Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Vi höll på och gick igenom sannolikheter på matten förra veckan någon gång. Ett exempel han drog var om man har 2 vänsterskor och 2 högerskor slumpat utställda och sedan drar två åt gången eller först en och sen en till.

Han påstod att om man först tar en sko och sen tar en annan så får man 1 vänster och 1 höger i 66% av fallen vilket verkade logiskt och även stämde när jag provade. Han sa däremot att om man tar två samtidigt så får man bara 1 vänster och 1 höger i 50% av fallen vilket kändes ologiskt. När jag gjorde 50 försök fick jag nästan precis 66% men han hävdade fortfarande att det var 50%. Hans enda förklaring var att det fanns fyra möjliga kombinationer varav 2 av dom ger en av varje så självklart skulle det stämma (vilket är en väldig förenkling).

Kan någon förklara hur det egentligen ligger till? Förklara gärna noga så att jag själv förstår och då kan förklara honom :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg att vi hade en lärare som aldrig accepterade att 0.999...=1. Jävlar vad bestämd han var.

Om två tal inte är lika stora kan man utan problem nämna ett tal som är mellan dom. 1 != 2 eftersom 1.5 finns mellan. Vilket tal är mellan 0.99999 och 1?

Läste tvärtom.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan ska jag vara så jävla korkad varje gång, suck. 23.59 inlämning, gissa vem som fick ögna igenom sin egen textvägg 2 minuter innan?

Damn huvudvärk, negativa logaritmer hit och pH-uträkningar med tiopotenser upphöjt i negativt pKa-värde dit! GAH!

Du med, eh? Konstigt det där, att man aldrig lär sig.

---

Dagens skoldag bestod av 2 mattelektioner med en naturkunskapslektion mellan sig. På matten fick vi reda på vad provet på onsdag kommer vara för typ av uppgifter, känns helt okej. På NK'n fick vi tillbaka ekologiprov. För att inte ha övat mer än ~5 minuter och ha tagit provet på kortast tid (sist in, först ut - typ) är jag nöjd med VG. Seriöst, tråkigare kurs finns nog inte. Bröl. Alla andra smörar arslet av sig för att vi ska få se på filmer och de brukar kunna återberätta filmerna också, jag verkar vara den enda som sover igenom skiten. Lektionerna samma skit, lärarinnan är kass på att skriva på tavlan då allt blir en enda röra och hon ska rita en massa hela jävla tiden. Allt finns dessutom mycket tydligare förklarat i boken, så det är helt värdelöst.

50 spänn på att hon läser igenom boken innan lektion, för utöver just det hon skriver på tavlan har hon noll koll, aldrig någonsin har hon kunnat svara på en fråga på rak arm. "Vi kan kolla på det i slutet av lektionen" (= Den som frågade varken pallar eller kommer ihåg det då, glöms bort) eller "Ska kolla upp det till nästa lektion, påminn mig" (= Hon frågar andra lärare som har lite koll)

Dessutom är hon sådan där jobbig lärare som ska dela ut läxa bara för sakens skull. "Ehm, läs sidan 106-111 tills nästa vecka" "Inte tills på torsdag då?" "Öh, jo...vad sa jag?"

Bröl. Bröl. Bröl. Bröl. Bröl. Bröl. Bröl. Bröl. Bröl. Bröl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skriftligt prov i Svenska B imorgon! Är ni laddade? Själv har jag precis lyssnat igenom hela texthäftet som ljudbok (piratebay for the win :unsure: ), och måste säga att jag inte känner mig så jättenervös ändå. Man har ju gott om tid på sig. Tänkte lägga mig tidigt (typ nu), så att jag är pigg och allert imorgonbitti. Ska även smyga upp och se vad mamma har köpt för trevlig mat till mig. Vi får nämligen inte gå och äta, utan vi ska vara i lektionssalen i fem timmar i sträck. (Med undantag för toabesök)

Lycka till allihop!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, är det ingen som läser Svenska B här eller? :)

Själv valde jag brev-uppgiften, satt och svamlade i 4 timmar och 52 minuter om att människan har en medfödd, bisarr skadeglädje som gör att vi gillar att läsa om andras lidande. :lol:

Men jag blev ganska nöjd faktiskt. Fast nu i efterhand börjar jag fundera på om jag verkligen hade den där röda tråden genom hela brevet. Nåja, skönt att vara av med det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor