Boomer Skrivet 26 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 maj, 2008 Kör på följande 8800GT, P35-DS3, Corsair 2GB, Sonata 3 och E8200. De andra komponenterna kan du välja själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 27 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2008 Går det inte fläska på lite extra med grafikkortet isf? 8800GTX t.ex - http://www.dustinhome.se/pd_5010114838.aspx? FSC D22W-1 SCALEOVIEW 22# WIDE TFT... 1 895,00 kr 3 790,00 kr WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB ... 650,00 kr 1 300,00 kr ZALMAN FAN CNPS7500 ALCU LED SKT-4... 325,00 kr 325,00 kr LOGITECH ULTRA-X FLAT MEDIA KEYBOA... 245,00 kr 245,00 kr INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB ... 1 725,00 kr 1 725,00 kr GIGABYTE GA-P35-DS3P FW S-775 ATX 1 220,00 kr 1 220,00 kr CORSAIR 2GB DDR2 PC5400 XMS2 XTREM... 395,00 kr 790,00 kr ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOW... 995,00 kr 995,00 kr XFX GEFORCE 8800GTX 768MB 2XDVI SL... 4 495,00 kr 4 495,00 kr Varuvärde 14 885,00 kr Frakt 49,00 kr Fakturaavgift 39,00 kr Totalt inkl. moms och frakt 14 973,00 kr Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 27 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2008 GTX tror jag inte fungerar med 500w-agget i Antec Sonata. Skillnaden mellan 8800GT och GTX är om jag minns rätt väldigt liten och inte alls värd den stora prisskillnaden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 27 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2008 (redigerad) Eller varför inte två stycken 8800GT? edit: Då måste du i och för sig byta moderkort. Men två stycken 8800GT sparkar rätt mycket rumpa, verkligen inte långt ifrån 9800GX2. Eller två stycken 9600GT kanske är ännu billigare och bättre. http://img153.imageshack.us/img153/4218/etqw1680jn2.gif Redigerad 27 maj, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 14 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2008 Som förra gången så tjatade ni hål i huvudet på mig, så jag kunde absolut inte bestämma mig vad jag skulle köra på för grafikkort och liknande. Det blev såklart inget köp och delarna i den setupen är nu utdaterade. Nu har jag inte lång tid kvar tills DH (slutet av Nov) och är i stort behov av en ny dator, mestadels pga. utdaterad hårdvara och extrem platsbrist(!), 790~/800GB är fullt. ASUS P5Q PRO P45 S-775 ATX - 1 195,00 kr (Eller räcker det med ett vanligt P5Q, eller ska det vara ett deluxe?) --- ASUS RADEON HD4870X2 2GB TOP GDDR5 2XDVI HDTV PCI-E - 4 995,00 kr (Eller liknande 4870x2) --- SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB - 1 125,00 kr (Bör jag skaffa en SSD till mitt OS?) --- INTEL CORE 2 DUO E8500 3.1GHZ 6MB 1333MHZ S-775 - 1 795,00 kr (DUO vs. QUAD?) INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775 - 1 950,00 kr --- CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X2GB) HEATZINK - 649,00 kr --- Är det bara Vista som gäller om jag ska ha quad? Vad ska jag ha för watt på nätagget? Behöver jag någon extra kylning om jag köper ett "standard" miditower? *stealthedit* 15000 posts! :E Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2008 Delarna ser bra ut, besvarar frågorna: Det räcker med vanligt P5Q såvida du inte ska klocka. HD4870X2 är grymt, du kommer inte att ångra dig. SSD eller ej får du bestämma själv. Duo vs Quad är en svår fråga. Själv skulle jag köra på Duo, E8500 är dels mycket nyare och har även högre frekvens - den kommer förmodligen att prestera bättre i spel idag. Sedan är det ingen som vet hur framtiden blir, och en Quad är förstås bättre i video, film och bildredigering. Vista eller ej om du ska ha Quad kvittar, det enda du bör tänka på med OS är att ha 64bitars och att du ska fundera på om du vill ha DX10 eller ej (DX10 = Vista). Jag rekommenderar 620W+ på nätagget av valfritt bra märke såsom Corsair eller Cooler Master. Du ska kunna klara dig på stockkylning, men datorn kan aldrig vara för kall. Tänk på att köpa ett chassi där det gigantiska HD4870X2 får plats, det är ca 26-27CM långt. Gz på postsen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 15 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2008 ANTEC THREE HUNDRED ULTIMATE GAMER CASE MIDITOWER - 530,00 kr (Passar HD4870X2 i detta chassi?) CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V - 895,00 kr (Lagom wattstyrka?) ASUS P5Q-E P45 S-775 ATX - 1 495,00 kr (Krämade på med ett P5Q-E, några invändningar?) ASUS RADEON HD4870X2 2GB TOP GDDR5 2XDVI HDTV PCI-E - 4 995,00 kr SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB - 1 125,00 kr (Fördel med 1x1TB vs. 2x500GB?) INTEL CORE 2 DUO E8500 3.1GHZ 6MB 1333MHZ S-775 - 1 795,00 kr (Kör på DUO'n. Quad får komma senare, moderkortet funkar får båda) CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X2GB) HEATZINK - 649,00 kr (Finns det anledning att ha mer än 4GB atm?) BENQ G2200WA 22# WIDE TFT TCO-03 SVART - 3 390,00 kr (Vanlig VGA>DVI konv. funkar eller?) LOGITECH ULTRA-X FLAT MEDIA KEYBOARD USB - 245,00 kr Varuvärde - 15 119,00 kr Frakt - 49,00 kr Totalt inkl. moms och frakt - 15 168,00 kr Bytte moderkortet då det var det enda som fanns i lager just nu. Alla varor har grön status och finns i lager, så om jag skulle beställa nu skulle det vara packat och klart imorgon. Gillar inte att vänta på saker jag beställer. Är det något som fattas? Är det ett bra pris för en sådan dator? Kommer den hålla ett par år framåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2008 (redigerad) HD4870X2 ska få plats i det chassit. Stirra dig inte blind på wattantalet, det viktiga är att man har ett kvalitetsnätagg med hög ampere på 12V. Generellt sett får man vad man betalar för, och det du har valt bör räcka väl. Inga invändningar på moderkortet, men jag gissar på att du får en del fler krämiga extragrejer som du kanske inte kommer att använda. Fabriksklockat grafikkort är rätt onödigt att lägga en extra tusenlapp på. Köp det billigaste HD4870X2 (tillverkare kvittar, det enda som skiljer sig är bundle och klisterlapp och ev. garantier) och klocka det själv istället är mitt råd. Det är ingen direkt fördel eller nackdel med 1TB mot 2x500GB, men 1TB är att föredra. Du får en lättare dator, och mer plats inuti för fler hårddiskar i framtiden. Kör på E8500 du. Den kommer att fungera fint i spel. Det finns i dagsläget ingen anledning att köra med mer än 4GB (i spel), nej. Kom som sagt ihåg 64bitars OS. Ja, en converter fungerar fint... Men om du tar tidigare nämnda tusenlapp och lägger på skärmen istället, så kanske du kan köpa en ordentlig DVI-skärm istället. Edit: Mitt tips är du kollar en gång på Sweclockers innan du gör den slutgiltiga beställningen också... Där finns bättre kunnande än på detta forumet. Redigerad 15 oktober, 2008 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 15 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2008 bara jag som helre väljer två hårdiskar istället för en stor? Fördelar Backupper ifall någon disk krashar lätt med formatering osv fördelen med en stor är ju att man kan välja utrymme ifall man vill ha den delad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 15 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2008 (redigerad) fördelen med en stor är ju att man kan välja utrymme ifall man vill ha den delad. Och tystare och svalare och drar mindre ström. Redigerad 15 oktober, 2008 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2008 bara jag som helre väljer två hårdiskar istället för en stor? Fördelar Backupper ifall någon disk krashar lätt med formatering osv fördelen med en stor är ju att man kan välja utrymme ifall man vill ha den delad. Jag tror att StellHell redan har ett gäng med hårddiskar han kommer att sätta i datorn, så ingen av de punkterna hjälper honom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 15 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2008 HD4870X2 ska få plats i det chassit. Stirra dig inte blind på wattantalet, det viktiga är att man har ett kvalitetsnätagg med hög ampere på 12V. Generellt sett får man vad man betalar för, och det du har valt bör räcka väl. Inga invändningar på moderkortet, men jag gissar på att du får en del fler krämiga extragrejer som du kanske inte kommer att använda. Fabriksklockat grafikkort är rätt onödigt att lägga en extra tusenlapp på. Köp det billigaste HD4870X2 (tillverkare kvittar, det enda som skiljer sig är bundle och klisterlapp och ev. garantier) och klocka det själv istället är mitt råd. Det är ingen direkt fördel eller nackdel med 1TB mot 2x500GB, men 1TB är att föredra. Du får en lättare dator, och mer plats inuti för fler hårddiskar i framtiden. Kör på E8500 du. Den kommer att fungera fint i spel. Det finns i dagsläget ingen anledning att köra med mer än 4GB (i spel), nej. Kom som sagt ihåg 64bitars OS. Ja, en converter fungerar fint... Men om du tar tidigare nämnda tusenlapp och lägger på skärmen istället, så kanske du kan köpa en ordentlig DVI-skärm istället. Edit: Mitt tips är du kollar en gång på Sweclockers innan du gör den slutgiltiga beställningen också... Där finns bättre kunnande än på detta forumet. Dustin har bara 4 olika HD4870X2 som varierar mellan 4495-4995, Sapphire, 2 Asus (ett klockat, ett inte) och ett MSI. Detta klockade är det enda som finns i lager. Agget har jag inga invändningar på. Det har fått enbart bra betyg av andra köpare. Blir 1x1TB, kommer köpa mig en till under DH tror jag. Denna disken kommer vara ganska full redan när jag kommer till DH, och det finns säkert något erbjudande på DB under DH. Jo, Quaden verkar fortfarande lite före i tiden. 64-bitars ska kommas ihåg. x64 är 64-bitars och x86 är 32-bitars right? Har vista lika jobbiga windowsuppdateringar som XP, eller klarar man sig med en uppdaterad verision för september? (as in Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x64.SP1.Integrated.September.2008.OEM.DVD-BIE) Skärmarna skiter jag i så sätt. Jag vill ha en billig, svart skärm som passar bra ihop som dualscreen. Alltså kan jag inte köpa t.ex. samsungs som har en ram som ser ut att vara 5cm bred. Sweclockers ska kollas upp. Hoppas dock dom hinner svara innan jag går till jobbet imorgon, har dom inga invändningar så beställer jag imorgon(innan 14.00 så ska dom skicka det samma dag) och förhoppningsvis kommer det på fredag. bara jag som helre väljer två hårdiskar istället för en stor? Fördelar Backupper ifall någon disk krashar lätt med formatering osv fördelen med en stor är ju att man kan välja utrymme ifall man vill ha den delad. Som sagt, sitter på 800GB utrymme redan. Dock är det två USB 500ish GB. Ska antagligen tömma denna datorn helt på data och flytta över allt till 1TB'arn. Så isf blir det, 1x1TB SATA 2x120GB SATA (raid, en 10-20GB~ partition till OS) 1x250GB USB. Just nu är 2x120GB ur funktion(dom sitter i min förra burk) och jag har i dagsläget fyllt min farsas(denna) dator med 600GB data. Dom 600 ska över till 1TB disken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 Dustin Home har nu mottagit din betalning. Din Order kommer att skickas så snart som möjligt. Sådär, 15000:- fattigare. Spräckte min 100.000gräns i och med detta köp, men förhoppningsvis ska jag inte behöva tänka på att köpa dator på ett bra tag framöver. Vista är på nedgång också, FÖRHOPPNINGSVIS så kan jag börja pilla ihop den på fredag (annars är det väl måndag som gäller, posten verkar inte gilla helger). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 (redigerad) 64-bitars ska kommas ihåg. x64 är 64-bitars och x86 är 32-bitars right? Har vista lika jobbiga windowsuppdateringar som XP, eller klarar man sig med en uppdaterad verision för september? (as in Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x64.SP1.Integrated.September.2008.OEM.DVD-BIE) x64 är 64bitar och x86 är 32bitar japp. Ang. windowsuppdateringar vet jag inte riktigt eftersom jag inte har Vista. Du bör kunna spela allt på Very High i ett år åtminstone (beroende på upplösning kanske inte Crysis), sedan high och tredje året kommer datorn fortfarande räcka för medium/high-spelande. Redigerad 16 oktober, 2008 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 x64 är 64bitar och x86 är 32bitar japp. Ang. windowsuppdateringar vet jag inte riktigt eftersom jag inte har Vista. Du bör kunna spela allt på Very High i ett år åtminstone (beroende på upplösning kanske inte Crysis), sedan high och tredje året kommer datorn fortfarande räcka för medium/high-spelande. x64 är nere, bett farsan köpa hem en spindel dvdskivor. Kollade lite, denna rellen är uppdaterad t.o.m. Semtember, behöver bara stänga av autoupdate så ska det inte vara några problem. Ska absolut testa Biochock igen med högsta inställningar, fick aldrig ut riktigt vad jag önskat från det spelet på denna burken. Assassins Creed får jag ju även på köpet, men det är Crysis som är lite av en benchmark i spelväg just nu? Finns det något consoleliknande på crysis så man kan få fram sin framerate eller ska jag behöva envisas med fraps för att få se fps? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 16 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 Blir 1x1TB, kommer köpa mig en till under DH tror jag. Denna disken kommer vara ganska full redan när jag kommer till DH, och det finns säkert något erbjudande på DB under DH. Låt inte DB montera om du köper på DH. (De är inte speciellt duktiga på't) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 (redigerad) x64 är nere, bett farsan köpa hem en spindel dvdskivor. Kollade lite, denna rellen är uppdaterad t.o.m. Semtember, behöver bara stänga av autoupdate så ska det inte vara några problem. Ska absolut testa Biochock igen med högsta inställningar, fick aldrig ut riktigt vad jag önskat från det spelet på denna burken. Assassins Creed får jag ju även på köpet, men det är Crysis som är lite av en benchmark i spelväg just nu? Finns det något consoleliknande på crysis så man kan få fram sin framerate eller ska jag behöva envisas med fraps för att få se fps? Bioshock kommer din dator att klara enkelt som fan, hell, jag maxade det i DX9 med min gamla setup. Crysis är det enda spelet idag som fortfarande inte flyter på perfekt på max inställningar, men HD4870X2 är det första kortet som ger det rättvisa. Jag är inte säker på om det finns något sätt att visa framerate, men det bästa sättet att testa prestanda i Crysis är att använda deras benchmark-program som du får med. Det spelar upp ett litet demo där det testar FPSen. Redigerad 16 oktober, 2008 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 Låt inte DB montera om du köper på DH. (De är inte speciellt duktiga på't) Varför skulle jag låta DB montera en HDD? Skruva fast disken och släng dit satakabeln. Måste vara det lättaste att sätta dit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 16 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2008 Finns det något consoleliknande på crysis så man kan få fram sin framerate eller ska jag behöva envisas med fraps för att få se fps? r_DisplayInfo 1 Tror det är § eller nått för att få upp console grejjen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 17 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2008 Sådär, håller på att installera drivrutiner på datorn just nu. Sitter på farsans just nu. Inga fel alls än så länge, förutom döda pixlar på en skärm. Ska skicka tillbaka och få en ny. Drar upp en bild snart, snodde musen från denna dator så måste fixa till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts