Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

70 SIDOR?!?!? WOHO! Tur att jag inte går företagsekonomi eller vad du går ;)

Äsch, jag har varit med om värre faktiskt! Det är ganska intressant med, så det ska nog gå. -_-

Hehe, jag kan passa på att berätta om skönaste företagsekonomilektionen vi hade idag. -_- Klassen gick gemensamt igenom en uppgift som handlade om ett företag som köpte in majs. Plötsligt fick jag en sådan där dum tanke som jag får ibland, och frågade rakt ut "Undrar hur mycket majs det skulle få plats i det här rummet". Mina kompisar nappade (förvånansvärt nog, jag förväntade mig ett "Ååhh :ermm: " från dem) på frågan direkt och en livlig diskussion om en majskolvs diameter uppstod.

Till slut blev hela klassen involverad i det hela och det slutade med att läraren höll en hel genomgång om hur man skulle kunna räkna ut det. "Att kunna uppskatta mängder och volymer är viktigt inom företagsekonomin" ansåg han. Vi satt och pratade om majs hela lektionen sedan. :huh:

Just det, grädden på moset var när en av mina goda vänner kastade sig in i diskussionen (jag fattar verkligen inte hur han kunde missa det innan) och helt seriöst trodde att vi pratade om bajs. Han tyckte vi var dumma i huvudet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, jag har varit med om värre faktiskt! Det är ganska intressant med, så det ska nog gå. -_-

Hehe, jag kan passa på att berätta om skönaste företagsekonomilektionen vi hade idag. -_- Klassen gick gemensamt igenom en uppgift som handlade om ett företag som köpte in majs. Plötsligt fick jag en sådan där dum tanke som jag får ibland, och frågade rakt ut "Undrar hur mycket majs det skulle få plats i det här rummet". Mina kompisar nappade (förvånansvärt nog, jag förväntade mig ett "Ååhh ;) " från dem) på frågan direkt och en livlig diskussion om en majskolvs diameter uppstod.

Till slut blev hela klassen involverad i det hela och det slutade med att läraren höll en hel genomgång om hur man skulle kunna räkna ut det. "Att kunna uppskatta mängder och volymer är viktigt inom företagsekonomin" ansåg han. Vi satt och pratade om majs hela lektionen sedan. :huh:

Just det, grädden på moset var när en av mina goda vänner kastade sig in i diskussionen (jag fattar verkligen inte hur han kunde missa det innan) och helt seriöst trodde att vi pratade om bajs. Han tyckte vi var dumma i huvudet. ;)

Alltså...nördar finns det ju gott om, men en hel klass? :ermm:

Om något sådär totalointressant dyker upp i min klass är det bara på sin höjd lärare+2-3 elever som nappar på det.

Skola idag, Kemi-lab och Fysik-lab, Kemin är ganska intressant, då allt man gör teoretiskt på lektionerna blir mycket tydligare när man gör det på riktigt. Fysiken däremot, jävla lekstuga. Fan så tråkigt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

70 sidor är riktigt mycket om man ska plugga in allt, om det finns knep för att få in det i skallen enklare, lär mig gärna. För jag tycker det kan vara jobbigt att komma ihåg när det är ~~30-40 sidor att läsa på. Det är ju när det är något tråkigt ämne, såklart. När det är något intressant är det nemas problemas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

70 sidor är riktigt mycket om man ska plugga in allt, om det finns knep för att få in det i skallen enklare, lär mig gärna. För jag tycker det kan vara jobbigt att komma ihåg när det är ~~30-40 sidor att läsa på. Det är ju när det är något tråkigt ämne, såklart. När det är något intressant är det nemas problemas ;)

När jag skulle läsa 120 sidor inför en tenta (på cirka 4 dagar) läste jag en tredjedel var de tre första dagarna. Den sista dagen körde jag bara lite repetering, skummade igenom allt och försökte komma ihåg, det jag hade glömt läste jag om. Är väl ingen speciell teknik, men det gick bra iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså...nördar finns det ju gott om, men en hel klass? ;)

Om något sådär totalointressant dyker upp i min klass är det bara på sin höjd lärare+2-3 elever som nappar på det..

Tss, nu missuppfattar du helt och hållet. Ingen i min klass är vad som i folkmun brukar kallas för 'nörd'. (Eller en, men hon satt och var tyst hela tiden.) Det är just därför jag blev så förvånad när folk faktiskt nappade på det hela. :ermm:

Sedan så var väl de flesta jäkligt trötta på att göra uppgifter i boken, så de tog nog vilken chans som helst som gjorde att de slapp arbeta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha just ja. En grupp höll idag tal om vindkraftverk och efteråt var det frågor. Gissa vad jag frågade ;)

- Ja, vad är eran åsikt om att fiskar har svårt att hitta hem och kan bli förvirrade och dö? (Taget från humortråden om ni kommer ihåg för ett tag sedan)

- Nee, fiskar blir inte på något sätt skadade

- Vad baserar du det på?

- Eeh, eeh.

Det blev svaret och då bad läraren söka upp den artikeln. Gick in på sajten och sökte upp det och läste högt för klassen. Well ;) . Våran lärare skrattade till riktigt högt och nekade uppgifterna, haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Tackleberry sa så är det bra att dela upp arbetet. Du kan även föra anteckningar och stryka under/skriva av dom sakerna som verkar vara extra viktiga att komma ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha just ja. En grupp höll idag tal om vindkraftverk och efteråt var det frågor. Gissa vad jag frågade ;)

- Ja, vad är eran åsikt om att fiskar har svårt att hitta hem och kan bli förvirrade och dö? (Taget från humortråden om ni kommer ihåg för ett tag sedan)

- Nee, fiskar blir inte på något sätt skadade

- Vad baserar du det på?

- Eeh, eeh.

Det blev svaret och då bad läraren söka upp den artikeln. Gick in på sajten och sökte upp det och läste högt för klassen. Well ;) . Våran lärare skrattade till riktigt högt och nekade uppgifterna, haha.

Det är väl du som ska ge källor på detta ifall du nu påstår att det är så, och inte redovisarna... Goosh. Hur pinsamt hade det inte blivit ifall dom sa "Vad har du för källor på att fiskarna blir disorienterade?" och du svarar "Humortråden på GTAsajten"

Eh, vafan. Det var ju precis vad du gjorde!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl du som ska ge källor på detta ifall du nu påstår att det är så, och inte redovisarna... Goosh. Hur pinsamt hade det inte blivit ifall dom sa "Vad har du för källor på att fiskarna blir disorienterade?" och du svarar "Humortråden på GTAsajten"

Eh, vafan. Det var ju precis vad du gjorde!

Det var ju inte seriöst ens, herregud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

70 sidor är riktigt mycket om man ska plugga in allt, om det finns knep för att få in det i skallen enklare, lär mig gärna. För jag tycker det kan vara jobbigt att komma ihåg när det är ~~30-40 sidor att läsa på. Det är ju när det är något tråkigt ämne, såklart. När det är något intressant är det nemas problemas :lol:

Pfff! 70 sidor. Det är ju för helvete ingenting. Om 12 dagar har jag tenta på över 900 sidor folkrätt (och då är det bara grundnivå) av vilket mycket är rena detaljkunskaper som alla kan vara med i tentan. Imagine!

Dagen efter har jag tenta på 600 sidor politisk teori. Imagine again!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pfff! 70 sidor. Det är ju för helvete ingenting. Om 12 dagar har jag tenta på över 900 sidor folkrätt (och då är det bara grundnivå) av vilket mycket är rena detaljkunskaper som alla kan vara med i tentan. Imagine!

Sen går ju du lite högre utbildning än mig, i Finland dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad läser du för något? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor