Jump to content

Hemsidor i Flash

luddee
 Share

Recommended Posts

Min åsikt är att rena flash-hemsidor oftast, för att inte säga alltid, bara är skit.

Men det beror helt på vad för hemsida hans ska göra. Ska han göra en Gallery hemsida så kan han göra något som liknar den där AppleStyle sidan. Men ska han kanske göra en gigantisk fotbolls hemsida så kan han göra liknande: http://www.portsmouthfc.co.uk/?cms_ref=home

Musik, Blogg, Portfolio & Gallery hemsidor brukar se bra ut i Rena flash hemsidor.

Sport, Nyheter & Spel brukar oftast passa bra i lite mer "kladdiga" hemsidor, så som den där fotbolls sidan (länken ovan).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det beror helt på vad för hemsida hans ska göra. Ska han göra en Gallery hemsida så kan han göra något som liknar den där AppleStyle sidan. Men ska han kanske göra en gigantisk fotbolls hemsida så kan han göra liknande: http://www.portsmouthfc.co.uk/?cms_ref=home

Musik, Blogg, Portfolio & Gallery hemsidor brukar se bra ut i Rena flash hemsidor.

Sport, Nyheter & Spel brukar oftast passa bra i lite mer "kladdiga" hemsidor, så som den där fotbolls sidan (länken ovan).

Vad var det som var bra med den där sidan? Långsam, text som var svårare att läsa, går inte att bokmärka enskilda sidor, går inte att kopiera text, går inte att spara ner bilder.

Det är precis samma sak med "Gallery-hemsidor". Man kan inte spara ner bilderna så vad är det som är positivt för användaren? Att man får flashiga övergångseffekter?

Förstå att Flash-sidor är gårdagen. Dom har inga fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis samma sak med "Gallery-hemsidor". Man kan inte spara ner bilderna så vad är det som är positivt för användaren?

Förstå att Flash-sidor är gårdagen. Dom har inga fördelar.

PrintScreen + Photoshop (Spara bilden i 100% JPG Kvalite).

Visst, flash-sidor är kanske gårdagen men ludde vill göra en flash så vi får väl respektera det. Det hjälper inte att säga "Dom har inga fördelar". Det bästa är nog att ge ludde så många tips som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, flash-sidor är kanske gårdagen men ludde vill göra en flash så vi får väl respektera det. Det hjälper inte att säga "Dom har inga fördelar". Det bästa är nog att ge ludde så många tips som möjligt.

Det enda tipset till någon som vill göra flash-sida är att tänka om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

100% JPG-kvalitet är inte lika bra som orginalbilden. När man sparar en JPG som JPG försämras kvaliteten. Alltid.

Om han vill göra en flash så är det bättre att få honom att tänka om. Han kommer ändå märka förr eller senare att flash suger för hela hemsidor och därför gör vi att han sparar tid och arbete (=pengar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe oj, här var det vilda diskutioner.

Men, jag såg nu att jag helt och hållet formulerat mig fel - nej, jag vill inte göra hemsidor helt i flash, jag vill kunna göra banners, menyer och så vidare. HTML kan jag, CSS har jag kollat lite, verkar lätt. Jag har funderat på att lära mig PHP, men är inte det grymt svårt? :shifty: ...

ok, åter till ämnet, nu är det dessa frågor som gäller :lol:

tack för hjälpen hittils, men har inte lätt till vidare resultat... (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men, jag såg nu att jag helt och hållet formulerat mig fel - nej, jag vill inte göra hemsidor helt i flash, jag vill kunna göra banners, menyer och så vidare. HTML kan jag, CSS har jag kollat lite, verkar lätt. Jag har funderat på att lära mig PHP, men är inte det grymt svårt? :shifty: ...

Menyer ska du inte göra i flash heller. Men hur du gör videospelare och spel ska finnas lite överallt.

PHP är inte särskilt svårt. Man lär sig ganska snabbt. Att skriva bra PHP dock är lite svårare men det kommer med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menyer ska du inte göra i flash heller. Men hur du gör videospelare och spel ska finnas lite överallt.

Det var ett väldans tjat om vad han inte fick göra. Finns det en lag som förbjuder menyer/sidor i flash?

Som sagt: Webbdesignskolan.com har lite guider om flash, även Internetworld har lite guider/länkar om flash.

Lycka till :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett väldans tjat om vad han inte fick göra. Finns det en lag som förbjuder menyer/sidor i flash?

Som sagt: Webbdesignskolan.com har lite guider om flash, även Internetworld har lite guider/länkar om flash.

Lycka till :D

Att ha en hemsida handlar om att på ett så bra sätt som möjligt ge besökaren information. Flash bidrar inte på något sätt till det.

Han får självklart göra som han vill, men han kommer bara märka samma sak förr eller senare. Det är lika bra att varna honom redan nu. Jag har också sagt varför flash inte är bra på hela hemsidor och då får han ju bilda sin egen uppfattning bäst han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha en hemsida handlar om att på ett så bra sätt som möjligt ge besökaren information. Flash bidrar inte på något sätt till det.

Han får självklart göra som han vill, men han kommer bara märka samma sak förr eller senare. Det är lika bra att varna honom redan nu. Jag har också sagt varför flash inte är bra på hela hemsidor och då får han ju bilda sin egen uppfattning bäst han vill.

Hehe känns bra att alla snackar om mig som jag inte vore här .)

Men jag håller med er alla, jag hatar även jag hemsidor i flash. De är antingen överdrivna eller rent av kastastrofaliska. Det "flashet" jag söker är det som ger en tuch till sidan. Något som är väldigt snyggt, men ändå simpelt, stilrent.

Detta är ett flash-exempel som inte är överdrivet, men bidrar till att göra hemsidan snygg: http://www.vinge.se/sv/ (dock inte menyerna högst upp) , samt http://www.sight.se/omoss.php (ivarjefall den typen, med det är något med sistnämnde exemplet som känns "fult").

EDIT: En sak glömde jag att fråga... vad är det för skillnad på de flashgrejerna där man måste trycka en gång på (det blir en streckad ram runt flashfilen) för att sedan kunna använda den? Det är p.g.a active x. Sedan finns det de man inte behöver göra detta på? Exempelvis så måsta man göra detta på Webdesignskolans flashfiler, men inte på http://www.vinge.se/? [Observera att detta är något man stöter på i IE, men icke FF]. För saken är så att jag vill slippa denna Active X kontroll på de flashfiler jag vill göra.

Redigerad av luddee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 months later...