Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Inriktningen är självklart ett preliminärt val då alla ettor går NV - NV första året och sedan delas in i inriktningar (i vårt fall blir det programering A, B och C samt matte E och matematik diskret), inriktningen kan man till skillnad från linjen byta fram tills det är dags.

På tekniklinjen är det däremot helt annorlunda eftersom Sydskånskagymnasiet kör med teknikcollege. Under hela det första året får du prova på inriktningar från industri, el samt IT/Data och väljer det du gillat bäst i andra årskursen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med nationella prov i svenska imorgon! B)

Nja, men helt ärlig så tycker jag svenska är ett svinlätt ämne och häftets texter var najs (utom dom 2 sista) så det ska nog gå bra! :)

BTW, kan någon förklara vad Stresstexten gjorde där? Kändes helt opassande och var riktigt dryg att läsa. :ermm:

Uppsatsen på torsdag, mysigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med nationella prov i svenska imorgon! B)

Nja, men helt ärlig så tycker jag svenska är ett svinlätt ämne och häftets texter var najs (utom dom 2 sista) så det ska nog gå bra! :)

BTW, kan någon förklara vad Stresstexten gjorde där? Kändes helt opassande och var riktigt dryg att läsa. :ermm:

Uppsatsen på torsdag, mysigt! :)

Stresstexten är antagligen en typisk sådan text som du själv ska reflektera över, det går ju nästan att beskriva den hur som helst med tema val på den. Exempelvis så väljer du ju själv din framtid och hur mycket du vill arbeta för den, eller hur många aktiviteter du vill syssla med på din fritid... kanske inte det bästa exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stresstexten är antagligen en typisk sådan text som du själv ska reflektera över, det går ju nästan att beskriva den hur som helst med tema val på den. Exempelvis så väljer du ju själv din framtid och hur mycket du vill arbeta för den, eller hur många aktiviteter du vill syssla med på din fritid... kanske inte det bästa exemplet.

Jag tycker fortfarande att den var riktigt dålig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, hade idag mitt första glosförhör sedan vårterminen i nian.. Gjorde som jag (i princip) alltid har gjort; började plugga på glosorna 20 minuter innan lektionen börjar. Det funkade alltid bra på högstadiet, brukade ha alla rätt för det mesta. Men idag fick jag 20/39! :)

Får nog ta och skärpa mig till nästa gång, det här var ett riktigt bakslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, hade idag mitt första glosförhör sedan vårterminen i nian.. Gjorde som jag (i princip) alltid har gjort; började plugga på glosorna 20 minuter innan lektionen börjar. Det funkade alltid bra på högstadiet, brukade ha alla rätt för det mesta. Men idag fick jag 20/39! :)

Sådär var det för mig också, förra terminen. xD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi brukar köra med pappret framme vi...just in case.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget speciellt förutom en sak. Vi brukar ha klassråd i bara 15-20 minuter där vi ja tar upp det man gör på klassråd. Men idag blev det 70 minuter så vi missade hela Svenskan. Dessutom fick jag stå upp hela tiden då jag var ordförande för sjuttioelfte gången.

Hah! Våra är 5 minuter:

1. Utse ordförande+sekreterare.

2. Fråga om någon har något att säga?

3. Läs upp "på g" (något utskick om vad som händer på skolan i veckan).

4. Avslutas.

---

Vi håller på att planera våran klassresa, London 5-11 April.

Tips på företag/ställen man kan, bör eller rent av måste besöka?

Hela klassen ska gå på BBC och kika hur det går till där samt besöka "The Globe" - en kopia på någon teater där Shakespeare spelade upp sina verk.

Resten av tiden ska spenderas efter våra egna planeringar. Men vi har inte kommit så långt, är fortfarande riktigt sura på att det inte är någon fotboll de dagarna, fitta! Verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah! Våra är 5 minuter:

1. Utse ordförande+sekreterare.

2. Fråga om någon har något att säga?

3. Läs upp "på g" (något utskick om vad som händer på skolan i veckan).

4. Avslutas.

---

Vi håller på att planera våran klassresa, London 5-11 April.

Tips på företag/ställen man kan, bör eller rent av måste besöka?

Hela klassen ska gå på BBC och kika hur det går till där samt besöka "The Globe" - en kopia på någon teater där Shakespeare spelade upp sina verk.

Resten av tiden ska spenderas efter våra egna planeringar. Men vi har inte kommit så långt, är fortfarande riktigt sura på att det inte är någon fotboll de dagarna, fitta! Verkligen.

Att inte springa in på Harrods är väl kriminellt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började dagen med nationellt prov, svenska - läsförståelse. Kändes som att det gick bra. Vandrade vidare mot en svensklektion där vi spelade Scrabble. Det var lunchdags och eftersom det är fettisdag så gick vi och fikade semlor. Efter lunchen var det dags för tyska. Där gjorde vi inte så mycket, lite frågor om Sophie Scholl som vi gick igenom. Sedan skulle vi egentligen ha haft HK, men vi hade "reunion" med vår mellanstadielärare och fikade, fick tillbaka arbeten och kollade lite film från mellanstadiet. Det var trevligt!

Imorgon ska jag lämna in ett fysikarbete, annars lär inte mycket hända. Musiken ska bli trevlig. Men på torsdag däremot - nationellt prov, svenska, uppsats. Iiissch. :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klippte klart min grupps musikvideo idag. Alla filmer ska vara klara imorgon, så det känns skönt. :teehee:

Morgondagen bjuder på:

10:10-12:05 = Rörlig bild. Klippa klart filmerna och presentera dom.

13:00-15:30 = Kreativ verkstad. Fortsätta på min interaktiva fotoinformation. Typ.

Youtube och länk alternativt skicka på MSN, NU!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men på torsdag däremot - nationellt prov, svenska, uppsats. Iiissch. :teehee:

Det blir vad man gör det till! Jag, och flera andra gubbar i klassen, hade köpt med oss flera liter cola och massa godis som vi käkade under den tiden vi fick på oss. Jag hade med mig mest av alla, och mot alla odds hann jag skriva mer än jag åt, och fick bäst betyg av killarna på uppsatsdelen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men på torsdag däremot - nationellt prov, svenska, uppsats. Iiissch. :D

Jag ser nästan fram emot den. Uppsatser är jag bra på att skriva och har man begränsad tid och ingen chans att förbereda sig så brukar det vara lättare än annars, alltså tror jag på ett MVG där om jag inte har mycket otur med alternativen att skriva om eller klantar till mig ordentligt. :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor