Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Nowadays är ju max 22,5.

Mjo, men jag har aldrig greppat det där med meritpoängen; de styrs väl helt av vilka kurser som krävs på linjen man söker till på högskola/universitet? Ska nog tjäna lite på Engelska C och att jag går i snabbmatte och alltså läser mer än 2500 poäng.

va går du?

natur? sam?

Samhälle - Internationell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The betyg:

Naturkunskap A: VG

Svenska A: VG

Medieproduktion A: VG

Webbdesign A: MVG

Engelska A: VG

Matte A: G

Multimedia A: MVG

Ljudmedier A: G

Foto A: VG

Samhällskunskap A: G

Rörlig bild A: G

Idrott A: G

Digitalt skapande: MVG

Foto B: MVG

Mediekunskap: MVG

Multimedia B: G

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:doh:

Ska inte smyga med att jag är imponerad. Inte över just att du kan ha MVG i allt, det skulle nog jag kunna få jag med. Men att hålla motivationen uppe tillräckligt för att få det, det har inte jag klarat av. Speciellt inte i tvåan där lärarbyten och dåligt schema resulterat i två av de tråkigaste terminerna sett till hela min skolgång, jämfört med första året som var ett av de roligaste. Men jag ser fram mot sista året som kommer innehålla mycket flera roliga kurser...dessutom håller jag fortfarande mitt uppsatta mål, minst VG i allt: (10 MVG, 9 VG)

post-8282-1214755299_thumb.jpg

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I stort sett alla prov vi får tillbaka rättade måste lämnas in, med undantag från ett fåtal. De samhällsbaserade proven, när de inte är på G-nivå, är ofta kopplade direkt till betygskriterierna, där en fråga ofta handlar om att "reflektera kring...", "jämför...", "visa på likheter och skillnader...", och man får ofta några hjälpfrågor att starta igång med. Mycket av de högre betygen (VG + MVG) avgörs också i form av uppsatser, muntliga framföranden, och essäer. Filen innehåller ett par uppgifter (och ett papper med instuderingsfrågor, som vi hade som G-prov)

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/beffo.se-t...ionfilosofi.rar

Åh, jag missade det där.

Mycket intressant! Stort tack! :naughty:

Det ser ut som om kärnan i proven består av att man, i ganska "allmänna" uppgifter, individuellt och fritt ska tillämpa den kunskap man har läst om och det verkar inte som det efterfrågas så mycket ingående detaljkunskap. Nästa gång jag besöker mina föräldrar ska jag leta fram några gamla prov från min gymnasietid för att jämföra lite. yes_1021002_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, jag missade det där.

Mycket intressant! Stort tack! :mf_doof:

Det ser ut som om kärnan i proven består av att man, i ganska "allmänna" uppgifter, individuellt och fritt ska tillämpa den kunskap man har läst om och det verkar inte som det efterfrågas så mycket ingående detaljkunskap. Nästa gång jag besöker mina föräldrar ska jag leta fram några gamla prov från min gymnasietid för att jämföra lite. yes_1021002_0.gif

Oh, så lite så! :w000t:

Personligen föredrar jag de mer allmänna uppgifterna än de mer detaljstyrda, vilket kanske inte är så konstigt. Eller, det fordrar av en att man förstår uppgiften, och inte bara vet uppgiften, där det första enligt mig är mycket bättre.

Oh Tweak, stort grattis till betygen, verkligen top-notch :naughty:

Satsar på 20.0+, antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Looking good Tweak! Men kan du nu hålla med om att SH Internationell på Stagg är ett jäkla slackerprogram?!

Nä. Det där känns mest nedvärderande, jag har kämpat hårt för mina betyg. Tänkte börja argumentera först men jag kände mig så "joo jag är visst duktig, det beror inte på min linje, tyck jag är bra!!"-ig att jag sket i det. Tro vad du vill. :w000t:

Oh Tweak, stort grattis till betygen, verkligen top-notch :naughty:

Satsar på 20.0+, antar jag?

Tack. :mf_doof: Mja, jag antar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä. Det där känns mest nedvärderande, jag har kämpat hårt för mina betyg. Tänkte börja argumentera först men jag kände mig så "joo jag är visst duktig, det beror inte på min linje, tyck jag är bra!!"-ig att jag sket i det. Tro vad du vill. :naughty:

Mina två vänner som gick där (thorulf samt en annan snubbe) menade iaf att det var ett väldigt lätt program, fast de satsade iofs inte på MVG i allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte smyga med att jag är imponerad. Inte över just att du kan ha MVG i allt, det skulle nog jag kunna få jag med. Men att hålla motivationen uppe tillräckligt för att få det, det har inte jag klarat av.

Instämmer! Killen har till och med skolkat för att plugga. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad jag hållt på med denna termin, är verkligen inte nöjd med så många VG:n. Speciellt när min tvillingbrorsa som går på Stagneliusskolan här i Kalmar (Tweak med) har mycket lättare att få MVG i Naturkunskap och Matte. Detta eftersom att dom i t.ex matten sänkte gränsen på Nationellaproven för MVG så att de med VG också fick MVG. Kunde fått MVG i Samhälle och Italienska.. Fy fan. :lol: Kan sägas att jag går Natur/Media.

Redigerad av Vinnie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag har slackat bort hela tvåan. Visst, det går inte riktigt att klaga när man får tre-fyra MVG:n och resten VG samtidigt som jag i princip kan räkna upp de fåtal timmar som jag faktiskt har lagt ner på plugg det senaste året, men samtidigt måste man ju få känna sig lite missnöjd.

(Älskar att skriva inlägg sent på natten - det är liksom allmänt tillåtet att formulera meningar helskumt och sedan skylla på att man är trött)

Nästa år MÅSTE bli bättre annars kommer jag få så lågt poäng att jag blir tvungen att ta mina eftergymnasiella studier i Umeå. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Älskar att skriva inlägg sent på natten - det är liksom allmänt tillåtet att formulera meningar helskumt och sedan skylla på att man är trött)

Psst... (det funkar inte när du avslöjar dig!)

Jag är förresten antagen till mitt programval på allval... så nu börjar alvalet. Öhöhöhö... vad lavalrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor