STATUS Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Full pott för dialekten från Sveriges framsida Aftonbladet.se:s läsare har sagt sitt Göteborg vann alla kategorier, förutom ”fulaste” som togs hem av Örebro. Över 30 000 aftonbladet.se-läsare kan inte ha fel. Göteborskan har helt enkelt allt. LÄS MER: http://www.aftonbladet.se/goteborg/article836044.ab Så här slutade omröstningen http://www.aftonbladet.se/goteborg/article836895.ab Nu väntar jag mig bara en tyken kommentar från SlewME (Stockholmsälskare no1) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Kan hålla med. Göteborska är en charmig dialekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Schysst att den nordligaste 2/3-delen av Sverige endast hade en representant... Värdelöst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Alla vet att jönköpings dialekt knullar goa gubbar upp och ner. Plus att i Stockholm pratar vi normalt. Häcken huserar i Sveriges baksida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Alla vet att jönköpings dialekt knullar goa gubbar upp och ner. Plus att i Stockholm pratar vi normalt. Häcken huserar i Sveriges baksida. Kanske inte så underligt att det är normalt med stockholmska i just Stockholm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Schysst att den nordligaste 2/3-delen av Sverige endast hade en representant... Värdelöst. Allt över Uppsala är Norrland, och där snackar man norrländska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Allt över Uppsala är Norrland, och där snackar man norrländska. Och under Uppsala snackar man danska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 (redigerad) Att göteborgskan är så populär, trodde jag inte faktist. Har inget specielt emot den dialekten men jag stör mig verkligen "la" som de använder. Jobbigaste och fulaste dialekten är helt utan tvekan Norrköping-dialekten. Skönaste dialekten har ju Karlstad såklart. Redigerad 21 september, 2007 av Mr.Dumbom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Kanske inte så underligt att det är normalt med stockholmska i just Stockholm. Kanske inte men jag diggar skånska också! Kul att driva med så att säga AVGAU! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Och under Uppsala snackar man danska. Själv tycker jag riktigt bred östgötska är förbaskat charmigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 (redigerad) Cheers. Håller helt med, dom pratar så gulligt och charmigt. weii alla göteborgare e goa. Redigerad 21 september, 2007 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 (redigerad) Cheers. Håller helt med, dom pratar så gulligt och charmigt. weii alla göteborgare e goa. Haha! Det tog dig en vecka i Göteborg med din flickvän för att glömma ditt ädla Alfta-mål, fyfan Ludde! Redigerad 21 september, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Oj! Vilken överraskning! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Alla vet att jönköpings dialekt knullar goa gubbar upp och ner. Plus att i Stockholm pratar vi normalt. Häcken huserar i Sveriges baksida. Skojar du i mina sandaler eller?! Vi kan ju för fan inte prata. Låter förjävligt, speciellt dom som är riktigt inbitna. http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html - För er som vill höra på dialekter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Jönköpingska är sjukt tungt! Önskar nästan (men bara nästan...) att jag pratade det! Sjuuukt tungt är det! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html - För er som vill höra på dialekter. Helt underbart att Tjällmo var med på den där listan! Tjällmo är en liten bonnhåla inte alls långt härifrån som det alltid dras skämt om! Speciellt om hur bonniga de är. På högstadiet var det på något sätt allmänt accepterat att mobba tjällmoungarna för var de kom ifrån! Och lyssna nu på ljudklippet... Ni förstår att vi retade dem, va? http://swedia.ling.gu.se/Ljud/Gotaland/Ost...o/tja_ym_pb.mp3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Jönköpingska är sjukt tungt! Önskar nästan (men bara nästan...) att jag pratade det! Sjuuukt tungt är det! Nä, fy fan. När det kommer en jävel med en sån här dialekt (vilket det kryllar av i Jkpg) så vill man bara spy. Det ska vara "Jököpingska". a.k.a Smal Smålänska med både väst och östgötska i sig. <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 (redigerad) Bleh, kollade på den sidan, lyssnade på ljudfilerna från där jag bor, de är fan ingen som pratar så grov dialekt... >_> Redigerad 16 april, 2008 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Bleh, kollade på den sidan, lyssnade på ljudfilerna från Broby (där jag bor), de är fan ingen som pratar så grov dialekt... >_> Håller med. Lyssnade på dialekten hos Åre, har knappt hört någon prata så grovt där eller i Östersund. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2007 Bleh, kollade på den sidan, lyssnade på ljudfilerna från Broby (där jag bor), de är fan ingen som pratar så grov dialekt... >_> Håller med. Lyssnade på dialekten hos Åre, har knappt hört någon prata så grovt där eller i Östersund. Och hur jävla kul skulle det va att göra en sida om dialekter om man spelade in dom som har den mest "vanliga" rikssvenska dialekten i trakten.. jösses. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts