Jump to content

Ny dator på gång!

Lajnux
 Share

Recommended Posts

God kväll.

Ny dator ska köpas och min budget ligger på 9000kr.

Har kollat på den här. Den är ifrån Komplett men mor min tyckte att en effektiv ränta på 30% var lite för mycket då datorn skulle landa på 13.000kr. Någon som har något bra tips på en dator för 9000kr som man kan köpa online? Bygga ihop den kan jag nog fixa själv.

Alla tips uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vet att du kan montera själv så skulle jag säga ungefär så här:

Om du vill ha 9000 inklusive montering, säg till så kan jag dra ner lite på nätagg och moderkort.

*edit*

Datorbutiken.com är det från.

*edit 2*

Jag ändrade lite. Det här blir egentligen bättre.

Inte lika bra nätagg men det ska inte vara några problem ändå.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vet att du kan montera själv så skulle jag säga ungefär så här:

Om du vill ha 9000 inklusive montering, säg till så kan jag dra ner lite på nätagg och moderkort.

*edit*

Datorbutiken.com är det från.

*edit 2*

Jag ändrade lite. Det här blir egentligen bättre.

Inte lika bra nätagg men det ska inte vara några problem ändå.

Man får tacka. Det blev den sistnämda :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns dock bättre moderkort att välja på. :confused:

Men, det där funkar. Har ungefär samma dator som den sista och den funkar grymt!

Nätagget i Sonata III är helgrymt, och man behöver egentligen inte bättre om man inte ska ha en monsterdator i stil med 2 8800ultra och quadcore processor.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Agreed. Ett annat moderkort hade inte alls skadat då det där använder iP35 chipset så inget SLI utan Crossfire.

SLI är i praktiken inte särskilt användbart. Om man väntar med att köpa andra kortet så kommer det redan finnas nya snabbare kort som slår det gamla kortet i SLI. Finns ingen idé att köra SLI om man inte ska ha det allra värsta och då köper 2 stycken av dom dyraste.

Det där nätagget klarar inte heller SLI särskilt bra och om det kändes onödigt att köpa dyrt nätagg bara för att kunna köpa extra grafikkort i framtiden när man egentligen inte vinner något på det. Det hade också gjort att man skulle bli tvungen att köpa chassi separat vilket hade lagt på säkert 1000kr på priset, plus några hundringar för ett 680-moderkort. Då hade man behövt snåla på annat vilket inte blir bra.

P35-chipset har också mycket bättre prestanda än det föråldrade 680i-"chipsetet" och därför vore det bara dumt att köpa något annat, undantaget X38 som är lite väl dyrt. 680 klarar inte heller Penryn-processorerna så om man vill uppgradera processorn lite i framtiden så måste man köpa nytt moderkort om man inte har P35 eller X38

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=GIGP35-DS4

Bästa moderkortet i prisklassen enligt många, om man nu inte ska ha monsterkyling.

MEN, det gäller mest om man ska överklocka. Asusmoderkortet har massor med extrafunktioner som säkert kan vara jättebra, jag vet inte. Det som gör mig mer osäker är att det knappt finns några recensioner på Asuskortet över huvud taget.

Måste lägga till att jag är ganska säker på att nätagget faktsikt skulle klara av att driva två stycken 8800GTS, men då kunde man ju lika gärna kunna köpa ett GTX från första början så det spelar ingen roll.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=GIGP35-DS4

Bästa moderkortet i prisklassen enligt många, om man nu inte ska ha monsterkyling.

MEN, det gäller mest om man ska överklocka. Asusmoderkortet har massor med extrafunktioner som säkert kan vara jättebra, jag vet inte. Det som gör mig mer osäker är att det knappt finns några recensioner på Asuskortet över huvud taget.

Måste lägga till att jag är ganska säker på att nätagget faktsikt skulle klara av att driva två stycken 8800GTS, men då kunde man ju lika gärna kunna köpa ett GTX från första början så det spelar ingen roll.

Asuskortet fungerar kanon. Om du vill ha recensioner så kan du söka på både P5K-E och P5KE, märkte att man får helt olika resultat. Sen är kortet i princip ett P5K Deluxe med färre ethernet-uttag och lite annorlunda chipset-kylning, och P5K Deluxe har fått överlag bra recensioner.

Det är tveksamt om agget klarar ett 8800GTX. Jag har sett att Nvidia rekommenderar 29A på +12V för ett 8800GTX och EarthWatts-agget i Sonata ger 19 på varje lina. Eftersom det är ATX2.0 och inte ATX2.2 så har jag för mig att kraften inte delas mellan linorna.

Det finns dock folk som säger att ett GTX drar betydligt mindre och i så fall är det inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor