Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Har börjat Schillerska nyligen nu. Gått i två dagar.

Hörde någon säga att "Går man in i Schillerska Gymnasiet så hamnar man automatiskt i amsterdam!" och det kan nog stämma. Sitter lite treor i korridoren dagligen, och dom ser alla ut som riktiga junkies och är skitsköna. :wub:

Förövrigt är eleverna i klassen nästan bara tjejer, och väldigt tjejiga tjejer.

Dom flesta är dock väldigt lätta att prata med och framåt, så speciellt jobbigt är det inte.

Just idag så började jag prata med en tjej jag TROR hette Lisa. Och herregud, det kändes som vi känt varandra i flera år för att hon var så lätt att prata med!

Måste dock säga att det känns litegranna som att just ettorna är rätt små fortfarande. (Är ju 91:a och går med 92:or).

Inte fysiskt små, men inte så mogna. Känner dom inte så bra än så det kanske visar sig vara annorlunda, eller så mognar dom till lite mer om ett halvår eller så. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OK, men det är ändå en giltig gymnasieutbildning? Finns det någon gräns för hur många man får ha?

Har du mer än 10% IG så har du inte "grundläggande behörighet", men så länge du håller dig ifrån "streck" så får du ditt slutbetyg.

Läraren vi har i Datakommunikation och Persondatorer är ingen vanlig lärare, verkar snarare vara en vanlig snubbe som kunde mycket om det och som på det hållet blivit lärare. Märks ganska tydligt på människor om de inte är lärare egentligen, han läspade lite och var en gnutta nervös, känns som att det kommer bli sköna lektioner där man slipper de i övrigt till sättet väldigt överlägsna typer man får dras med.

Sista året igång på riktigt, blandade känslor.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, justeja - Jag går på Komvux nu, och läser Kemi A två halva (8:15-11:45) två dagar i veckan. Läser också Matte E på egen hand, för skojs skull, och som förberedelse för KTH om ett år; har hört att Matte E är bra att kunna! Och imaginära tal var inte så flummiga som jag trodde... än. Kemi är också sjukt intressant, subatomära partiklar rockar! Pluggar kvantmekanik och partikelfysik lite smått vid sidan om allting också. Jag tror jag trivs med att plugga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, justeja - Jag går på Komvux nu, och läser Kemi A två halva (8:15-11:45) två dagar i veckan. Läser också Matte E på egen hand, för skojs skull, och som förberedelse för KTH om ett år; har hört att Matte E är bra att kunna! Och imaginära tal var inte så flummiga som jag trodde... än. Kemi är också sjukt intressant, subatomära partiklar rockar! Pluggar kvantmekanik och partikelfysik lite smått vid sidan om allting också. Jag tror jag trivs med att plugga.

Får man studielån får sånt, eller hur ligger det till? Vad har du för inkomst?

EDIT:

Eller just ja, du bor väl hemma? Tänkte lite fel där, du bör ju inte behöva ta något lån.

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sjukt avis på dig som tycker Kemi i roligt. :P Hade jag också haft samma inställning hade 1:an varit myyycket lättare för mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhhhhhhhh...... fyfan vad det är drygt med alla dessa lekar, det blir ju ändå grupperingar på tisdag när vi kör igång! Jag vill lära mig saker!

Alltså, nu börjar skolan och vad händer? Alla lektioner första veckan ställs in av någon anledning. Jag orkar inte sitta här och dega mer. Ge mig rutin och kontroll, jag behöver det.

Åhh, jag håller med! Jag har massor att lära mig, och det är bara två år kvar. Sitter och tänker på hur mycket vi kommer lära oss egentligen.. Ska börja med 3Ds max någongång.. Hoppas de går lite djupare än bara grunderna.. gaaahh.. :)

Vi har inte ens våran fürerlärare kvar! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man studielån får sånt, eller hur ligger det till? Vad har du för inkomst?

EDIT:

Eller just ja, du bor väl hemma? Tänkte lite fel där, du bör ju inte behöva ta något lån.

Jag har lite småinkomster; jobbar som vimmelfotograf, journalist+fotograf för lokaltidningen, och jag säljer sporadiskt spel. Tänkte satsa mycket på det senare under året som kommer, bygga upp en portfolio och så, får se hur det går! Och jag bor fortfarande hemma, sjukt skönt är det.

Jag är sjukt avis på dig som tycker Kemi i roligt. :P Hade jag också haft samma inställning hade 1:an varit myyycket lättare för mig. :)

Okej, jag jublar inte direkt när jag pallrar mig upp på morgonen, men jag försöker ha en god inställning till det, och sätta mig in i vad läraren säger. Och när man börjar förstå det blir det så sjukt mycket mer intressant! Hade jag läst den i ettan hade jag nog dock känt 'Men åhh, orka!'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt busskort kom med posten idag, men jag är konfunderad. :shifty:

Det följde med två papper med information, ett från Luleå Kommun, och ett från Norrbottens Länstrafik, som jag kommer få åka med.

På pappret från kommunen, står det att kortet gäller för 2resor/dag, alla dagar utom jul och sommarlov.

På det andra (från Länstrafiken, dom som gör korten och kontrollerar allt) står det "Gäller nämnd sträcka, obegränsat antal resor under höst och vårterminen skolåret 08/09, gäller inte på jullovet"

Vilken information borde jag lita på? Provade att ringa och fråga, men killen som planerade allting hade tydligen gått hem för dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt busskort kom med posten idag, men jag är konfunderad. :shifty:

Det följde med två papper med information, ett från Luleå Kommun, och ett från Norrbottens Länstrafik, som jag kommer få åka med.

På pappret från kommunen, står det att kortet gäller för 2resor/dag, alla dagar utom jul och sommarlov.

På det andra (från Länstrafiken, dom som gör korten och kontrollerar allt) står det "Gäller nämnd sträcka, obegränsat antal resor under höst och vårterminen skolåret 08/09, gäller inte på jullovet"

Vilken information borde jag lita på? Provade att ringa och fråga, men killen som planerade allting hade tydligen gått hem för dagen.

Fast det är ju ingen som vet hur många gånger du har åkt med ditt kort på en dag :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor