Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Vet inte vad jag hållt på med denna termin, är verkligen inte nöjd med så många VG:n. Speciellt när min tvillingbrorsa som går på Stagneliusskolan här i Kalmar (Tweak med) har mycket lättare att få MVG i Naturkunskap och Matte. Detta eftersom att dom i t.ex matten sänkte gränsen på Nationellaproven för MVG så att de med VG också fick MVG. Kunde fått MVG i Samhälle och Italienska.. Fy fan. :mellow: Kan sägas att jag går Natur/Media.

Haha! Det gällde inte din tvillingbror och de sänkte G-gränsen, inte MVG-gränsen. Fast det ska sägas att mitt MVG i Matte B inte var välförtjänt.

Och du?

Vet inte. Någonting inom historia, samhälle eller journalistik.

Instämmer... yes_645834_0.gif

Du borde ju så gått Samhälle!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och du?

Jag har inte den blekaste. Och jag börjar bli rejält stressad över det. :(

Precis som tobbeman så ser jag också fram emot trean. Ska starta ett UF-företag som jag kommer hålla på med hela årskursen. Det är även det som ska bli mitt projektarbete. Är ganska nöjd med min affärsidé med, så det ska bli intressant att se vad som händer. :mellow:

Jag ser även fram emot att läsa Affärsjuridik, Personlig försäljning, Marknadsföring och Engelska C. Ser dock INTE fram emot att läsa Religion A.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska starta ett UF-företag som jag kommer hålla på med hela årskursen. Det är även det som ska bli mitt projektarbete. Är ganska nöjd med min affärsidé med, så det ska bli intressant att se vad som händer. :(

Nice.

Inte helt oväntat kör jag på något halvt nördigt med möjligheter för praktiska moment. "Energikällor igår, idag och imorgon". Lite flummigt sådär. :mellow:

Mest för att jag ville bygga en Teslagenerator.

Allra helst hade jag velat utforska raketdesign, med alternativa energimedium (salpeter- och sockerbaserade), men min kompis jag skulle göra det med körde rådissen och åkte på forskarskola där han hade fått en plats.rant_1021451_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som tobbeman så ser jag också fram emot trean. Ska starta ett UF-företag som jag kommer hålla på med hela årskursen. Det är även det som ska bli mitt projektarbete. Är ganska nöjd med min affärsidé med, så det ska bli intressant att se vad som händer. :mellow:

Vad för företag? :(

Har funderat lite på det, men har inte bestämt mig än.

..inte heller vad jag ska göra för projekt annars. Inom foto ska jag arbeta. Förslag? Go go go.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Gymnasiestudenter: Betyg är inte så viktiga, bara för en liten del av alla som går på gymnasiet är dem det. Många i min nuvarande högskoleklass pluggade skitmycket under gymnasiet och fick så bra betyg man kunde. Alla som sökte min utbildning kom in ändå, så betyget betydde inte ett skit. Man kommer aldrig ha någon annan nytta av toppbetyg i andra sammanhang heller, ofta kan det vara en nackdel eftersom vissa företag hellre anställer folk som i största sannolikhet inte vill sluta på jobbet för att plugga vidare.

Enda anledningen att plugga hårt är om man vill komma in på en speciell utbildning med höga krav. Dessutom är gymnasiet en barnlek i jämförelse med högskolan, jag läste upp till Matte E + Matte Diskret och det hade jag väl nytta av i några få veckor kanske. Programmeringen jag läste i 1,5 år på gymnasiet lärde sig andra under några månader på högskolan...

Jag säger inte att man ska slöa och skita i allt, men om ni vet vad ni vill efter gymnasiet behöver ni kanske inte lägga all tid på skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan man ju tycka det är kul att lära sig och kunna saker också. ^_^ Samtidigt lägger jag inte mer tid på skolan än folk med VG i allt, snarare mindre. Samt att jag inte vet vad jag vill bli så då är det lika bra att få så bra som möjligt.

Jo, samma sak gällde mig själv. Men måste man inte nå en viss gräns kanske man har vettigare saker för sig än att skriva 40+ sidor på projektarbetsrapporten - ungefär det jag ville få sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser dock INTE fram emot att läsa Religion A.

En av mina favoritkurser i gymnasiet, om jag ska vara ärlig. Galet intressant. Hänger man med och sätter in sig i texter går det att få en riktigt bra förståelse för hur människor med andra livsåskådningar än sin egen motiverar sina beslut och val, och hur de tänker. Är så glad över att det är en obligatorisk kurs, helt enkelt för att samvaron i världen blir lite, lite bättre hos folk som ägnar lite tid åt att förstå andra människors livsåsådningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte den blekaste. Och jag börjar bli rejält stressad över det. :mf_doof:

Precis som tobbeman så ser jag också fram emot trean. Ska starta ett UF-företag som jag kommer hålla på med hela årskursen. Det är även det som ska bli mitt projektarbete. Är ganska nöjd med min affärsidé med, så det ska bli intressant att se vad som händer. :rolleyes:

Jag ser även fram emot att läsa Affärsjuridik, Personlig försäljning, Marknadsföring och Engelska C. Ser dock INTE fram emot att läsa Religion A.

Smells like Handelshögskolan för dig. yes_1021002_0.gif

@Gymnasiestudenter: Betyg är inte så viktiga, bara för en liten del av alla som går på gymnasiet är dem det. Många i min nuvarande högskoleklass pluggade skitmycket under gymnasiet och fick så bra betyg man kunde. Alla som sökte min utbildning kom in ändå, så betyget betydde inte ett skit. Man kommer aldrig ha någon annan nytta av toppbetyg i andra sammanhang heller, ofta kan det vara en nackdel eftersom vissa företag hellre anställer folk som i största sannolikhet inte vill sluta på jobbet för att plugga vidare.

Enda anledningen att plugga hårt är om man vill komma in på en speciell utbildning med höga krav. Dessutom är gymnasiet en barnlek i jämförelse med högskolan, jag läste upp till Matte E + Matte Diskret och det hade jag väl nytta av i några få veckor kanske. Programmeringen jag läste i 1,5 år på gymnasiet lärde sig andra under några månader på högskolan...

Jag säger inte att man ska slöa och skita i allt, men om ni vet vad ni vill efter gymnasiet behöver ni kanske inte lägga all tid på skolan.

Jag håller i princip med. Dock är det alltid bra att skaffa sig "studievana" och utveckla sitt läshuvud och sina studiestrategier "redan" i gymnasiet. :teehee:

En av mina favoritkurser i gymnasiet, om jag ska vara ärlig. Galet intressant. Hänger man med och sätter in sig i texter går det att få en riktigt bra förståelse för hur människor med andra livsåskådningar än sin egen motiverar sina beslut och val, och hur de tänker. Är så glad över att det är en obligatorisk kurs, helt enkelt för att samvaron i världen blir lite, lite bättre hos folk som ägnar lite tid åt att förstå andra människors livsåsådningar.

Nu har jag ju inte läst just den där kursen men jag håller med dig i det du skriver. Förståelse och respekt för andra är något det råder brist på i dagens världssamhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dang, grattis - Pluggandet lönade sig alltså? :rolleyes:

Oja, det gjorde det. Jag är glad att jag lyckades hålla samma nivå hela året och verkligen som man säger plugga skiten ur mig. Så jag är mer än nöjd. Och ang. Tackleberrys inlägg så är det så att jag pluggar för att komma in på en linje som kräver runt 18-19 så jag måste plugga hårt :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mest för att jag ville bygga en Teslagenerator.

Allra helst hade jag velat utforska raketdesign, med alternativa energimedium (salpeter- och sockerbaserade), men min kompis jag skulle göra det med körde rådissen och åkte på forskarskola där han hade fått en plats.rant_1021451_0.gif

Okej, du börjar bli något av en förebild för mig - Du har grym musiksmak, en frisyr som vägrar sluta, och verkar sjukt duktig på naturvetenskap! Way to go ;)

F.ö. kände/känner jag en snubbe som gjorde en tesla coil (låter så mycket häftigare) som projektarbete i trean för två år sedan. Han hade bilder och filmer på den, riktigt tufft!

Igår kom beskedet, blir Civilingenjör - Datateknik på KTH till hösten för mig (w00t)

Wow, grattis! ;)

Vad vad snitttbetyget för att komma in där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, du börjar bli något av en förebild för mig - Du har grym musiksmak, en frisyr som vägrar sluta, och verkar sjukt duktig på naturvetenskap! Way to go (w00t)

F.ö. kände/känner jag en snubbe som gjorde en tesla coil (låter så mycket häftigare) som projektarbete i trean för två år sedan. Han hade bilder och filmer på den, riktigt tufft

Smickrande! Men vad mer än Belle and Sebastian och Zach Condon lyssnar jag på ungefär ;). Säger han som smekte in ett MVG i Fysik B!

Nu blandade jag visst ihop saker här, tesla coil och teslagenerator är samma sak. Vi ska bygga en bladlös turbin; teslaturbin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor