Jump to content

Föreningshemsideserver

Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Ja... Jag, och en vän till mig, har utnämt oss själva till webmasters för vår teaterförening. Vi har en hemsida just nu, www.teatervinden.se, som vi skall göra om. Sidan kommer att vara väldigt komplex och hämta en massa, massa saker från en MySQL-databas via PHP.

Problemet vi har haft är att sidan är för jävla långsam. Detta beror, tror vi, på att vi hyr en serverplats från one.com. Det vet vi är dåligt, så vi funderar på att byta till crystone.se eller surftown.se. Vi kommer att behöva runt 1 gb utrymme på sidan, men vi är mest ute efter en stabil server. Är några av dessa två företag ovan vettiga, eller finns det bättre? En ideel förening som vår är inte vidare rik.

Dessutom... Vår gamla hemsida har körts på Joomla!. Per automatik har det programmet lagt in runt 178 tabeller i vår databas. Kan det ligga till grund för att det går långsamt, eftersom servern måste hämta mycket data från tabellerna. Den nya hemsidan har runt 10 tabeller. Bör det gå snabbare om vi tar bort dessa 178 tabeller?

Finns det kanske något sätt man kan ta reda på vad som försämrar hastigheten?

Tack, alla! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Crystone är att rekommendera av de där två alternativen. Hört mycket dålig om Surftown.

Att rekommendera är väl Loopia, Aleborg och likande företag, men dessa är väldigt snåla med utrymme och bandbredd.

Btw, LOL!

Har du 178 tabeller? Det är VÄLDIGT mycket! Du pratar inte om columner eller rader i databasen? Tycker förvisso att även 178 columner låter lite väl.

När du sedan läser från databasen med ett script så bör du bara plocka ut de columner du ska använda på sidan.

ex:

Säg att du har en databas med dessa columner - id,user,pass,profil,alder,topapper,mamma,pappa,kompis

Du vill bara plocka ut användarnamnet, mamma och profilen. Då är det bättre att göra såhär

Connect.Execute("Select id,user,mamma,profil from tbl_anvandare")

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Crystone är att rekommendera av de där två alternativen. Hört mycket dålig om Surftown.

Att rekommendera är väl Loopia, Aleborg och likande företag, men dessa är väldigt snåla med utrymme och bandbredd.

Btw, LOL!

Har du 178 tabeller? Det är VÄLDIGT mycket! Du pratar inte om columner eller rader i databasen? Tycker förvisso att även 178 columner låter lite väl.

När du sedan läser från databasen med ett script så bör du bara plocka ut de columner du ska använda på sidan.

ex:

Säg att du har en databas med dessa columner - id,user,pass,profil,alder,topapper,mamma,pappa,kompis

Du vill bara plocka ut användarnamnet, mamma och profilen. Då är det bättre att göra såhär

Connect.Execute("Select id,user,mamma,profil from tbl_anvandare")

Jag vet inte alls hur det är gjort tidigare i Joomla. Det har jag inte kört med. Jag ville skriva en hemsida för hand för att få upp hastigheten, och där har jag också skrivigt SQL:en på ditt vis.

Går jag in i phpmyadmin och printar min screen ger detta följande:

post-844-1188842171_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor