Jacker Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Satte mig på tåget på Stockholm Central klockan nio för att åka hem efter min vistelse i Stockholm. Ungefär tio över nio avgick tåget för att ta sig ner till Göteborg. Resan går fint i början, jag sitter och halvsover lite och kollar då och då ut genom fönstret, resan till min hemort tar lite mer än ett par timmar. Iallafall... Efter Västerås sitter jag vaken och funderar på något när jag hör hur tågets horn tjuter, och det tjuter länge. Sedan börjar tåget göra en kraftig inbromsning. Det hela händer en bit utanför Västerås (på spåret ned mot Örebro) strax efter det stora ICA- lagret (eller vad det nu är, byggnaden hade en stor ICA- logga på sig iaf). Jag börjar redan här misstänka att något har hänt. Jag pendlar med tåg till skolan varje dag och har aldrig varit med om att lokföraren signalerat med hornet så desperat. Vi står stilla i några minuter, och jag tror för tillfället att tåget kört på något rådjur eller så. Men sen meddelar tågpersonalen genom högtalarna att det hänt en olycka och att räddningstjänsten är på väg, och då fattar jag ganska snabbt att det är en person som blivit påkörd. Det är nämligen så att min pappa är lokförare och har berättat för mig att det är ganska vanligt med tåg som kör på vilt, och såvida inte loket blir skadat eller helt nedkladdat kör man bara vidare. Jag ringer även hem till honom och berättar vad som har hänt, och han säger att det säkerligen rör sig om en person. Efter ett tag kommer några polisbilar rullande längst grusvägen som går parallelt med järnvägen, och en stund efter det några journalister, och så småning om ambulans och brandkår samt några tekniker. Det står ganska snabbt klart bland alla på tåget att det är en person som blivit påkörd. Känslan var "Woow...!", fast inte positiv. Folk står och tittar ut genom fönstren och ringer runt och förklarar vad som hänt samt att de blir försenade. Jag går och köper kaffe och läser en tidning jag köpte innan avfärd. Vi blir stående i två timmar innan vi kan rulla vidare, då räddningstjänsten måste göra sitt och sen måste tågpersonalen bytas ut. Men tåget rullade vidare till slut. Det hela känns overkligt och abstrakt; jag är inte speciellt berörd, det känns mest konstigt. Jag såg ingenting av händelsen. Inte en droppe blod - ingenting, och jag antar att det är lika bra det. Mina tankar går faktiskt mest till lokföraren som förmodligen har det förjävligt just nu. Ett tåg har en lång inbromsningssträcka, så det finns ingenting man kan göra som lokförare. Min far är, som sagt, lokförare och hade en jobbarkompis som råkade ut för det här. Han var helt förstörd ett tag och fick gå i terapi i flera år, men lyckades ändå återvända till jobbet. Men fyra år efter att det hänt hände det honom igen... Min pappa har änsålänge inte kört på en människa, och jag hoppas han slipper det. Nu kanske ni tycker att detta är V-snack- material, men jag kände för att skriva av mig. Dessutom undrar jag vad andra har för åsikter om detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Satte mig på tåget på Stockholm Central klockan nio för att åka hem efter min vistelse i Stockholm. Ungefär tio över nio avgick tåget för att ta sig ner till Göteborg. Resan går fint i början, jag sitter och halvsover lite och kollar då och då ut genom fönstret, resan till min hemort tar lite mer än ett par timmar. Iallafall... Efter Västerås sitter jag vaken och funderar på något när jag hör hur tågets horn tjuter, och det tjuter länge. Sedan börjar tåget göra en kraftig inbromsning. Det hela händer en bit utanför Västerås (på spåret ned mot Örebro) strax efter det stora ICA- lagret (eller vad det nu är, byggnaden hade en stor ICA- logga på sig iaf). Jag börjar redan här misstänka att något har hänt. Jag pendlar med tåg till skolan varje dag och har aldrig varit med om att lokföraren signalerat med hornet så desperat. Vi står stilla i några minuter, och jag tror för tillfället att tåget kört på något rådjur eller så. Men sen meddelar tågpersonalen genom högtalarna att det hänt en olycka och att räddningstjänsten är på väg, och då fattar jag ganska snabbt att det är en person som blivit påkörd. Det är nämligen så att min pappa är lokförare och har berättat för mig att det är ganska vanligt med tåg som kör på vilt, och såvida inte loket blir skadat eller helt nedkladdat kör man bara vidare. Jag ringer även hem till honom och berättar vad som har hänt, och han säger att det säkerligen rör sig om en person. Efter ett tag kommer några polisbilar rullande längst grusvägen som går parallelt med järnvägen, och en stund efter det några journalister, och så småning om ambulans och brandkår samt några tekniker. Det står ganska snabbt klart bland alla på tåget att det är en person som blivit påkörd. Känslan var "Woow...!", fast inte positiv. Folk står och tittar ut genom fönstren och ringer runt och förklarar vad som hänt samt att de blir försenade. Jag går och köper kaffe och läser en tidning jag köpte innan avfärd. Vi blir stående i två timmar innan vi kan rulla vidare, då räddningstjänsten måste göra sitt och sen måste tågpersonalen bytas ut. Men tåget rullade vidare till slut. Det hela känns overkligt och abstrakt; jag är inte speciellt berörd, det känns mest konstigt. Jag såg ingenting av händelsen. Inte en droppe blod - ingenting, och jag antar att det är lika bra det. Mina tankar går faktiskt mest till lokföraren som förmodligen har det förjävligt just nu. Ett tåg har en lång inbromsningssträcka, så det finns ingenting man kan göra som lokförare. Min far är, som sagt, lokförare och hade en jobbarkompis som råkade ut för det här. Han var helt förstörd ett tag och fick gå i terapi i flera år, men lyckades ändå återvända till jobbet. Men fyra år efter att det hänt hände det honom igen... Min pappa har änsålänge inte kört på en människa, och jag hoppas han slipper det. Nu kanske ni tycker att detta är V-snack- material, men jag kände för att skriva av mig. Dessutom undrar jag vad andra har för åsikter om detta. Jag såg en gång en motorcyklist bli påkörd av en bil, bilen kom från ett håll medans motorcykeln kom på sidan om så bilen körde på motorcykeln på sidan så att säga, det såg ut som en grym scen ur en hollywood film, bara att det var på riktigt och därför inte lika "roligt" inte för att det har med tåg eller att någon tog självmord, men det va en olycka Redigerad 15 oktober, 2007 av emo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Kan inte säga så mycket mer än att jag tycker det är hemskt. Lokföraren är nog mest psykiskt förstörd, efter föräldrar och släkt till personen. Hemskt att en persons liv måste sluta på det sättet. Bilder och någon rad text. Vestmanlands tidning. Redigerad 15 oktober, 2007 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Texten Tycker det är äckligt själviskt tänkt av den personen. Man täner inte på att andra tar skada av det, bara på sig själv. En sån här sak hände mellan Södertälje C - Märsta sträckan. Två kompisar satt på tåget då och dom fick också vänta i ca 2 timmar. Ganska tråkigt att självmorden har ökats på sista tiden. Själv tycker jag det är fegt och själviskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Jag tycker synd om lokföraren. Hände det mitt ute i skogen eller var det mer centralt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Tycker det är äckligt själviskt tänkt av den personen. Man täner inte på att andra tar skada av det, bara på sig själv. En sån här sak hände mellan Södertälje C - Märsta sträckan. Två kompisar satt på tåget då och dom fick också vänta i ca 2 timmar. Ganska tråkigt att självmorden har ökats på sista tiden. Själv tycker jag det är fegt och själviskt. Själv tycker jag inte att man ska pesta en döds människas sista "rykte" med att dem är en feg och självisk person.. elr kanske det bara är jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stoffe Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Själv tycker jag inte att man ska pesta en döds människas sista "rykte" med att dem är en feg och självisk person.. elr kanske det bara är jag Varför det? Personen är ju död och bryr sig säkerligen inte, och anhöriga lär knappast läsa på GTAsajtens forum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Tycker det är rätt svinigt att hoppa framför ett tåg sådär. Det måste finnas mycket bättre avlivningssätt, som inte berör lika många oskyldiga människor? Tågförarens minnen kommer säkert jaga honom hela livet. Visst, personen i fråga var säkert inte vid sitt sinnes fulla lag, men... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Varför det? Personen är ju död och bryr sig säkerligen inte, och anhöriga lär knappast läsa på GTAsajtens forum. Kom ihåg att jag snackar för mig själv här! Jag tycker att det är respektlöst att säga att en människa är feg och självisk för den tagit livet av sig... att säga sånt om en "förstörd" själ, vilket oftast är anledningen att folk tar självmord, tror inte direkt att folk tar självmord för dem ville testa teorin med livet efter döden som orsak, inte för du eller någon annan påpekat det... Edit: sen är det ju tragiskt att tågföraren måste leva med det, för mig är det ett svårt ämne... Redigerad 15 oktober, 2007 av emo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Kom ihåg att jag snackar för mig själv här! Jag tycker att det är respektlöst att säga att en människa är feg och självisk för den tagit livet av sig... att säga sånt om en "förstörd" själ, vilket oftast är anledningen att folk tar självmord, tror inte direkt att folk tar självmord för dem ville testa teorin med livet efter döden som orsak, inte för du eller någon annan påpekat det... Edit: sen är det ju tragiskt att tågföraren måste leva med det, för mig är det ett svårt ämne... Man rymmer iväg från sina problem istället för att göra nått åt saken? Man tänker inte på sina nära som blir krossade när man gör någon sånt här, inte på han som körde tåget och dom som va i heller. Inte polisen/brandkåren/ambulansen som får röjja upp skiten. Om jag tycker det är fegt och själviskt så får jag göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Chilli_13 Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Håller med om att det faktiskt känns ganska själviskt och fegt att slänga sig framför ett tåg, Framförallt då detta säkert (som redan nämt) kommer få han som körde tåget under detta kommer att må extremt dåligt. Visst, personen som gjorde detta var säkert inte i sitt fulla förstånd och har säkert mått dåligt länge, men fortfarande? Edit: Håller med Vaxxor, det är (nästan?) mer synd om dom som berörs av självmordet, familj, kompisar, lokföraren tex. Redigerad 15 oktober, 2007 av Chilli_13 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Tycker det är äckligt själviskt tänkt av den personen. Man täner inte på att andra tar skada av det, bara på sig själv. Jag förstår hur du tänker och håller delvis med dig. Att dra in andra människor i det gör saken så mycket värre. Dock måste man komma ihåg att personen som utför något så tragiskt som ett självmord inte fungerar som den borde psykiskt. För att säga vad jag tror så känner personen sig så hatad eller liknande att han eller hon tror att hon gör alla i sin närhet glada för att de blir av med personen. Att på det här sättet dra in tågpersonal och andra som kan tänkas uppleva detta så gör man saken mycket värre. Jag säger inte att det finns bra sätt att ta sitt liv, men vissa lämnar efter sig mindre ont och tråkigheter än andra. Kan tänka mig att lokföraren kommer må rent ut sagt piss ett bra tag framöver vilket även påverkar dennes familj och vänner. Riktigt hemskt att sådant här får hända alls, extra tråkigt att ett av de enligt mig värsta sätten verkar vara ett av de första valen när det går så långt. @Chilli_13: I dagsläget är det naturligtvis synd om anhöriga, men det är ju äckligt att en person ska få må så psykiskt dåligt att det leder till detta. En blivande släkting till min far begick självmord på det här viset för inte så länge sedan, personen hade bröllop planerat och en blivande fru hemma (som är släkt med pappa) som inte hade den minsta aning om att han mådde så dåligt. Tycker det är ganska märkligt att en person kan må så dåligt utan att det märks allt utåt. Redigerad 15 oktober, 2007 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Om jag tycker det är fegt och själviskt så får jag göra det. Och jag har inget annat sagt. Och när det gäller polis/brankår/ambulans så är det som en kändis klagar på papparazzi, det är deras yrka ffs.. du har rätt i med att man inte ska rymma från sina problem, som jag sa, jag tycker det är en komplext ämne som jag själv inte riktigt kan säga ena eller det andra... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Tycker det är rätt svinigt att hoppa framför ett tåg sådär. Det måste finnas mycket bättre avlivningssätt, som inte berör lika många oskyldiga människor? Tågförarens minnen kommer säkert jaga honom hela livet. Visst, personen i fråga var säkert inte vid sitt sinnes fulla lag, men... Håller med. Om man nu mår så otroligt illa att man tar sitt liv - då kan man väl åtminstone skita i att dra ner andra, oskyldiga, människor i fallet? Så jävla egocentriskt att det finns inte, tycker jag då. Redigerad 15 oktober, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Och jag har inget annat sagt. Och när det gäller polis/brankår/ambulans så är det som en kändis klagar på papparazzi, det är deras yrka ffs.. du har rätt i med att man inte ska rymma från sina problem, som jag sa, jag tycker det är en komplext ämne som jag själv inte riktigt kan säga ena eller det andra... Jag tror snarare deras yrke är att skydda samhället, inte att behöva tvätta bort hjärnsubstans från en tågräls från en person som frivilligt har valt att hoppa framför tåget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Håller med. Om man nu mår så otroligt illa att man tar sitt liv - då kan man väl åtminstone skita i att dra ner andra, oskyldiga, människor i fallet? Så jävla egocentriskt att det finns inte, tycker jag då. Man tänker ju inte precis så. Men visst, såna tankar vet jag finns, även bland anhöriga till den som tar sitt liv. Min farfar begick självmord och min familj och släkt var lika arga som ledsna, typ. Självmord är själviskt. Min farfar hoppade inte framför ett tåg, i alla fall. Måste vara sjukt hemskt som lokförare att se personen stå/ligga framför en, och inte kunna göra någonting alls, utan bara komma närmare och närmre och till slut köra på den.. fyfan. felshoe: vad har att han gjorde det frivilligt med nånting att göra? borde han torka upp det själv? Redigerad 15 oktober, 2007 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 (redigerad) Man tänker ju inte precis så. Men visst, såna tankar vet jag finns, även bland anhöriga till den som tar sitt liv. Min farfar begick självmord och min familj och släkt var lika arga som ledsna, typ. Självmord är själviskt. Min farfar hoppade inte framför ett tåg, i alla fall. Mjo, det är nog svårt att föreställa sig hur en person som faktiskt går så långt att han/hon tar livet utav sig resonerar. Skulle gissa på att det mesta känns så becksvart att det känns som att allt är skitsamma. Men jag - som utomstående - tycker också det är grymt själviskt. Redigerad 15 oktober, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Vilken grej! Satt igår kväll och tittade på en av de senaste Beck-filmerna (Det Sista Skriket har jag för mig den hette) och det handlade om två tjejer som blivit påkörda av ett tåg. Tror även det är en jävligt hemsk upplevelse för räddningspersonalen också. En person jag känner berättade att de hemskaste dödsfallen var folk som blivit påkörda av just tåg. Kroppsdelerna splittras så extremt mycket och med tanke på kraften som kommer så ligger dom tillslut lite överallt längs banan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Vilket tråkigt sätt att avsluta sitt liv på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 Wiiiie! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts