Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Skrev jag det? :) Jag undrade först varför och ställde sen en lite skämtsam följdfråga, men nog är väl de finländska gymnasierna lite strängare? Men skitsamma. Får fråga igen; varför är du intresserad?

Den där frågan är bara trams. Du får inget svar därför att det är trams.

Om vi får behålla proven någon gång ska jag komma ihåg det. Sällan man får det.

Tänks.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycket intresserad av att se hur ett av era prov på gymnasienivå i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne (naturvetenskap - don't bother :) ) ser ut.

Så om någon kunde tänka sig att t.ex. scanna in och lägga upp ett sådant vore jag mer än tacksam! yes_645834_0.gif

Prov i samhällsämnen på gymnasienivå är väldigt olika utformade beroende på vilken lärare som har kursen, alla har olika metoder. Vår historia och religionslärare hade alltid få frågor och delade upp dem i G-frågor, VG-frågor och MVG-frågor. För att få MVG var man tvugen att svara tillfredsställande på alla frågor med undantag om man missade någon av G-frågorna. Uppgifterna var ju då ganska omfattande så man förlorade inte ett MVG pga en missad detalj. Man kunde även göra ett G-svar på VG och MVG-frågor och med det ändå få godkänt på provet även ifall man sabbade de flesta G-frågorna. Ofta kändes det som hennes betygsättning var rätt godtycklig.

Vår samhällslärare hade ofta prov med 15-20 frågor och där ett visst poäng gav ett visst betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På högstadiet kunde min gode vän X öppna min gode vän Ys skåp, fast det gick inte åt andra hållet. :D

Det är något med de korta nycklarna som gör att de går att öppna fler skåp, tror jag.

Du kan ju få praoa med mig. jag kan behöva en sla... hrm, extra hand ibland :)

(:!!!:)

Den där handledarkursen som jag har sökt till är visst mycket seriösare än jag trodde! Vi aspiranter ska få åka upp till Stockholm på intervju! (:!!!:) Sedan ska vi upp en annan dag och skriva en uppsats. Sedan åker de uttagna upp en tredje gång, då de stannar i fem dagar på kurs. Serious business! :)

Jo just det ja.. Lov nu! Jippie.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi får behålla proven någon gång ska jag komma ihåg det. Sällan man får det.

Du går väl teknik? Jag fick intrycket att han ville se från en samhällslinje eller något sådant. Han skrev ju "(naturvetenskap - don't bother :) )" och naturlinjen har ju väldigt lika prov jämfört med teknik.

Å andra sidan så förstod jag inte humanistiskt i meningen, så jag kan ju ha helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du går väl teknik? Jag fick intrycket att han ville se från en samhällslinje eller något sådant. Han skrev ju "(naturvetenskap - don't bother :) )" och naturlinjen har ju väldigt lika prov jämfört med teknik.

Å andra sidan så förstod jag inte humanistiskt i meningen, så jag kan ju ha helt fel.

Humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen har man inte bara på SP, bara så du vet.

@Umberto: I ettan hade vi mycket bättre 'prov' än nu. Då hade vi en frågeställning och fick skriva en rapport om ämnet med egna tankar och det vi snappat upp under tiden vi arbetat med det. Nu har vi nya lärare, nu är det "läs på s.13-24 i boken".

Exempel:

Prov i 1:an : "Skriv hur du tror att den tekniska utvecklingen kan påverka oss psykiskt" (del av frågeställning)

Prov i 2:an : "Vad har riskdagen för uppgift"

...typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha bytit ut Mandriva 2008 mot Ubuntu på min skoldator krashade Windows under uppstart.

Lämnade in den hos teknikerna så att dom kunde ghosta den. Blev glad när dom sa att det bara skulle ta drygt 45 minuter.

När jag sedan kom tillbaka för att hämta ut den så låg den uppskruvad på bordet. Jag måste klara mig utan den hela sportlovet. :)

När jag installerade Ubuntu på min stationära dator så hände en liknande händelse. Nää död åt Ubuntu förfan!

När jag får tillbaka den efter sportlovet så tänker jag slänga in Mandriva 2008 direkt igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska gå Virtuella Miljöer i trean som i stort sett är samma sak som Multimedia som jag redan har gått, de bytte egentligen bara namn på kursen för att göra den meritpoängad. Eftersom att jag och en kompis "ägde" den kursen med ett låtsasoperativsystem kan vi hoppa över alla delar i kursen och bara koncentrera oss på ett eget slutprojekt.

Så, en kurs som är 100p blev 200p i stort sett.

Juste ja, projektet: Bygga hela skolan i 3D med riktiga texturer.

I Flash. Förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Juste ja, projektet: Bygga hela skolan i 3D med riktiga texturer.

I Flash. Förhoppningsvis.

Oj, coolt. Är imponerad! Men, ja... Bara hela tanken på en hel skola i 3D med texturer i Flash går inte ihop för mig. Eller, teoretiskt sett skulle det funka, men det låter riktigt, riktigt krävande. Både för datorn, men också att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, coolt. Är imponerad! Men, ja... Bara hela tanken på en hel skola i 3D med texturer i Flash går inte ihop för mig. Eller, teoretiskt sett skulle det funka, men det låter riktigt, riktigt krävande. Både för datorn, men också att göra.

Vi har börjat fördjupa oss i Paper Vision 3D som man kan läsa om här:

<a href="http://labs.blitzagency.com/?p=93" target="_blank">http://labs.blitzagency.com/?p=93</a>

Det vi måste utforska är hur pass stora, och detaljerade ytor man kan göra innan det blir för tufft. Det där rummet flyter på i 30fps för mig, och då har jag en ganska kraftfull dator.

Om det nu visar sig att vi måste ha laddningstider för varenda rum så får vi nog lägga ned Flashidén. För att kanske utforska möjligheterna i Hammer till Source-motorn eller något liknande. Kursen är ju till stor baserad i Flash, visserligen har vi visat våra kunskaper inom det, så om läraren accepterar det är det ju ett alternativ också.

Vi kan behöva blueprints för skolan... tur att vi har lång tid på oss.

Vi funderar på att jobba i Sketchup, verkar vara nog för våra behov.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska vara den första eleven på skolan som läser Fotografisk bild B. ^_^

Läraren och jag har snackat om vad vi ska göra, vad jag vill göra/lära mig osv. Blir nog roligt och intressant.

---

Nästa vecka: Projektet i 'Digitalt skapande' ska vara klart, får dock lite extra tid eftersom mitt är så "bra gjort och ska användas i utbildningen". :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska vara den första eleven på skolan som läser Fotografisk bild B. :(

Läraren och jag har snackat om vad vi ska göra, vad jag vill göra/lära mig osv. Blir nog roligt och intressant.

---

Nästa vecka: Projektet i 'Digitalt skapande' ska vara klart, får dock lite extra tid eftersom mitt är så "bra gjort och ska användas i utbildningen". ^_^

Ska du gå ensam på lektioner? :) Låter inte som någon höjdare.

--

Har inte riktigt kommit in i att det är lov nu, men satan vad skönt det är. Det enda vi har att göra nu är läsa en bok i Engelskan. Men jag har sett filmen, så jag kan helt och hållet slappna av. Man uppskattar det verkligen när schemat ser ut som det gör, usch vad mycket prov och liknande vi har.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BAH, nu sätter skolan igång igen imorgon. Jag måste skriva en låttext som ska protestera mot någonting och lämna in den imorgon, och jag har inte ens börjat. Stress!

Är i exakt samma situation :)

EDIT: på fredag åker alla 8:or på betald resa till Romme Alpin :(

(måste gå skidskola ^_^ )

Redigerad av Valle-Ball
Länk till kommentar
Dela på andra sidor