Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Femte juni :) .

På tal om skolan, har denna dagen varit en av de värsta någonsin. Eller, kanske inte, men resan dit och hem.

I brunnsparken får jag höra att all trafik mellan Gamlestadstorget och Angered centrum är inställd. Jag tar vagnen till Gamlestadstorget ändå, för att komma så nära skolan som möjligt. Väl där står det säkert tio spårvagnar uppradade på samma spår, och ingen kan åka någonstans. Enligt chauffören fick spårvagnarna ingen strömtillförsel, så det var bara att gå ut på torget och vänta på någonting. Till slut kom en buss (en buss!) som skulle plocka upp alla ~80 personer som ville på. De flesta kom på, men det var grymt knökat hela vägen, och klibbigt varmt. Mellan Gamlestadstorget och Hjällbo såg vi massa poliser, en brandbil och en brinnande spårvagn. Vi gissade på ett terroristdåd och hoppades på att lärarna skulle visa överseende.

När vi var framme flöt allting på som det skulle lektionsmässigt, och skolan var över på fem röda. När vi skulle hem däremot, gick fortfarande inte vagnarna. Då möttes vi av en stor folkmassa på över 100 personer som väntade på EN buss, som skulle köra oss till Centralstationen.

"Ovärt", tänkte jag och Josef, så hans pappa fick komma och hämta oss. Vi råkade dock hamna mitt i fredagstrafiken, så det tog också en onödigt lång tid. Fast, hellre i bilen med AC än en överfull buss. Kom hem för en kvart sedan ungefär, och är arg på allting. Som lite extra salt i såren har min bror fått vinterkräksjukan, och allt jag hör från övervåningen är "BRLOUAAAAHHHGHM".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom precis på att jag har Nationellt prov imorgon, Engelska B. Har ingen aning om i vilket klassrum vi ska vara heller, hora. Mitt på min sovmorgon också. Är dessutom ganska värdelös på att ordbajsa sådär.

Man behöver inte ordbajsa. Kvalité före kvantitet. Om du inte har en sådan lärare vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag fattar inte hur jag ska kunna klämma ur mig något vettigt på bara 100-fakking-minuter. Det är en essä vi ska skriva, va?

Man bör nog ha en rätt bra idé om vad man ska skriva skulle jag tro. Vi har ju fått föreberelsepappret.

Med tidigare erfarenhet av proven så borde det finnas någon allmän/oorginell topic att välja, eller? I stil med "säg din definition av hur man blir vuxen", "berätta ett minne där du kände att du har vuxit upp" eller något sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte ordbajsa. Kvalité före kvantitet. Om du inte har en sådan lärare vill säga.

Det har jag. När vi har uppsatsskrivning för henne är det "minst 5 sidor" som gäller. osv. KRAH!

Hennes första år som lärarinna och hon är sjukt ojämn när hon rättar prov.

Första SH-provet vi hade för henne så fick 2 i klassen VG, ~10 stycken fick G och resten IG eller "G--" (ja, två minus). Någon månad senare, samma lärare - samma ämne...då har halva klassen plötsligt MVG. Mja, vad säger man.

Ja, jag fattar inte hur jag ska kunna klämma ur mig något vettigt på bara 100-fakking-minuter. Det är en essä vi ska skriva, va?

Nej, jag brukar använda de första 20-30 minutrarna för att tänka igenom ämnet och sedan måste man ju räkna med några hjärnsläpp á 10 minuter då man inte skriver alls.

Min lärarinna berättade att man skulle få 2 olika att välja på; "argumenterande" text eller en artikel. Tror dock bara att hon gissade efter tidigare erfarenhet (vart hon nu kan tänkas fått dessa ifrån).

Hittade förövrigt muntliga provet förut :confused:

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör nog ha en rätt bra idé om vad man ska skriva skulle jag tro. Vi har ju fått föreberelsepappret.

Med tidigare erfarenhet av proven så borde det finnas någon allmän/oorginell topic att välja, eller? I stil med "säg din definition av hur man blir vuxen", "berätta ett minne där du kände att du har vuxit upp" eller något sådant?

Just det ja. Jävla skit att vi inte fick behålla papprena, och att jag var väldigt inaktiv på lektionen i fredags. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ja. Jävla skit att vi inte fick behålla papprena, och att jag var väldigt inaktiv på lektionen i fredags. :confused:

Wut, att man skulle diskutera på lektionen visste jag (det gjorde inte vi), men vi fick ta hem, och då ta med det på provdagen.

Visserligen har jag inte läst det alls då jag har varit sjuk. Men allvarligt talat, att söka på "road to adulthood" på google kommer att ge en del matnyttiga idéer inför imorgon. Ämnena man kan välja brukar aldrig vara för utsvävande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wut, att man skulle diskutera på lektionen visste jag (det gjorde inte vi), men vi fick ta hem, och då ta med det på provdagen.

Visserligen har jag inte läst det alls då jag har varit sjuk. Men allvarligt talat, att söka på "road to adulthood" på google kommer att ge en del matnyttiga idéer inför imorgon. Ämnena man kan välja brukar aldrig vara för utsvävande.

Vi skulle ha en diskussion om det med klassen. Slutade dock i att hon (vår kära lärarinna) stod och svamlade om god knows what. Något i stil med "Jag glömmer fortfarande ibland att jag är vuxen". Såg ut som att det var fler än jag som tänkte "Det är du inte, så det förstår jag".

Sedan tog hon dem senaste lektionen, så jag har läst igenom det en gång, halvt störd av övriga klasskamrater.

Känns som att man i den här åldern ändå bör ha ganska bra uppfattning om vad det innebär att växa upp, det man inte upplevt har man väl skaplig koll på vad det innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, vad smart du är! Nu har jag lektyr så det räcker hela kvällen. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är kanske inte den rätta tråden men, har ni läst det här? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2357164.ab.

Jag säger bara :mellow: . Lille Johan är fan lyckligt lottad! :(

Tycker du verkligen det? :confused:

---

Ja, idag var det nationellt prov i engelska. Och ja.. vad ska man säga. Jag tänkte mig inte riktigt för. Rent språkmässigt så gjorde jag nog bra ifrån mig, men jag känner att jag gled iväg från ämnet lite väl ofta. Eftersom vi inte hade så mycket tid på oss så fick jag inte till någon vidare avslutning på texten med, utan skrev helt plötsligt: "And that's my two cents.." :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är kanske inte den rätta tråden men, har ni läst det här? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2357164.ab.

Jag säger bara :whistling: . Lille Johan är fan lyckligt lottad! :confused:

Du skämtar va?

Två välskrivna (man kan se vad det står :( ) sidor blev det, första ämnet.

Samma här.

Återstå att se hur det gick, men det kändes faktiskt helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor