Jump to content

MS på bildskärm - Högt eller lågt?

Lajnux
 Share

Recommended Posts

Kan passa på att fråga.. Jag har aldrig fattat det här med skärmens (CRT, tjockisskärm) uppdateringsfrekvens.. Ska man ha ett högt eller lågt Hertz-antal? Vad gör det för skillnad?

Högt. Brukar väl ligga på 85-100hz. Uppdateras snabbare helt enkelt.

Om du skulle sänka t. ex skulle du nog få ont i ögonen efter ett tag..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
Körde på 60 hertz ett tag, ändrade dock till 85hertz och allting vart mycket skönare =)

Om jag ska ändra tillbaka till 60 igen känns det som att mina ögon blir hårt våldtagna av Göran Persson på tvären >-<

Hmm, jag kör på 60 just nu, borde jag byta :):naughty: ?

My computer displayed resolutions from 60Hz to 200Hz. When I clicked the ‘Hide modes that this monitor cannot display’ box, the choices were only few from 60-80Hz. So I was glad I did not mess up by selecting a higher value which my CRT monitor did not support. I decided to select the recommended 75Hz. Increasing the refresh rate setting to 75 Hz has made a marked improvement and got rid of the headaches. Another good discussion about this topic is available

Enligt den här killen så blir allt bättre vid 75 Hz. Så, borde jag byta?, blir datorn söligare?, vad är det negativa med att byta :) ?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt den här killen så blir allt bättre vid 75 Hz. Så, borde jag byta?, blir datorn söligare?, vad är det negativa med att byta :naughty: ?

Inget blir egentligen sämre. Enda problemet är att du vänjer dig. Om du bara fortsätter så kommer du inte att kunna ha något annat än 100+hz sen och då kanske det är lika bra att vara van vid 60hz som alla skärmar klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor