Jump to content

Athlon X2 vs Core 2 Duo

Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Har högst oväntat fått tag i en näve pengar, och kommer förmodligen att få lite mer pengar när jag har röjt undan mina klienter och utfört andra illdåd, så jag tänker uppgradera min dator från det här underverket (+ lite uppgraderingar på den) till... Ja, något bättre för runt 3-4-... Kanske till och med 5000 kronor, men det är högst osannolikt.

Jag är inte någon gamer, riktigt. Är mest ute efter att kunna ha en stabil dator med massa CPU och massa RAM, och gärna någon mer förkortning. Vad gäller CPU:

Den här Athlon X2:n har Siana, och tillsammans med hans grafikkort tycker jag att den presterar bra, i alla fall av det jag sett. Måhända något jag kan tänka mig. Inte så dyr, heller!

Men, den här (eller kanske, kanske den här) är ungefär lika dyr och är en Core 2 Duo.

Uppenbarligen kan man inte mäta proccessorkvalitet efter deras hertzantal, så jag undrar... Vilket processor för ganska exakt 1400 kronor är bäst av dessa? Ha gärna i åtanke att jag vill ha en dator som klarar av massa musik- och filmredingering, samt 3D-animering i typ Maya. (För där tror jag att det är processorn som arbetar?)

Tack, alla :naughty:

*EDIT*

Juste, ja! Jag har ett nätaggregat på 350 watt. Jag har förstått att detta är lite. Hur mycket, som minst, bör man ha idag?

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du sabbade länkarna, alla länkar till 6000+.

Men i alla fall, om du vill ha en Core 2 Duo i samma prisklass som 6000+ så är det förmodligen E6550 som gäller. Den kostar 30kr mer. Det är egentligen ingen skillnad mellan 6000+ och E6550 prestandamässigt. Däremot så drar E6550 hälften så mycket ström (bra med ditt nätagg) och blir därför långt ifrån lika varm. Det gör att du kan överklocka den en del även med ganska simpel kylning (kanske till och med den medföljande fläkten) och då kommer den att prestera bättre än 6000+.

Om du vill så kan du också köpa E6750 om du har 200kr över men det är ingen stor skillnad mellan den och E6550.

Ditt nätagg är något i underkant, särskilt om det är OEM eller ett mindre känt märke. Det är möjligt att du skulle kunna klara en uppgradering, speciellt med Core 2 Duon som drar mindre ström, men det kan ändå vara smart att uppgradera det. Om du ska ha ett någorlunda nytt grafikkort så måste du nästan byta ut det men det kan också fungera ändå.

Jag skulle rekommendera något sådant här om din budget är 4000. Vad har du för krav på grafikkort? Om du vågar chansa så kan du prova att uppgradera utan nytt nätagg och se om det räcker. Det är möjligt om det är ett kvalitetsagg. Köp allt annat, bygg ihop och om du märker att det blir instabilt så köper du nytt. Den där datorn med t.ex. ett Geforce 8500 drar bara strax under 200W och då är det inga problem alls i teorin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du sabbade länkarna, alla länkar till 6000+.

Men i alla fall, om du vill ha en Core 2 Duo i samma prisklass som 6000+ så är det förmodligen E6550 som gäller. Den kostar 30kr mer. Det är egentligen ingen skillnad mellan 6000+ och E6550 prestandamässigt. Däremot så drar E6550 hälften så mycket ström (bra med ditt nätagg) och blir därför långt ifrån lika varm. Det gör att du kan överklocka den en del även med ganska simpel kylning (kanske till och med den medföljande fläkten) och då kommer den att prestera bättre än 6000+.

Om du vill så kan du också köpa E6750 om du har 200kr över men det är ingen stor skillnad mellan den och E6550.

Ditt nätagg är något i underkant, särskilt om det är OEM eller ett mindre känt märke. Det är möjligt att du skulle kunna klara en uppgradering, speciellt med Core 2 Duon som drar mindre ström, men det kan ändå vara smart att uppgradera det. Om du ska ha ett någorlunda nytt grafikkort så måste du nästan byta ut det men det kan också fungera ändå.

Jag skulle rekommendera något sådant här om din budget är 4000. Vad har du för krav på grafikkort? Om du vågar chansa så kan du prova att uppgradera utan nytt nätagg och se om det räcker. Det är möjligt om det är ett kvalitetsagg. Köp allt annat, bygg ihop och om du märker att det blir instabilt så köper du nytt. Den där datorn med t.ex. ett Geforce 8500 drar bara strax under 200W och då är det inga problem alls i teorin.

Fixade länkarna. Men, I hear you. Det blir ett nätaggregat eller ett grafikkort.

Tja, för det du ska hålla på med så är 6000+ den bästa i den prisklassen enligt Toms Hardware. Så jag knåpade ihop ett litet paket jag också.

Det paketet gillade jag! Speciellt grafikkortet. Det var mycket jag gillade där. Köper hellre ett PC6400-minne istället, men. Mums! Tack tack! Är detta paket för krävande för mitt 350 watt-aggregat?

Förlåt för lite OffTopic..

Är det bäst att beställa egna uppgraderings saker eller att gå med uppgraderingspakets som dom mest datorbutikerna har??:blink:

Det tror jag kanske att jag kan svara på. Vad gäller uppgraderingspaket tror jag mycket väl att de kan vara bra, men de flesta väljer nog ändå att köpa separata delar för att kunna få mer frihet att välja. Ekonomiskt tror jag inte att det spelar något roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

C2D presterar väl bättre, i alla fall främst vid överklockning, men RAM och Moderkort till dem brukar vara dyrare även om processorerna går för samma peng. Råder dig även att satsa på 5300 och ett stabilt nätaggregat istället. Ska du inte klocka kommer du inte ha någon märkbar skillnad - och nätaggregatet är det sista man vill köra lågbudget på...

Edit:

Här är vad jag tycker du ska köpa. Lite dyrare än Boomers paket men snäppet bättre presterande. Tar det emot med de extra hundralapparna så köp hans paket, bägge fungerar.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du någon sorts motsvarighet med Core 2 Duo:

Fördelar: Överklockningspotentialen. Om jag minns rätt så har E6550 samma kylare som t.ex. Q6600. Q6600 har en TDP (=strömförbrukning och värmeutveckling) på 95W. En E6550 har en TDP på 65W. Om du överklockar din E6550 till 3ghz med 1.3v i vcore så har den en TDP på 91W vilket alltså ska fungera utan problem.

E6550 har en multiplier på 7 vilket gör att du för att köra minnena 1:1 (ett krav på billigare moderkort tyvärr) måste köra dessa i 3000/7=428mhz vilket inte är bör vara något problem för Corsair-minnena som körs i 400mhz (*2 eftersom det är DDR).

Om du köper en processorkylare för 300-400 sen i framtiden så ska du kunna klocka ännu längre, lite beroende på hur moderkortet hänger med.

Den datorn drar ungefär 250W med E6550 på 3ghz vilket gör att ditt nuvarande nätagg ska klara datorn utan problem - i teorin.

Motsvarande dator med AMD X2 6000+ oklockad drar ungefär lika mycket (260-270W) vilket gör att ditt nätagg även här ska hänga med på pappret men om du ska klocka och hålla på så gäller det att nätagget har specifikationer som stämmer vilket är tveksamt eftersom det följde med ett chassi av ganska okänt märke.

Om du skulle få för dig att välja AMD-varianten så vill jag bara avråda dig från Boomers nätagg. Jag har hört ett par mardrömmar om det agget och det verkar överlag vara ganska värdelöst. Ta hellre Sianas FSP-agg - dom vet i alla fall vad dom gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skulle få för dig att välja AMD-varianten så vill jag bara avråda dig från Boomers nätagg. Jag har hört ett par mardrömmar om det agget och det verkar överlag vara ganska värdelöst. Ta hellre Sianas FSP-agg - dom vet i alla fall vad dom gör.

Ang. Nätagget så är det inget fel på det. Har själv använt det och det funkar mer än väl.

--

Det kan vara så att det fuckat upp sig totalt för vissa medans det funkar för andra.

Är det värt att chansa? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men. Äh. Lyssna inte på mig.

Självklart ska man lyssna på dig. Det är jättebra att du är nöjd med nätagget. Många är nöjda med sina nätagg även från mindre märken. Men det är också många som har problem. Jag har hört ett par jobbiga historier om framför allt Hiper-agg (tills dom fick ordning på kvaliteten), vad jag minns Xilence och andra mindre märken. Självklart har man rätt till ett nytt om det strular men ibland kan det vara värt en hundring eller två extra för att få något som man vet håller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag tror vilket som av nätaggen fungerar. Själv har jag ju ett Hiper som Ärrtvå märkte, och det har fungerat strålande. Men jag skulle inte våga behålla det gamla 350W-nätagget.

Är det värt att chansa? Det enda som kan hända är väl att datorn blir instabil och så? Eller går något sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl helt på... Har man tur är det bara nätagget som går sönder, men hela datorn kan ju börja brinna. :w000t:

Ajdå. Även om man har överspänningsskydd och allt sådant? Jag har svårt att tänka mig hur men om du säger det så.

I så fall är det nog bäst att ta t.ex. FSP 400w-agget som Siana hade med på listan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå. Även om man har överspänningsskydd och allt sådant? Jag har svårt att tänka mig hur men om du säger det så.

I så fall är det nog bäst att ta t.ex. FSP 400w-agget som Siana hade med på listan.

Alltså, det kommer förmodligen inte inträffa, men min poäng är att nätaggregatet inte är något man ska snåla med.

Här är en fin artikel om nätaggregat för den som är nyfiken. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor