Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Idag fick jag glatt veta att jag inte får läsa svenska C. Tydligen är inte mitt projektarbete upplagt på det sätt kursen kräver för att uppnå målen i källkritik. Vad i helvete? Varför ens blanda in projektarbetet i det hela? Jag går ändå halvdag tre dagar i veckan, lägg in vanliga lektioner under något av de passen istället!

Dessutom fick jag inte läsa engelska C heller. Tydligen så blev det en krock i schemat, så den lektionen hamnade samtidigt som fotografisk bild, vilket självklart är en obligatorisk kurs och inte kan väljas bort. De galanta svaren jag får av lärarna/studierektorn? "Du läser ändå tillräckligt med poäng för att få ett slutbetyg, så det gör väl inget". Nej, det kan omöjligt vara så att jag vill läsa eng. och sv. C för att plugga vidare efter gymnasiet. Gah, skitskola. Avslutning imorgon, sen en termin till innan vuxenlivet och ett långfinger åt John Bauer.

/rant

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag glatt veta att jag inte får läsa svenska C. Tydligen är inte mitt projektarbete upplagt på det sätt kursen kräver för att uppnå målen i källkritik. Vad i helvete? Varför ens blanda in projektarbetet i det hela? Jag går ändå halvdag tre dagar i veckan, lägg in vanliga lektioner under något av de passen istället!

Dessutom fick jag inte läsa engelska C heller. Tydligen så blev det en krock i schemat, så den lektionen hamnade samtidigt som fotografisk bild, vilket självklart är en obligatorisk kurs och inte kan väljas bort. De galanta svaren jag får av lärarna/studierektorn? "Du läser ändå tillräckligt med poäng för att få ett slutbetyg, så det gör väl inget". Nej, det kan omöjligt vara så att jag vill läsa eng. och sv. C för att plugga vidare efter gymnasiet. Gah, skitskola. Avslutning imorgon, sen en termin till innan vuxenlivet och ett långfinger åt John Bauer.

/rant

Jag sa ju a.....

Näe men, vad ska du plugga efter gymnasiet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samling 9.00. Vi "städade" och fikade. En vikarie läste julevangeliet (jävla smörja :D) och vi som skulle lira innebandyfinal fick gå. Vi for på ICA och köpte energidryck/läsk/whatever. Sedan satte vi oss i omklädningsrummet och började ladda. Vi hade en speciell outfit i vår klass, nämligen; skorta/piké med slips! Mycket läckert. Vi som spelade är inga sportiga människor, och de vi mötte spelar alla hockey och just innebandy. Ändå så kämpar vi på bra och har ledningen, men förlorar sedan med 2-6.

Sedan fick vi våra betyg* och vi for till ett ålderdomshem och delade ut massa grejer som åk. 7-9 hade gjort (typ tomtar och kakor). Jag och några andra läste en dikt. Jag blev hemskjutsad, la mig och kollade film. 19.00 var det avslutning. Några sjuor lirade Jeff Buckley - Hallelujah. Några åttor sjöng en jullåt så falskt, så att en musikälskare som jag grät inombords. Jag och fem kompisar for på en kinarestaurang och åt middag som planerat. Efter ett tag dök (nästan) hela resten av klassen upp, så vi åt och pratade massa strunt. Mycket trevligt.

----------

* = KvaddadPadda's julbetyg, HT07, 9A Sjöparksskolan.

Bild: G.

Biologi: MVG.

Engelska: MVG.

Fysik: MVG.

Geografi: MVG.

Hem- och konsumentkunskap: VG.

Historia: MVG.

Idrott och hälsa: MVG.

Kemi: MVG.

Matematik: MVG.

Moderna språk, språkval, tyska: MVG.

Musik: VG.

Religionskunskap: MVG.

Samhällskunskap: VG.

Slöjd: MVG.

Svenska: MVG.

Teknik: VG.

Summa: 300 poäng.

Mycket nöjd. Dock så är det mycket som är överflyttat från 8:an, då vi inte jobbat med t.ex. religion och geografi ännu. Jag är särskilt nöjd över slöjden. Jag känner mig inte alls bra på slöjd, men ändå höjde han mig. Nu slår jag min syster med hennes fjuttiga 295 poäng! ^_^ ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samling 9.00. Vi "städade" och fikade. En vikarie läste julevangeliet (jävla smörja :D) och vi som skulle lira innebandyfinal fick gå. Vi for på ICA och köpte energidryck/läsk/whatever. Sedan satte vi oss i omklädningsrummet och började ladda. Vi hade en speciell outfit i vår klass, nämligen; skorta/piké med slips! Mycket läckert. Vi som spelade är inga sportiga människor, och de vi mötte spelar alla hockey och just innebandy. Ändå så kämpar vi på bra och har ledningen, men förlorar sedan med 2-6.

Sedan fick vi våra betyg* och vi for till ett ålderdomshem och delade ut massa grejer som åk. 7-9 hade gjort (typ tomtar och kakor). Jag och några andra läste en dikt. Jag blev hemskjutsad, la mig och kollade film. 19.00 var det avslutning. Några sjuor lirade Jeff Buckley - Hallelujah. Några åttor sjöng en jullåt så falskt, så att en musikälskare som jag grät inombords. Jag och fem kompisar for på en kinarestaurang och åt middag som planerat. Efter ett tag dök (nästan) hela resten av klassen upp, så vi åt och pratade massa strunt. Mycket trevligt.

----------

* = KvaddadPadda's julbetyg, HT07, 9A Sjöparksskolan.

Bild: G.

Biologi: MVG.

Engelska: MVG.

Fysik: MVG.

Geografi: MVG.

Hem- och konsumentkunskap: VG.

Historia: MVG.

Idrott och hälsa: MVG.

Kemi: MVG.

Matematik: MVG.

Moderna språk, språkval, tyska: MVG.

Musik: VG.

Religionskunskap: MVG.

Samhällskunskap: VG.

Slöjd: MVG.

Svenska: MVG.

Teknik: VG.

Summa: 300 poäng.

Mycket nöjd. Dock så är det mycket som är överflyttat från 8:an, då vi inte jobbat med t.ex. religion och geografi ännu. Jag är särskilt nöjd över slöjden. Jag känner mig inte alls bra på slöjd, men ändå höjde han mig. Nu slår jag min syster med hennes fjuttiga 295 poäng! ^_^:naughty:

Har du pluggat röven av dig eller har du väldigt snälla lärare? ^_^

Mina lärare sätter knappt MVG till någon... "Vi höjer nästa termin!", jo precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du pluggat röven av dig eller har du väldigt snälla lärare? ^_^

Jag gör det jag behöver göra och är ute i god tid.

Jag har en väldigt snäll lärare i slöjd, där förtjänar jag nog VG. Tyskan är så oseriös i år, vi gör typ inget och hon sätter betyg efter hur vi lyckats i 7:an och 8:an skulle jag tro. Jag är nämligen urkass på tyska. :D

*edit*

... och resten av betygen är rena skills. ^_^

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa ju a.....

Näe men, vad ska du plugga efter gymnasiet?

Om jag pluggar. Jag känner mer för att flytta och skaffa jobb, och leva ett tag.

Ifall jag pluggar vidare så siktar jag så högt jag kan, jag skulle gärna följa min morfars fotspår och plugga till civilingenjör. Problemet är väl att det krävs en hel del engagemang från min sida, och... tja, det är väl en av mina större brister.

F.ö., JULLOV. Ta det lugnt och umgås med äldre syster en vecka, sen ta det lugnt och umgås med Jack Daniels en vecka efter det. x)

Redigerad av Topp3
Jag gillar mat.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

/rant

Är det bara på John Bauer i Örebro de kortat ned projektet till bara höstterminen? :wub: Iofs klarade jag det, men kändes ändå kasst med bara en halvt läsår. Iofs har vi tio veckor praktik nu direkt efter lovet (och jag har inte fixat praktikplats :o ) då vi förmodligen inte jobbat alls med det, men ändå... Time is time.

Förövrigt hade jag avslutning idag. Vi var i Rudenbeckskolans aula och hade diverse personer som underhöll oss (en kille i vår klass kom tvåa i Guitar Hero- tävlingen :wub: ). Efter det firade jag med att unna mig en biff på Jensens.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NU ÄR DET LOV!

Yay. Avslutning i skolan, var trevligt. Hade den traditionsenliga typ... sju-kampen. Ett antal olika grenar man skulle tävla i, klassvis. Jag valde mig själv till senior pepparkakshusbyggare, och byggde, tillsammans med tre klasskamrater, ett parkeringsgarage. Najs. Vann pris för 'bästa kreativitet'. Inga betyg, får dem efter lovet. Vet ungefär vad jag fick, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara på John Bauer i Örebro de kortat ned projektet till bara höstterminen? :wub: Iofs klarade jag det, men kändes ändå kasst med bara en halvt läsår. Iofs har vi tio veckor praktik nu direkt efter lovet (och jag har inte fixat praktikplats :o ) då vi förmodligen inte jobbat alls med det, men ändå... Time is time.

Projektarbetet på 100 poäng menar du? Här så sträcker det sig under båda terminerna iallafall. Det kan iofs. ha att göra med fördelningen av praktiktiden, här så hade vi fyra veckor praktik ena terminen, fyra veckor den andra. Vi började inte med projektarbetet förren efter praktiktiden, och projektet håller på tills april nästa år tror jag, då vi har fyra veckor praktik igen.

Ok, det där blev rätt virrigt. Pardon me.

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, nu sitter jag här med grym tentaångest och mår fysiskt illa. Imorgon är årets sista tenta och jag kan typ bara 30% av materialet. Det är främst EU-politik det handlar om den här gången och imo är det så extremt tråkigt! Zzzzz!

Eller vad sägs om: "Kommissionen. Administrativt ansvar: parlamentär undersökning och genomsynlighet.", "Administrativ fusion: naturlig koordinering av EU-politik", eller "Strategiska nationella domstolar: Judicialt bemyndigande, nationella politiska kontexter och konkurrens mellan domstolar"? sleep3_953975_0.gifcry5_857668_0.gif

Kör det berömda Tioskriket :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...