Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Jag har inte läst den, jag länkade bara till den. 'Två sidor'-kommentaren skulle väl anspela på de två betygen som 'bara' blev VG, och var tänkt som... ett skämt. Förlåt, jag ska inte göra det igen!

Jag tror jag fattade det egentligen, jag nämnde det bara inte i min ilska över den boken. Förlåt om jag verkade arg på dig. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan vara ''smart'' på olika sätt och bruka det olika. Jag är ''normalsmart'', men dum nog att inte anstränga mig.. Så jag är smart på ett dumt sätt?

Sen finns det personer som är dummare än andra men anstränger sig mer. Jag vet inte varför, men jag har förmågan att skjuta upp saker och ting i skolan även om det bara är skitsaker som att skriva en notis ungefär lika långt som detta inlägg.

Hur får man intresse, hur blir man possitiv och får det enda som kan hjälpa mig med allt i skolan - viljan att vilja något?

Jag tror inte på att böcker om bättre betyg hjälper allt för mycket.

Bah, jag sitter och läser i den här tråden och ser folk gnälla hela tiden. (Jag pekar inte ut dig Cyprez, anledningen till quoten är att jag ska svara på din fråga sedan) Det är nästan så man börjar förstå den där bloggliknande artikeln som någon på sajten länkat till där hon tycker att alla ungdomar är snoriga, bortskämda mesar. Skolan är en sak som alla går igenom, nåja, nästan. Att sitta och tycka synd om sig själv hjälper inte för en sekund. Det är bara att gilla läget och kämpa på och försöka se de ljusglimtar som faktiskt finns under en skoldag. Att stanna hemma hjälper inte alls, tvärt om, du missar lektionstid som du sedan måste ta igen, vilket gör att du måste plugga hårdare när du kommer tillbaka, låter det egentligen så smart i längden?

Nu går vi vidare till quoten.

Du har nog förstått min stil Cyprez, det är sällan man har viljan att göra något, eller lusten att göra något. Det är bara bita ihop, slänga sig in i eländet och börja skriva/läsa/rita det man ska göra, det är oftast att starta som är jobbigast. Är man väl igång så brukar det lossna och tugga på.

Men man gillar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså. Jag har aldrig träffat på någon sån, "bara normalsmarta" som påstått sig kunna få det "ifall de hade orkat anstränga sig".

Jag säger inte att jag är säker på det, men jag tror jag skulle kunna få MVG i de flesta ämnena (säg VG i 3-4 stycken). Jag är absolut inte mycket smartare än alla andra, men de ämnen som jag har VG i är bara för att jag haft dåligt intresse och inte känt mig motiverad att göra så bra ifrån mig som jag skulle kunna på lektionerna.

Det kanske är att ta i att säga att jag skulle kunna få MVG i allt, men vad jag ville ha sagt var att jag tror många skulle kunna få BETYDLIGT bättre betyg om alla gick in för det, hade lärare och klasskompisar man funkar med och tillräckligt med motivation och intresse.

Man kan vara ''smart'' på olika sätt och bruka det olika. Jag är ''normalsmart'', men dum nog att inte anstränga mig.. Så jag är smart på ett dumt sätt?

Sen finns det personer som är dummare än andra men anstränger sig mer. Jag vet inte varför, men jag har förmågan att skjuta upp saker och ting i skolan även om det bara är skitsaker som att skriva en notis ungefär lika långt som detta inlägg.

Hur får man intresse, hur blir man possitiv och får det enda som kan hjälpa mig med allt i skolan - viljan att vilja något?

Jag tror inte på att böcker om bättre betyg hjälper allt för mycket.

Du o ja Cyprez, Du o ja.

Jag förstår inte varför, men jag får aldrig saker gjort innan sista dagen då jag känner mig jävligt stressad istället för att bara fixa det och få det ur världen. Om du kommer på ett sätt att ta dig ifrån det så kom ihåg att meddela mig :)

--

Även om jag är less på skolan sitter jag nu och funderar över högskola. Någon som vet vilka linjer jag borde kolla extra på för att ha en bra grund för yrken som: Systemutvecklare, programmerare och webmaster? Frågade min SYO, men fick endast att jag skulle bläddra igenom en katalog med diverse utbildningar i som svar. Skulle gärna vilja ha lite tips. :mellow:

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, jag sitter och läser i den här tråden och ser folk gnälla hela tiden. (Jag pekar inte ut dig Cyprez, anledningen till quoten är att jag ska svara på din fråga sedan) Det är nästan så man börjar förstå den där bloggliknande artikeln som någon på sajten länkat till där hon tycker att alla ungdomar är snoriga, bortskämda mesar. Skolan är en sak som alla går igenom, nåja, nästan. Att sitta och tycka synd om sig själv hjälper inte för en sekund. Det är bara att gilla läget och kämpa på och försöka se de ljusglimtar som faktiskt finns under en skoldag. Att stanna hemma hjälper inte alls, tvärt om, du missar lektionstid som du sedan måste ta igen, vilket gör att du måste plugga hårdare när du kommer tillbaka, låter det egentligen så smart i längden?

Nu går vi vidare till quoten.

Du har nog förstått min stil Cyprez, det är sällan man har viljan att göra något, eller lusten att göra något. Det är bara bita ihop, slänga sig in i eländet och börja skriva/läsa/rita det man ska göra, det är oftast att starta som är jobbigast. Är man väl igång så brukar det lossna och tugga på.

Men man gillar det inte.

Precis. Förr eller senare så måste jag göra mitt arbete så det är bara en tidsfråga. Måste dock börja bli possitivare till allt.

Jag säger inte att jag är säker på det, men jag tror jag skulle kunna få MVG i de flesta ämnena (säg VG i 3-4 stycken). Jag är absolut inte mycket smartare än alla andra, men de ämnen som jag har VG i är bara för att jag haft dåligt intresse och inte känt mig motiverad att göra så bra ifrån mig som jag skulle kunna på lektionerna.

Det kanske är att ta i att säga att jag skulle kunna få MVG i allt, men vad jag ville ha sagt var att jag tror många skulle kunna få BETYDLIGT bättre betyg om alla gick in för det, hade lärare och klasskompisar man funkar med och tillräckligt med motivation och intresse.

Du o ja Cyprez, Du o ja.

Jag förstår inte varför, men jag får aldrig saker gjort innan sista dagen då jag känner mig jävligt stressad istället för att bara fixa det och få det ur världen. Om du kommer på ett sätt att ta dig ifrån det så kom ihåg att meddela mig :(

--

Även om jag är less på skolan sitter jag nu och funderar över högskola. Någon som vet vilka linjer jag borde kolla extra på för att ha en bra grund för yrken som: Systemutvecklare, programmerare och webmaster? Frågade min SYO, men fick endast att jag skulle bläddra igenom en katalog med diverse utbildningar i som svar. Skulle gärna vilja ha lite tips. :)

Det är fullt möjligt för i princip alla att få MVG eller . Det handlar bara om att vilja det Du behöver inte vara speciellt smart om du har gett dig fan på att du skall klara av något. Träna, träna, och åter träna, och såklart följa med på lektionerna. För att vara helt ärlig har jag noll intresse i alla ämnen i skolan förutom en del mindre fria uppsatser som jag skrivit. Resultatet på mina intressen var VG, så redan där har jag bevisat för mig själv att jag saknar viljan och inte kunskapen. Folk säger att jag skall vara possitiv, men jag måste endå vara ärlig och medge att jag totalt ger fan i nästan allt jag lär mig. Jag anser det jävligt drygt att skriva en notis om Olof Palme-mordet, men jag har ingen svårighet att diskutera och skriva sida efter sida på ett forum om den andliga världen.

Jag får gjort mina saker då tiden verkligen är på väg att rinna ut helt. Det är inte förän jag är pressad som jag verkligen skrider till verket. Brukar sätta mig ned och lyssna på musik vid datorn och skriva. Går mycket lättare. Tyvärr har jag inte kommit på ett sätt att ta mig ifrån det.. :mellow:

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, idag hade jag först Webbdesign. Där satt vi mest bara, jag gjorde en rosa liten sida i ren skämtform. Så hade vi rörligbild, vi fortsatte med vårat musikvideo projekt och spelade Frets on Fire typ. Sedan var det 3 timmar psykologi som var rent utav helvetisk att hålla anteckningar på. Sure, god loves the laptop, men jag knåpade ihop 2 A4an om saker min lärare påpekade att vi skulle skriva ner - på första halvan av lektionen. Sedan såg vi på en film om schizofrena människor. Ganska intressant, men ändå fruktansvärt tråkigt.

Idag har inte varit dålig i sig. Men inte bra heller.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blä alltså. Jag har ett viktigt matteprov imorgon. Jag har till slut efter mycket letande hittat motivationen att studera länge och bra i alla ämnen jag har. Om jag får MVG i detta imorgon så har jag god chans att få det i hela kursen. Ska inte säga något allt för tidigt, men ändå. Förut pluggade jag också, men jag gick aldrig in för det som nu. Nu är det 110 % på att studera efter skolan. Om jag inte har något så kollar jag igenom och läser ändå. Sedan kommer jag inte ha mycket tid över. Studerar nu i genomsnitt 3 timmar/dag och med allt annat jag gör så får jag kanske 1 timma över av dagen.

Det som kompenserar tiden är väl helgerna. Men det känns härligt att äntligen vara motiverad och att hitta det roliga i att plugga. Hur som helst....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blä alltså. Jag har ett viktigt matteprov imorgon. Jag har till slut efter mycket letande hittat motivationen att studera länge och bra i alla ämnen jag har. Om jag får MVG i detta imorgon så har jag god chans att få det i hela kursen. Ska inte säga något allt för tidigt, men ändå. Förut pluggade jag också, men jag gick aldrig in för det som nu. Nu är det 110 % på att studera efter skolan. Om jag inte har något så kollar jag igenom och läser ändå. Sedan kommer jag inte ha mycket tid över. Studerar nu i genomsnitt 3 timmar/dag och med allt annat jag gör så får jag kanske 1 timma över av dagen.

Det som kompenserar tiden är väl helgerna. Men det känns härligt att äntligen vara motiverad och att hitta det roliga i att plugga. Hur som helst....

Jag avundas dig. Önskar verkligen jag kunde ha den självdisciplinen. :mellow:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avundas dig. Önskar verkligen jag kunde ha den självdisciplinen. :)

Känner likadant som dig. ;)

Det kommer väl någon gång :mf_doof:

---

Blä, det gick åt helvete på provet idag. Mycket säker att jag får VG+ igen. Nja, nu är matten körd, men jag har intalat mig själv att inte deppa över det. Alla andra ämnen är öppna så jag ska försöka så bra det går ändå. Det som jag hoppas på är att på något vis komma upp i 17.0 i år. Idag pluggade jag 2.5 timmar :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått VG/MVG på två prov och de var i engelska. Du ska vara klad, unke.

Om du hängt med så hade han siktat in sig på ett MVG, självklart känns det ju då inte som success när man får ett VG+. Visst ett VG+ är nära, men ett VG+ är ett VG i betyg och inte MVG.

Kicken, var det matte A eller matte B?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hängt med så hade han siktat in sig på ett MVG, självklart känns det ju då inte som success när man får ett VG+. Visst ett VG+ är nära, men ett VG+ är ett VG i betyg och inte MVG.

Andra året på A, så jag är ännu mer besviken :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast kan man argumentera sig upp till ett MVG om man har fått ett VG+ om man har nog bra punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag mycket svårt att tro, iaf på min skola.

Det gjorde jag i Engelska A, utan ens speciellt bra argument gick jag från VG till MVG genom att när vi hade betygsprat säga varför jag tyckte att jag var värd MVG. Den läraren hade dock öppnat för sådant och sa att om man kände att man borde ha något annat skulle man säga det. Vet inte om det är så lätt med andra lärare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det bannemig kris, alltså. Vi fick våra gymansieval-blanketter igår. Jag vet att jag ska gå NV och språkvalet är jag ganska säker på också.

MEN! Det individuella valet.

1. Inform och layout A + Administration A

2. Snickeri A

3. Byggteknik A+B

4. Hästskötsel och uppfödning

5. Estetisk verksamhet

6. Skoterkunskap och fordonsyrkesteknik

7. Motion A

6. Lokalt idrottsalternativ (måste vara med i en förening, det är jag inte)

7. Natur och friluftsliv A+B

8. Gastronomi A

9. Ensemble A

10. Ensemble B

11. Sceniskt musikprojekt

12. Jakt, viltvård och fiske

13. Näringslära + hälsopedagogik

14. Drama A

15. Textil och och mode A

16. Svetsning, maskinbearbetning

17. Specialidrott (spelar varken fotboll eller tennis)

" :) "

Så kände (och känner jag) mig efter att ha läst alternativen. Alldeles för många praktiska alternativ. Efter Tweaks förfrågan för en tid sen var jag inställd på att välja retorik, men självklart finns det inte här.

Motion A skulle kanske funka, jag gillar att träna. Men jag tränar hellre själv, iaf motion. Alternativ 1 skulle kanske också funka.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh fyfan, lider med dig. :) Hemska kurser.

Själv valde jag bort retorik, till slut. Jag valde Globala Tillägget som jag kommer ha under alla mina tre år på gymnasiet. Interkulturell Kommunikation A, Globalkunskap A, Globalkunskap B + Projektarbetet läggs där i.

Sen får vi, gratis, en resa till Afrika, Asien eller Sydamerika i 3 veckor. :)

*edit* Vad för Estetisk Verksamhet? Där har jag Svartvitt Foto nämligen, och det är hur kul som helst. Längtar till fredagarna hela tiden och går ditt på Eget Arbete-tiden också. :wub:

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor