Umberto Skrivet 13 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2007 (redigerad) Vårat klena försvar vi har i dag som knappt skulle kunna ta ut Island har ingen påverkan alls på Ryssland. Att rusta upp Sveriges försvar till en respektingivande nivå är med våra resurser omöjligt. Det där håller jag inte alls med om. Under kalla kriget hade Sverige ett fullt tilläckligt och respektingivande försvar (+vapenindustri) om man ser till landets storlek. Angående skolpolitiken; Jag var för lat under gymnasiet och trivdes inte alls med vad jag gjorde. Vilket mina betyg fick lida av. Så i somras pluggade jag upp ett litet betyg (50p) på distans och har nu kommit in på den högskoleutbildningen jag vill, och gör bra ifrån mig där. Är det fel? Skulle jag behöva lida hela livet av att jag inte spenderade 3 av mina år i ungdomen på ett tillräckligt klokt sätt? Jag tänker inte kommentera enskilda fall men grejen är hursomhelst att det svenska skolsystemet är fullständigt FUBAR och en bidragande orsak till att många slappar under gymnasietiden beror på att de vet att de har denna andra chans = slöseri med utbildningsresurser. Om Komvux var t.ex. en privat instans, där var och en betalade för sig, skulle jag inte se några problem men nu är det skattebetalarna som måste stå för den onödiga extranotan och det är inte bra, rent principiellt. Redigerad 13 oktober, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
n00dles Skrivet 13 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2007 Bra! Högra blocket! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 13 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2007 Det där håller jag inte alls med om. Under kalla kriget hade Sverige ett fullt tilläckligt och respektingivande försvar (+vapenindustri) om man ser till landets storlek. Vart ska pengarna till att rusta upp försvaret idag komma ifrån tycker du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Har du inte klarat av att få hyfsade betyg första gången tycker jag att det skvallrar om bristande intellekt Shit det är tröttsamt med folk som tror att betyg har någonting med hur intellekt man är... Om vi säger att du är grym på 3D design men du har inte gått någon skola och fått "betyg" elr något intyg på att du har kunskapen, gör det dig sämmre i ämnet, jesus freakin' christ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Shit det är tröttsamt med folk som tror att betyg har någonting med hur intellekt man är... Om vi säger att du är grym på 3D design men du har inte gått någon skola och fått "betyg" elr något intyg på att du har kunskapen, gör det dig sämmre i ämnet, jesus freakin' christ Nej. Om man däremot är bra på 3D-design, går en kurs men inte lyckas få bra betyg så är man dålig. Alternativt så har man slarvat och då får man skylla sig själv (eller läsa upp på komvux). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Vart ska pengarna till att rusta upp försvaret idag komma ifrån tycker du? Man kan börja med att t.ex. privatisera vården och högre utbildning samt göra kraftiga nedskärningar i bidragssystemet och höja bensinskatten. Shit det är tröttsamt med folk som tror att betyg har någonting med hur intellekt man är... Om vi säger att du är grym på 3D design men du har inte gått någon skola och fått "betyg" elr något intyg på att du har kunskapen, gör det dig sämmre i ämnet, jesus freakin' christ Ptja, vi lever tyvärr i en värld som ofta kräver formella meriter. Har man inte papper på att man kan saker och ting blir man oattraktiv på arbetsmarknaden. Jesus loves you! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Man kan börja med att t.ex. privatisera vården och högre utbildning samt göra kraftiga nedskärningar i bidragssystemet och höja bensinskatten. Bidragssystemet håller jag med om att det behöver skärpas kraftigt. Men jag tycker inte man ska börja trixa med sjukvården för att få till ett försvar. Där tycker jag helt tvärt om. Bra sjukvård i första hand. Bensinskatten får gärna höjas, i utbyte mot att fordonsskatten sänks, så enligt mina åsikter finns det inga pengar att hämta där heller. Nu lägger vi ner detta va? Vi kommer ändå inte enas om något Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Nu lägger vi ner detta va? Vi kommer ändå inte enas om något Agreed. Over and out. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Jag skulle rösta med en kula. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Känner inte riktigt att svarsalternativen räcker till i undersökningen för att jag ska kunna svara i undersökningen. Hur som hellst, det man märker av mest enskilt när man som jag bor i hyresrätt är alla dessa ombildningskrav. Som tur var verkar inte intresset vara jättestort just där jag bor, men varken jag eller farsan har lust att bilda bostadsrätt på ett hus som är halvfusk-byggt och dåligt underhållet. Man blir sviken två gånger, först adekvat skött husvård och sedan ska man själv betala för upprustningen av ett hus som kommunen skulle skött bättre... Nej tack. Vill ha kvar hyresrätten som system också. Gillade inte Alliansen före valet, gör det inte nu heller. Röstade inte på sossarna heller och kommer nog inte göra det nästa val. Tror inte på Moderaternas försök att bli "ett parti för alla". Känns som det finns för lite alternativ i den svenska politiken. Och sen har vi ju Mats Odell då, den token är väl den man mest stör sig på för tillfället. Har skrivit det förr och skriver det igen: Hur kan en person som tillhör ett parti (kristendemokraterna) som nästan ramlar ur riksdagen ha så mycket makt vad gäller utförsäljningar av statligt & kommunalt ägda bolag och fastigheter? Det blir ju inte enns proffsigt gjort, utan känns mer som ett sjukligt begär i att sälja ut så mycket av statens egendommar så fort så möjligt, utan att ta hänsyn till om det gynnar folket. Maud Olofsson är en annan rackare som verkar tro att företag byggs endast av cheferna och entreprenörerna, inte av chefer & arbetare/medarbetare. Att fler kommer i arbete var något Moderaterna gick till val på och nu kör de stenhårt på det. Vad de verkar ha missat är att många inte ser sitt arbete som det största målet i livet. Livet handlar om annat också. Fastighetsskatten borta? Tja, sedan den kommunala skatten för småhus införs kommer vi antagligen få betala mer skatt för vårat sommarhus än innan, så det där köper jag inte heller. Blev lite rörigt, men det här var några av de tankar som poppade upp när ämnet kom på tal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 14 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2007 Du är ju patetisk. Möjligt, men du är dum Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blade87 Skrivet 15 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2007 När det gäller hur jag tycker dom har lyckast under detta första året vid makten, tycker jag de är lite si och så med det, visst har dem gjort en hel del förändringar som slagit väl ut, tex att ta tag i bidragsfusket. Men när det gäller jobbpolitiken är det faktiskt den tidigare regeringen kloka och långsiktiga arbete som givit resultat, Persson och co sa innan valet att jobben kommer, vilket de också gjorde. Ska bli grymt spännande att se när konjukturen börjar dala, hur stadig den så kallade allians regeringen är, en instabilitet vi sett mycket av under de första året med tre avgående ministrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 De har lyckats helt okej i min mening, även om de borde göra lite mer. Fast jag tycker ändå det är blå politik de kör till stor del. Agående Komvux och utbildning: Det kan vara bra med en chans att få komplettera gymnasiet. Men då ska det vara seriöst, och inte tillåtet att flumma in tio efter gymnasiet på skattebetalarnas bekostnad. Själv tycker jag det låter rätt vettigt att låta de som återigen bara skiter i saken få betala för sig, även som det så rör sig om 100.000:-. Men det sämsta är ju nedskärningarna inom försvaret, något som kändes mycket oväntat. Å andra sidan är ju dagens organisation skräp och bör stålbadas rejält, men jag tror inte riktigt det är tanken bakom dessa neddragningar. Och nu när Ryssland börjat dansa igen känns det mycket korkat, speciellt när flera av våra grannländer istället pratar om att rusta upp. Men hade det varit val idag hade jag röstat blått, då jag faktiskt hellre ser blå politik än röd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts