R2D2 Skrivet 18 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2007 Ingen lite avgift dock. Edit: Och lyssnar man på politikerna som fört fram förslaget så är det ett förbud dom vill uppnå, så som jag fattat det. Det är faktiskt en ganska liten avgift. Om det nu blir 2000 per dator så lär det knappt märkas. Om vi säger att ett it-café har öppet 12 timmar om dagen. Om dom då har öppet hela året så blir det 4380 timmar, alltså en liten bit över 4000. För att it-cafét ska finansiera avgiften krävs det då en avgiftshöjning på ungefär 50 öre per timme. Om du nattgibbar en hel natt (10 timmar kanske) så får du betala en femma extra. Ingen direkt stor avgift det rör sig om. Och hur du kan tolka det som att dom vill förbjuda it-caféer så har jag svårt att förstå vad du menar. Regeringsrätten har tolkat våran lag och kommit fram till att datorer också ska omfattas av lagen. Vem vill förbjuda dom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 18 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2007 Och hur du kan tolka det som att dom vill förbjuda it-caféer så har jag svårt att förstå vad du menar. Regeringsrätten har tolkat våran lag och kommit fram till att datorer också ska omfattas av lagen. Vem vill förbjuda dom? "Syftet med lagen är att motverka socialt olämpliga miljöer för unga." Vad låter det som? Dom skulle med glädje förbjuda internetcafén (där det finns möjlighet till att spela) om dom bara kunde. Det är faktiskt en ganska liten avgift. Om det nu blir 2000 per dator så lär det knappt märkas. Om vi säger att ett it-café har öppet 12 timmar om dagen. Om dom då har öppet hela året så blir det 4380 timmar, alltså en liten bit över 4000. För att it-cafét ska finansiera avgiften krävs det då en avgiftshöjning på ungefär 50 öre per timme. Om du nattgibbar en hel natt (10 timmar kanske) så får du betala en femma extra. Ingen direkt stor avgift det rör sig om. Nu är det ju inte vad jag behöver betala extra utan vad cafét behöver betala extra. Deras datorer lär ju inte vara okuperade konstant heller. Sen har jag inte fattat hur ofta de behöver betala 2000 kronor. Är det årligen så är det väl ingen större utgift, gissar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 18 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2007 "Syftet med lagen är att motverka socialt olämpliga miljöer för unga." Vad låter det som? Dom skulle med glädje förbjuda internetcafén (där det finns möjlighet till att spela) om dom bara kunde. Nu är det ju inte vad jag behöver betala extra utan vad cafét behöver betala extra. Deras datorer lär ju inte vara okuperade konstant heller. Sen har jag inte fattat hur ofta de behöver betala 2000 kronor. Är det årligen så är det väl ingen större utgift, gissar jag. Vad skulle man tjäna på att förbjuda it-caféer tycker du? Känns som att du bara misstolkar hela artikeln. Det cafét behöver betala extra går alltid ut över kunden. Och det är meningen med hela lagen om spelmaskiner. Kostar det extra så spelar man inte lika mycket. Så enkelt är det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 18 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2007 Vad skulle man tjäna på att förbjuda it-caféer tycker du? Känns som att du bara misstolkar hela artikeln. Det cafét behöver betala extra går alltid ut över kunden. Och det är meningen med hela lagen om spelmaskiner. Kostar det extra så spelar man inte lika mycket. Så enkelt är det. Jag tror att vi inte skulle käna någonting på det. Sen skulle dom inte förlora någonting på att stänga ner alla caféer heller, utom möjligtvis röster till nästa val. Påverkas priset så lite som 5 kronor per nattgibb så kommer det inte ändra på någonting och därför är lagen helt meningslös, känns det som. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 19 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2007 Kicken: Du får det att låta som om datorer är en extremt beroendeframkallande drog och att alla som någonsin vistas vid en är besatta och behöver söka hjälp redan. 1) Det är upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på, även när man är ung. Samtidigt håller inte ditt argument om att man inte får ut någonting av att gå på IT-cafén. Det är ungefär som att säga att alla som köper godis är idioter eftersom man kan få riktig mat mycket billigare. Sen är det ytterst få av dom som går på internetcafén som är besatta, så ska alla behöva lida av deras beroende. Det är ungefär lika smart som att förbjuda alkohol eftersom vissa löper risk att bli alkoholister. 2) Kul för den personen eftersom han uppenbarligen har hittat något kul att göra på fritiden. Risken att han blir besatt är egentligen ganska liten. Blir någon beroende så ska man se till att den personen blir av med sitt beroende, inte förbjuda alla från att roa sig med ett skoj tidsfördriv. Men, eftersom du talar om personer mellan runt 10 och 13 år så håller jag med dig till viss del. Däremot så är blir man inte besatt såfort man rör en dator, oavsett ålder. Som barn förstår man inte att man inte ska slösa sina pengar och spela dator. man är inte nog stor för det ansvaret. okej att en del kan motstå det, men det är ganska lätt att fastna. men man kanske inte tänker på det. tycker nästan en gräns på 15 år skulle göra susen, då sitter det ju inte en massa 10-12åringar och spelar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 19 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2007 Vet bara 2 spel folk vart beroende av, cs och wow. Jag var beroende av den senare en gång. Denna lagen enligt mig är bara dum och onödig. Spela är ett ganska schysst tidsfördriv faktist. Om man är objektiv så har det ingen fördel (blir bara bättre på spela), nackdel är minus tid. Vilket allting är. Säga spelande ens påverkar skolan... Om någon inte gör sina läxor är det deras ansvar och fel. Nu ska jag äta! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 19 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 september, 2007 R2: Men det blir ju så att många tvingas dra ner på datorer/stänga ner helt, vilket är helt fel sätt att gå tillvidare istället för att prata lite med it-caféerna och tala om vad som skulle funka, men ändå inte göra så it-caféerna behöver straffas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2007 R2: Men det blir ju så att många tvingas dra ner på datorer/stänga ner helt, vilket är helt fel sätt att gå tillvidare istället för att prata lite med it-caféerna och tala om vad som skulle funka, men ändå inte göra så it-caféerna behöver straffas. It-caféerna straffas inte. Det är kunderna som får betala extra i slutändan. Vad spelar det för roll ändå. Är det så förskräckligt dyrt, spela hemma. OM det nu är det pris som R2 sade så spelar det, iaf för mig, ingen roll alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 22 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 september, 2007 http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.176160 05:45 400.000kr/år skulle innebära att io som är ett av om inte sveriges största internetcafé skulle läggas ner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 23 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2007 Tycker det är sorgligt dom få gångerna jag har varit på Eonline i Eskilstuna. Alltid samma grabbar som är där, hur ofta som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 23 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2007 (redigerad) Tycker det är sorgligt dom få gångerna jag har varit på Eonline i Eskilstuna. Alltid samma grabbar som är där, hur ofta som helst. hur vet du det om du bara varit där några få gånger? edit: självklart kan du ju veta vilka dom är. ha hört om dem. osv. XD Redigerad 23 september, 2007 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts