Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Ousch, fy tusan. Alltid skador inom fotboll. Tacka vet jag PK. I know da feeling. Fick en fallande bänk vars stålben var gravt skrapade mot grus och trubbig som bara den på armen. Skrapade mig från armvecket ner till handen. Hoppas du har rengjort det ordenligt, helst med läkarsprit. :)

Det blev vanligt vatten och plåster. Ang. det så gör benet fortfarande ont och har gjort det i 1 och en halv dag nu. Såren är förjävliga, men jag står ut!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev vanligt vatten och plåster. Ang. det så gör benet fortfarande ont och har gjort det i 1 och en halv dag nu. Såren är förjävliga, men jag står ut!

Är det inte lite riskabelt?Det bästa kanske vora att rengöra såret med läkarsprit och linda ett rent fint bandage runt benet. Eller är det bara jag som är rädd för infektioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev just klart "Reading"-versionen av Nationella Provet i Engelska steg 2. Gick väldigt bra faktiskt, men var inte vidare svårt heller.

Sitter nu och väntar till "Listening"-versionen ska börja (kl. 10.10), är dock vrålhungrig och har inga pengar så jag kan inte köpa mig en smörgås i kiosken.

Tyckte faktiskt att det var förvånansvärt jobbigt. Hörförståelse är alltid det jag är sämst på i engelska, så det var väntat. Men läsförståelsen var också ganska tungrodd, jag var lite tveksam på säkert hälften av frågorna.. Nåja får ta igen det på det muntliga sedan. :=`)

Exakt samma här. Stannar hemma idag. För att plugga. :)

EXAKT samma sak här. 10 saker står uppskrivna på min "att göra"-lista!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lite riskabelt?Det bästa kanske vora att rengöra såret med läkarsprit och linda ett rent fint bandage runt benet. Eller är det bara jag som är rädd för infektioner.

Jag riskerar det i så fall.

Yay! Jag har fyra prov nästa vecka och har inte börjat plugga än, underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nationella Engelska A Listening. "Stay Put or Get Away". Någon som har en aning om vad provet kommer handla om?

Vafan. Haha, ja. Det handlar om en tjej som klättrar i berg, om människor som berättar om sina jobb så man får kryssa vad de jobbar som och nåt mer. Vi har redan fått tillbaka det? :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan. Haha, ja. Det handlar om en tjej som klättrar i berg, om människor som berättar om sina jobb så man får kryssa vad de jobbar som och nåt mer. Vi har redan fått tillbaka det? :)

Haha vafan?, jag ska ha mitt om 3 veckor! :confused::unsure:

Oj!, jag menade inte Listening utan Speaking!

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan. Haha, ja. Det handlar om en tjej som klättrar i berg, om människor som berättar om sina jobb så man får kryssa vad de jobbar som och nåt mer. Vi har redan fått tillbaka det? :blink:

Vi har inte fått tillbaka det, men vi har gjort det. Ska göra tal-provet i veckan. Någon som vet vad man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå, om man vill stanna kvar i sin hemstad eller sticka iväg?

Jepp. Och sen får man berätta om sin hemstad och så. Sedan visar de bilder. En är typ på engelsk industriförort, en på Ney York, någon på Asien osv. Så ska man prata om hur man tror människorna där lever och så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp. Och sen får man berätta om sin hemstad och så. Sedan visar de bilder. En är typ på engelsk industriförort, en på Ney York, någon på Asien osv. Så ska man prata om hur man tror människorna där lever och så.

Min engelska lärare sa att varje grupp kommer få en egen version av temat. Menar hon att varje grupp kanske får olika bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En ett arbete kvar där vi ska skriva om mat.

Ett islam-prov. (kommer gå bra då jag är intresserad av religion = inte så mycket att plugga)

Och sen teoretiskt fackprov i köket: Alltså, massa facktermer, t.ex. vad bräsera, sjuda, bechamé är för nått.

Sen ett praktiskt: Vi får en korg med råvaror och så ska vi laga antingen för/varmrätt eller varmrätt/dessert.

Sen är det studenten..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Söndag - Fredag = Plugg hela dagen

Ett oerhört viktigt prov väntar på fredagen där jag måste få MVG för att få MVG i kursen och jag är helt totalt insönöad av papper och övningar. Det enda jag gör och kommer att göra denna vecka är att sitta inne och printa in allting i skallen. Sedan får vi se vart resultatet bär oss iväg. Fick förresten MVG för att jag debaterade så bra idag :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick några MVG-besked idag, skönt nog. Fysik B, Multimedia B, Historia A, Projektarbete. 'Bara' VG i Matte D.

Söndag - Fredag = Plugg hela dagen

Ett oerhört viktigt prov väntar på fredagen där jag måste få MVG för att få MVG i kursen och jag är helt totalt insönöad av papper och övningar. Det enda jag gör och kommer att göra denna vecka är att sitta inne och printa in allting i skallen. Sedan får vi se vart resultatet bär oss iväg. Fick förresten MVG för att jag debaterade så bra idag :)

Kul att läsa att du tar skolan seriöst; sånt blir man glad av :)

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick några MVG-besked idag, skönt nog. Fysik B, Multimedia B, Historia A, Projektarbete. 'Bara' VG i Matte D.

GJ.

Tänkte faktiskt försöka sätta mig in i Fysik B under sommaren för att få ett problem "ur världen" i trean. Tips på vad man bör göra, begrepp och de jobbigaste sakerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GJ.

Tänkte faktiskt försöka sätta mig in i Fysik B under sommaren för att få ett problem "ur världen" i trean. Tips på vad man bör göra, begrepp och de jobbigaste sakerna?

Oh, ambitiöst! Det är en sjukt tung kurs, så du kan nog inte räkna med att få den helt ur världen i trean. Men det är nog klokt att sätta sig in i lite vad man går igenom. Själv hade vi boken Ergo Fysik, där vi gick igenom i stort sett alla kapitel, som är följande:

Vågrörelselära

- cos/sin-begrepp

- reflektion/brytning

- ljudvågor

- ljusvågor

Atomfysik

- kvanta (energimängd)

- fotoners energi

- elektronvolt respektive joule

- ljusets våglängd

- emission och absorbtion

Kärnfysik

- elementarpartiklar

- fission/fusion

- radioaktivt sönderfall

- enkla kärnreaktioner

Rätlinjig Rörelse

- vektorbegrepp

- newtons lagar

- arbete och energi

Kroklinjig rörelse

- kaströrelser

- hastighet/acceleration

Rörelsemängd

- begreppet rörelsemängd

- impulslag, bevarande av rörelsemängd

- bilkraschandets dynamik

Gravitation

- newtons gravitationslag

- gravitationsfält

- satelliter

Elektriska fält

- coulombs lag

- elektrisk fältstyrka

- laddade partiklar i elektriska fält

- potentiell energi

Magnetiska fält

- magneter

- strömledare i magnetiska fält

- laddade partiklar i magnetiska fält

- magnetfält runt strömledare

Induktion

- induktionsfenomenet

- inducerad spänning

- växelspänning

- elektromagnetiska vågor

Relativitetsteori

- mekanikens relativitetsprincip

- tid

- rörelsemängd

- energi

Kvantfysik

- kvanthypotesen

- fotoelektrisk effekt

Det enda tips jag egentligen har är att verkligen sätta dig in i kursen; det blir så sjukt mycket lättare om man har förståelse för det man gör, än om man bara tänker 'äh, det går nog bra så länge jag har formelsamlingen'. Sedan kan man ju göra vissa saker för att effektivisera pluggandet, bland annat att lära sig konstanter utantill (elementarladdningen, elektronens vilomassa, plancks konstant, etc.), gärna lägga in dem direkt som variabler i räknaren (något jag inte lärde mig förrän typ två sista veckorna, dumt nog), och att lära sig viktiga formler.

=====

Annars, så är projektarbetet typ klart. Hela skolan blev inte byggd, ganska långt från - fyra rum är det i demo-versionen, som är den betygsatta produkten. Sedan finns planer på att bygga ut skolan, om de är intresserade av produkten!

ITG-Online

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda tips jag egentligen har är att verkligen sätta dig in i kursen; det blir så sjukt mycket lättare om man har förståelse för det man gör, än om man bara tänker 'äh, det går nog bra så länge jag har formelsamlingen'. Sedan kan man ju göra vissa saker för att effektivisera pluggandet, bland annat att lära sig konstanter utantill (elementarladdningen, elektronens vilomassa, plancks konstant, etc.), gärna lägga in dem direkt som variabler i räknaren (något jag inte lärde mig förrän typ två sista veckorna, dumt nog), och att lära sig viktiga formler.

Tusen tack, det som också är bra är att fysiken börjar lite på allvar i Fysik B. Lättare att lära sig sådant som är otroligt intressant. Satelliter och kärnreaktioner, mumma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor