ingen anledning att köpa ett så kraftigt grafikkort, lägg hellre mer pengar på RAM / CPU.

Ja, jag antar att du har rätt. Egentligen behöver jag väl inte det, men jag är mänsklig. Om jag vill uppgradera mig så känns det dumt att inte skaffa det bästa av allt inom rimliga prisklasser. Dessutom får jag ibland för mig att spela lite ibland. Då är grafik gott :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha större chans att kunna behålla ditt nätagg så skulle jag säga kör Core 2 Duo istället. 60 watt extra (som AMD drar jämfört med Intel) är en hel del. Det finns billigare moderkort även på Intelsidan, till exempel MSI P35 NEO-F som kostar under 900 kr och som då ändå har P35-chipset.

För samma strömförbrukning som AMD-datorn så får du en klockad Intel-dator som ger bättre prestanda, om det nu skulle visa sig att nätagget blir över. Det beror lite på.

Men om du har valt och bestämt dig för AMD så ska du köra AMD. Det är ingen dålig dator, så kör hårt. Men utred alla alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha större chans att kunna behålla ditt nätagg så skulle jag säga kör Core 2 Duo istället. 60 watt extra (som AMD drar jämfört med Intel) är en hel del. Det finns billigare moderkort även på Intelsidan, till exempel MSI P35 NEO-F som kostar under 900 kr och som då ändå har P35-chipset.

För samma strömförbrukning som AMD-datorn så får du en klockad Intel-dator som ger bättre prestanda, om det nu skulle visa sig att nätagget blir över. Det beror lite på.

Men om du har valt och bestämt dig för AMD så ska du köra AMD. Det är ingen dålig dator, så kör hårt. Men utred alla alternativ.

Där sade något vettigt. 200 kr mer för moderkortet är ju en del, men det tillåter ju en uppgradering till en Quad Core inom några år, ifall det blir aktuellt. Menar du då att den här den här E6550-processorn är jämnbördig med den här AMD 6000-processorn? I så fall har jag en del att fundera på, igen.

Samma RAM och samma grafikkort, men annorlunda moderkort och processor, alltså. Nu har jag två härliga alternativ!

post-844-1193214153_thumb.png

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där sade något vettigt. 200 kr mer för moderkortet är ju en del, men det tillåter ju en uppgradering till en Quad Core inom några år, ifall det blir aktuellt. Menar du då att den här den här E6550-processorn är jämnbördig med den här AMD 6000-processorn? I så fall har jag en del att fundera på, igen.

Samma RAM och samma grafikkort, men annorlunda moderkort och processor, alltså. Nu har jag två härliga alternativ!

Det är en liten liten skillnad mellan 6000+ och E6550. 6000+ är marginellt snabbare men drar så som sagt mycket mer ström. Skillnaden är inte heller särskilt stor. Du kan överklocka E6550 en bit med den medföljande utan problem och då kommer E6550 dra ifrån.

Du kan ju också då, som sagt, uppgradera till quad core när du får lust.

*edit*

Intel kommer dock med ny socker vinter nästa år (alltså om lite mer än ett år) och då kommer väl Socker 775 att börja fasas ut men tills dess är det fritt fram att uppgradera. Det kommer förmodligen att finnas S775-processorer ett tag till efteråt men inte hur länge som helst.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en liten liten skillnad mellan 6000+ och E6550. 6000+ är marginellt snabbare men drar så som sagt mycket mer ström. Skillnaden är inte heller särskilt stor. Du kan överklocka E6550 en bit med den medföljande utan problem och då kommer E6550 dra ifrån.

... Om man nu vågar det med det nätagget. Klart, AMDs processor drar ju mer från scratch så det spelar ju egentligen ingen roll... Men ta det lugnt med spänningen säger jag bara. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... Om man nu vågar det med det nätagget. Klart, AMDs processor drar ju mer från scratch så det spelar ju egentligen ingen roll... Men ta det lugnt med spänningen säger jag bara. :confused:

Om man lyckas komma upp i 3000mhz med 1.3 i Vcore så drar den 91W vilket fortfarande är lite under 6000+ så det borde funka. Men mindre överklockningar ska i alla fall fungera utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu fortsätter jag tråden, men lämnar ämnet lite.

Jag har köpt Intel-paketet, men jag har kommit i underfund med att det inte gick exakt som jag vill. Jag antog att det gick att köra Windows XP-skivan i CD-läsaren och installera denna på en IDE-hårddisk, trots att de båda är anslutna till samma IDE-kabel.

Kort och gott... Bör det gå? :mellow:

*EDIT*

Ett intressant fel som uppenbarar sig är att när jag kör Windows XP från min gamla hårddisk får jag förfrågan om jag vill köra Windows i felsäkert läga, eller något annat. När jag valt kommer en ljusblå ruta upp på skärmen, ca 320x240 pixlar, efter vilket datorn startar om sig och ställer mig samma fråga igen. Vet någon varför?

*EDIT2*

Väljer jag att starta "felsäkert läge" säger skärmen "no signal", efter vilket datorn startar om sig och blir frågvis som förr. Jag misstänker att det har något att göra med grafikkortsdrivrutiner. Vad tror ni?

*EDIT3*

FIXAT! Ändrade bara bootsekvensen så att CD:n, som var slave, bootades innan hårddisken, som var master. Nu sitter datorn och installerar Windows XP på sig självt. Underbart! :)

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor