Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Nej det sades det ingenting om, och en normal novell är väl på typ 30-50 sidor eller?

Då borde det väl inte vara några problem att kraffsa ner en berättelse på 16 sidor :P

En novell är en kort berättelse. :D

För att wika det hela så wikade jag det.

En novell är en kort skönlitterär text, från italienskans novella ("nyhet").

En novell är en kort berättelse. Som någon sa "En novell är en kort berättelse, som kan liknas med en kvinnas kjol. Den ska inte vara för kort (kjolen kort = novellen lång) så att den avslöjar allt, men tillräckligt kort för att dra till sig uppmärksamhet"

Edit: Dock är ju detta också sant

Det finns ingen standardlängd för noveller, men de flesta noveller är mellan 5 och 50 boksidor långa.

Men jag tror dem flesta novellerna ligger runt 5-sidors-sträcket.

Jag skrev 2.5 sidor på uppgift 3, "Rädda vår jord!".

Som Eudoros skrev och som jag också påpekat. Längden kan bara vara jobbig om den blir för lång. Och sen gäller självklart alltid kvallitet före kvantitet.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kännde för en lång novell, thats it, många i min klass skrev långt, Ma_Cipriani skrev tex 11 sidor, en annan i min klass skrev 12 sidor.

Ser inget fel i det :D

EDIT: Vicke: Ja? Och en kort berättelse ligger väl på några fler sidor än 16?

En kort berättelse kan ligga på 3-4 sidor. :P

Nåja, jag säger inte att det är dåligt. Inte alls. Är imponerad.

Sedan så fanns det väl ingen riktig "novell". Den som var närmast var väl den där du valde, det var väl #1, där man skulle skriva om något val som man gjort, som berört många omkring en?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövde inte handla om en själv, enligt våran lärare fick man hitta på också, och om hon har fel är jag körd :D

Du lär ju knappast vara körd iaf, för jag tror inte dom checkar om ni gjort det i ert liv. :P

Har dock för mig att frågan var formulerad som följer:

Berätta om ett val du gjort som (...) fått blabla konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du lär ju knappast vara körd iaf, för jag tror inte dom checkar om ni gjort det i ert liv. :P

Har dock för mig att frågan var formulerad som följer:

Berätta om ett val du gjort som (...) fått blabla konsekvenser.

Skrev om ett mobboffer som ändrade stil, ville inte att någon skulle tro att det var om mig så jag skrev i slutet att det var en påhittad novell och att varken huvudpersonen eller personerna i hans omgivning hade funnits på riktigt.

Och lärarna ska byta rättningen med en annan skola, så jo...om hon hade fattat det fel så är jag nog rätt körd :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev om ett mobboffer som ändrade stil, ville inte att någon skulle tro att det var om mig så jag skrev i slutet att det var en påhittad novell och att varken huvudpersonen eller personerna i hans omgivning hade funnits på riktigt.

Och lärarna ska byta rättningen med en annan skola, så jo...om hon hade fattat det fel så är jag nog rätt körd :D

Ja, men då kan du ju stämma henne. :P

Å andra sidan kan inte nationella proven sänka ens betyg, och om du sedan säger att det var hennes fel, vilket det då faktist var, så borde det ordna sig. Du kanske då inte får MVG på nationella, men det är ju "tanken som räknas". Du gjorde ju uppgiften, och att det vart fel var väl hennes fel.

Fast vår lärare var och är strikt med att vi skulle läsa uppgifterna noga innan vi fick börja skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skön skoldag som helst idag. Ensemble från 09:30-12:00. Jag och en annan i min grupp lyckades bli utskastade från det sista passet för att vi stog och slog på trummorna för hårt, så vi gick till datorsalen och letade jobb på internet i ungefär en timma. Sen var det rast, då gick vi till bamba och käkade hamburgare, sedan trippade vi iväg till McDonald's för en riktig hamburgare. Efter lunchrasten skulle vi egentligen ha matte och sen gympa, men vi fick reda på att matten var inställd för att våran lärare var sjuk, så jag och Gonzales, Brian, Susanna, Matilda och Josefin drog in till järntorget, för att gå en fin promenad i solskenet längs andra långgatan, för att stå i timmar i porrbutiker och skivaffärer. Härlig dag, med mycket sol! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skön skoldag som helst idag. Ensemble från 09:30-12:00. Jag och en annan i min grupp lyckades bli utskastade från det sista passet för att vi stog och slog på trummorna för hårt, så vi gick till datorsalen och letade jobb på internet i ungefär en timma. Sen var det rast, då gick vi till bamba och käkade hamburgare, sedan trippade vi iväg till McDonald's för en riktig hamburgare. Efter lunchrasten skulle vi egentligen ha matte och sen gympa, men vi fick reda på att matten var inställd för att våran lärare var sjuk, så jag och Gonzales, Brian, Susanna, Matilda och Josefin drog in till järntorget, för att gå en fin promenad i solskenet längs andra långgatan, för att stå i timmar i porrbutiker och skivaffärer. Härlig dag, med mycket sol! :D

Åh, allt känns så mycket bättre om man bara får lite solsken. Jag längtar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad smickrande det är att läsa rekommendationsbrev om sig själv. Min mentor skrev ett om/till (vad säger man?) mig idag på grund av en enveckas ledarkurs som jag söker till (skrev om den på föregående sidor någonstans).

Nästan så jag vill skriva av hela här så att jag får skryta lite. :D

Klart du ska, vi vill se :P

VISA! :lol:

Jag vill med detta brev varmt rekommendera Harald till Raol Wallenberg Academy.

Jag har sedan läsårsstarten 2006 varit lärare och mentor åt Harald Haraldsson. Under sitt första år på skolan undervisade jag Harald i Samhällskunskap A och har under hans två år på skolan varit mentor. Mentorskapet har i Haralds fall inneburit att jag lärt känna en elev som bidragit till klassens goda stämning, uppnått höga betyg och som inte givit mig anledning till vare sig oro eller missnöje.

Harald har i sitt skolarbete uppvisat goda resultat och har ett genomsnittsbetyg över Väl Godkänt. Harald är arbetsam, ambitiös och motiverad, något som kännetecknar Haralds arbete är att han ser till att slutföra sina uppgifter med goda resultat. Harald är en väldigt social person som fungerar väl i olika gruppkonstellationer, han kan agera både drivande och följa upp andras instruktioner. Som utomstående kan jag se att Harald är en tillgång i sin vänkrets då han med humor och värme kan umgås och måna om sina vänner.

Jag är säker på att ledarskapsutbildningen på Raoul Wallenberg Academy kan tillföra Harald perspektiv och nya kunskaper kring ledarskap samtidigt som Harald själv skulle kunna bidra med både reflektioner och feedback vid gruppdiskussioner.

3ng4mct07f.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och lärarna ska byta rättningen med en annan skola, så jo...om hon hade fattat det fel så är jag nog rätt körd :)

Klart som fan att man får ljuga. Våran lärare sade det innan vi började, att om vi inte kunde koppla ihop något av alternativen med oss själva så var det bara att ljuga hur mycket som helst. Min historia jag skrev har aldrig hänt på riktigt i mitt liv och jag fick MVG.

Det är ju trots allt sättet att skriva på som de sätter betyg på och inte hur pass trovärdig historian är.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skolan, vad händer? Ptja, inte särskilt mycket. Ganska lugn vecka. Hade fysik B-prov i måndags, vilket var avslutningen på en lång rad prov, vilket är skönt. Nästa vecka blir lugn den med. Veckan därpå likaså, som är en projektarbetesvecka - En vecka med projektarbetsjobb. Kan behövas, känns trögt just nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skolan, vad händer? Ptja, inte särskilt mycket. Ganska lugn vecka. Hade fysik B-prov i måndags, vilket var avslutningen på en lång rad prov, vilket är skönt. Nästa vecka blir lugn den med. Veckan därpå likaså, som är en projektarbetesvecka - En vecka med projektarbetsjobb. Kan behövas, känns trögt just nu!

Vad har du för projektarbete? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor