Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Nu är det bannemig kris, alltså. Vi fick våra gymansieval-blanketter igår. Jag vet att jag ska gå NV och språkvalet är jag ganska säker på också.

MEN! Det individuella valet.

1. Inform och layout A + Administration A

2. Snickeri A

3. Byggteknik A+B

4. Hästskötsel och uppfödning

5. Estetisk verksamhet

6. Skoterkunskap och fordonsyrkesteknik

7. Motion A

6. Lokalt idrottsalternativ (måste vara med i en förening, det är jag inte)

7. Natur och friluftsliv A+B

8. Gastronomi A

9. Ensemble A

10. Ensemble B

11. Sceniskt musikprojekt

12. Jakt, viltvård och fiske

13. Näringslära + hälsopedagogik

14. Drama A

15. Textil och och mode A

16. Svetsning, maskinbearbetning

17. Specialidrott (spelar varken fotboll eller tennis)

":)"

Så kände (och känner jag) mig efter att ha läst alternativen. Alldeles för många praktiska alternativ. Efter Tweaks förfrågan för en tid sen var jag inställd på att välja retorik, men självklart finns det inte här.

Jag hatar redan min kommande skola.

Vad i helvete är det där för val? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh fyfan, lider med dig. :) Hemska kurser.

Själv valde jag bort retorik, till slut. Jag valde Globala Tillägget som jag kommer ha under alla mina tre år på gymnasiet. Interkulturell Kommunikation A, Globalkunskap A, Globalkunskap B + Projektarbetet läggs där i.

Sen får vi, gratis, en resa till Afrika, Asien eller Sydamerika i 3 veckor. :wub:

Jag... vill... också... börja... på... en... bra... skola... :wub:

*edit* Vad för Estetisk Verksamhet? Där har jag Svartvitt Foto nämligen, och det är hur kul som helst. Längtar till fredagarna hela tiden och går ditt på Eget Arbete-tiden också. :wub:

Estetisk Orientering hette det visst. Beskrivning: Målning, teckning , skulptur, tryckteknik, video. Ett estetiskt val med inriktning mot ökad kreativitet och konstnärlighet för de som gillar att uttrycka sig i bild och form.

Sen missade jag en, Skapande verksamhet: Utveckling genom skapande dramatik, bild eller musik.

Hellre någon av dom än att vara ute och fiska med den stereotypiska norrlänningen. :)

Stoopidz: Vad det är för val? Det är, om jag har förstått rätt, ungefär som elevens val på mellan-/högstadiet. Vad ska du gå för program, förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag... vill... också... börja... på... en... bra... skola... :wub:

Estetisk Orientering hette det visst. Beskrivning: Målning, teckning , skulptur, tryckteknik, video. Ett estetiskt val med inriktning mot ökad kreativitet och konstnärlighet för de som gillar att uttrycka sig i bild och form.

Sen missade jag en, Skapande verksamhet: Utveckling genom skapande dramatik, bild eller musik.

Hellre någon av dom än att vara ute och fiska med den stereotypiska norrlänningen. :wub:

Stoopidz: Vad det är för val? Det är, om jag har förstått rätt, ungefär som elevens val på mellan-/högstadiet. Vad ska du gå för program, förresten?

Alltså. Hahaha. Åh jag tycker så synd om dig. Jag kan tänka mig hur tråkiga de där grejorna måste vara. Samtidigt är jag rätt upprörd över på hur idiotiska några av mina vänner är. När man kunde välja på massa saker, som kanske inte var kul (fast det fanns ju massa kul!!) men som i alla fall hjälpte en i andra skolämnen och så, så väljer de bollsporter! De ska spela bollsporter i ett halvår. De kunde ju i alla fall ha tagit Filmkunskap eller någonting. Puckon. :)

Fast några blåsta tjejer, de enda jag typ inte tycker om, i min klass valde Friskvårdsmassage. Fyfan. :)

Skulle vilja ge dig ett tips på vad du ska ta.. men allt känns líka tråkigt. :wub:

*edit* Dude: Hahaha! Glöm inte de RIKTIGA fostren i glastuber i källaren som bara vissa fått se! Och att en av lärarna, som nuförtiden inte har några ämnen utan bara håller lektioner när den ordinarie läraren är borta, kan näst mest i Sverige om Ryssland och dess historia. Han är kommunist. Riktigt skön är han. :wub:

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men... Alltså... Jag menade, vad i helvete var det där för dåliga val din skola hade... :)

Jag är osäker vad jag ska gå men det blir nog NV tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*edit* Dude: Hahaha! Glöm inte de RIKTIGA fostren i glastuber i källaren som bara vissa fått se! Och att en av lärarna, som nuförtiden inte har några ämnen utan bara håller lektioner när den ordinarie läraren är borta, kan näst mest i Sverige om Ryssland och dess historia. Han är kommunist. Riktigt skön är han. :)

Ja juste, har hört talas om den snubben. Jag läste förresten TYSKA på Stagg med "Herr Per", han som alltid går runt och visslar och är jävligt cool! Det var tider det. Jag älskade att läsa tyska där.

Haha du kanske vet vem sydamerikansbitchen till spanskalärare vid namn Gladius är då också? Vi kallade henne i alla fall så eftersom det lät demoniskt och hon är ett jävla as. Jag hade henne också men hon såg till att gallra bort alla som inte var 100% dedikerade och stod ut med hennes terror redan första lektionen. Jag slutade efter en vecka och bytte till tyska med Herr Per <3.

Sen måste du väl känna till Thorulf också. Han går Samhälle Internationell och har jävlgt långt orangt hår och för det mesta långt skägg. Lär känna honom annars och hälsa från mig, vi är goda vänner.

Och ännu en fråga on topic: på vilken skola är din far lärare? Kan jag haft honom måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen måste du väl känna till Thorulf också. Han går Samhälle Internationell och har jävlgt långt orangt hår och för det mesta långt skägg. Lär känna honom annars och hälsa från mig, vi är goda vänner.

Och ännu en fråga on topic: på vilken skola är din far lärare? Kan jag haft honom måntro?

Thorulf känner jag, ja. Jättetrevlig och rolig, verkligen! :) Sov bland annat med honom på internationellas resa till Eriksöre tidigare i år.

fikqoihkyuyo.png

Far min jobbar i Nybro, Åkrahällskolan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Han Thorulf mötte jag utanför KM igår tror jag.

Stod och diskuterade någonting om gandalf med en polare, då gick han förbi och jag utbrast "där är ju gandalf" lite för högt. Han reagerade och gämförde mig med någon annan karaktär jag inte minns vem det var idag. Vi skrattade lite och skildes åt.

Trevlig grabb må jag säga :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kom ni fram till?

Gah, det var den sjätte september, jag minns inte så mycket! Vi fick inte så mycket gjort om jag ska vara ärlig, satt mest och drog fördomsfulla skämt. Tror vi sa någonting om en starkare motpol till USA och fler medlemsländer (riktigt vågad gissning). Det var en skoluppgift vi hade, alltså.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Inform och layout A + Administration A

Hade jag nog valt. Jag har läst Information och layout A, och det var ganska roligt faktiskt. Man sitter och layoutar informationsblad och liknande. En annan kul grej vi gjorde var att hålla ett föredrag medan vi filmades, sedan kollade vi på filmen efteråt och diskuterade tillsammans om vad man hade gjort för fel.

Det låter kanske inte så kul, men det faktum att vi fick göra det i smågrupper tillsammans med våra vänner gjorde det hela riktigt intressant och kul, faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men... Alltså... Jag menade, vad i helvete var det där för dåliga val din skola hade... :D

Jag är osäker vad jag ska gå men det blir nog NV tror jag.

:doh: Borde jag ju ha förstått.

Hade jag nog valt. Jag har läst Information och layout A, och det var ganska roligt faktiskt. Man sitter och layoutar informationsblad och liknande. En annan kul grej vi gjorde var att hålla ett föredrag medan vi filmades, sedan kollade vi på filmen efteråt och diskuterade tillsammans om vad man hade gjort för fel.

Det låter kanske inte så kul, men det faktum att vi fick göra det i smågrupper tillsammans med våra vänner gjorde det hela riktigt intressant och kul, faktiskt.

Lät ju faktiskt mycket bättre än vad jag tänkte mig. :P Du kan just ha räddat mig från total undergång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor