Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Ett prov är ett sätt för läraren att se vad du lärt dig inom ett visst ämne. Enligt mig är en redovisning precis detsamma, bara i en annan form. Det är ju inte direkt så att den huvudsakliga anledningen är, även om många lärare påstår det, att alla ens klasskompisar ska få lära sig vad jag lärt mig.

Om man är duktig på att läsa innantill men har dåligt minne så bevisar inte en redovisning att man kan eller har lärt sig någonting, så där har du väl ändå lite fel?

Den huvudsakliga anledning är nog visst att alla ska få ta del av det (om det inte är typ retorikuppgifter i svenskan), för ofta när man har redovisningar är det ju ett stort ämne som klassen betar av. I BiologiB arbetade vi t.ex. om mänskliga anatomin under en längre tid och vi delades in i 10 gruppero som fördjupade sig inom olika delar. Sn hade vi muntlig redovisning inför klassen och några dagar efter det skrev alla samma prov på allt. Där var det rätt bra att lyssna under redovisningarna. Blev ett jävligt stort prov.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är duktig på att läsa innantill men har dåligt minne så bevisar inte en redovisning att man kan eller har lärt sig någonting, så där har du väl ändå lite fel?

Den huvudsakliga anledning är nog visst att alla ska få ta del av det (om det inte är typ retorikuppgifter i svenskan), för ofta när man har redovisningar är det ju ett stort ämne som klassen betar av. I BiologiB arbetade vi t.ex. om mänskliga anatomin under en längre tid och vi delades in i 10 gruppero som fördjupade sig inom olika delar. Sn hade vi muntlig redovisning inför klassen och några dagar efter det skrev alla samma prov på allt. Där var det rätt bra att lyssna under redovisningarna. Blev ett jävligt stort prov.

Det är ioförsig sant.

Ja det kanske är meningen, men fram tills dess att man, som i det där fallet, har nytta av informationen är jag ganska säker på att en väldigt liten del av varje klass lyssnar noga på alla redovisningar. Kan ju vara av den anledningen att lärarna vill bli av med det och kör ett 10-tal på en lektion i sträck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahahahha! Hahaha!

Kolla, vid matematiken idag blev det långdans i korridoren. Självklart så gick jag, Jonte och Petter ut och dansade. Efter ett tag blev vi trötta och slutade. När vi slutade drog de fram en gran mitt i b-huset och alla började dansa runt den till dragspelets musik. Vi ville har roligt och funderade på vad vi skulle göra. Räkna nu med att alla lärarna som för tillfället var i b-huset stog och kolla på. Det var runt 12 st. Vi tänkte allt, springa in i granen, knuffa någon in. Sno granen.

Till slut såg vi skumsläckar'n (brandsläckare) som stod där helt ensam. Vi var på andra våningen och granen på första.

Efter ungefär 5-10 mintuers snack att få med några på det vi skulle göra så ordnade sig det. Jag, Jonte, Petter, Martin och Erik drog till kanten. B-husets mitt är formad som en sexkant om ni förstår, så man kan kolla rakt ner. Vi stog nu överst på denna sexkant och gömde oss bakom en soffa. Vi tog munstycket(?). Alltså självaste slangen och riktade den mot granen och alla som dansade genom soffan. Sedan skrek vi "Nu snöar det" och tryckte i allt vad vi hade så det sprutade ut massa skum på granen och alla som dansade. Nästa sak vi hörde var att alla skrek. Jonte stannade kvar och jag och Petter for ut bakom ett annat hus. Hahahah! Riktig humor :rolleyes:

---

Efter händelsen tänkte vi vad vi skulle göra. Någon HADE filmat det och tjallat på oss (det visste vi inte då).

Men vi tänkte vad vi kunde göra, så jag kom på att vi skulle gå direkt till rektorn och säga vad vi hade gjort.

Självklart mötte vi han på väg ut från a-huset och vi började prata om hur vi ville få upp julkänslan och hur vi gjorde lite "fejksnö" i b-huset. På det svarade han: "Vadå, har ni kastat snö in i b-huset?".

Well, så kom två till lärare mot oss och började också snacka med oss. Till slut sa vi att vi hade skummat ner det och att vi bara är ungdomar som vill ha skoj. Dom tog det bra och skratta t.o.m lite. Riktigt skönt. Dom sa att vi skulle städa bort allt skum och sedan skulle dom tänka ut världens strängaste straff (skrattandes).

---

På klassrådet så fick vi reda på att skolledningen i Eskilstuna nu har sett våra video's som ligger uppe på YouTube och att dom blev bedrövade. Dom vet tydligen inte om det var lagligt eller inte och nu vet alla lärare om detta och vi blev tillbedda att ta bort videorna så länge som dom tog reda på om det var lagligt eller ej. Så, i don't know what to do.

Men men, det var allt :shifty:

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På klassrådet så fick vi reda på att skolledningen i Eskilstuna nu har sett våra video's som ligger uppe på YouTube och att dom blev bedrövade. Dom vet tydligen inte om det var lagligt eller inte och nu vet alla lärare om detta och vi blev tillbedda att ta bort videorna så länge som dom tog reda på om det var lagligt eller ej. Så, i don't know what to do.

Men men, det var allt :rolleyes:

Vilka videor? På vad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska betala restskatt (när det nu är man gör det), för jag tjänade över 17100 kronor i år.

Du betalar för övrigt en massa skatt i form av moms på varor som du köper. Men vadå, det var ju en kul grej!

Fast om du inte går i samma skola/bor i samma kommun så lär det ju knappas gå ut över dig. Bara kickens skola som får en SAOL mindre i år.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där lät ju jätteroligt, kicken. Alltså jag hatar fan folk som inte tänker på vilka konsekvenser som kan ske, dessutom verkar ni ha ovanligt oseriösa lärare och rektor. På min skola blev folk avstängda för liknande saker. Minns även en gång då någon satte igång brandlarmet på lucia, alla fick stå utomhus tills att den skyldige hade erkänt (skitkallt och vissa var klädda i sina luciakläder). Något erkännande blev det aldrig, men efter en lång tid i kylan fick vi till slut gå hem för dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där lät ju jätteroligt, kicken. Alltså jag hatar fan folk som inte tänker på vilka konsekvenser som kan ske, dessutom verkar ni ha ovanligt oseriösa lärare och rektor. På min skola blev folk avstängda för liknande saker. Minns även en gång då någon satte igång brandlarmet på lucia, alla fick stå utomhus tills att den skyldige hade erkänt (skitkallt och vissa var klädda i sina luciakläder). Något erkännande blev det aldrig, men efter en lång tid i kylan fick vi till slut gå hem för dagen.

får ni gå hem efter brandlarm??

Vi hade det idag!!! Förut hade vi det flera ggr per år. Man är rätt van, har varit med om kanske 10-15 brandlarm på skolan

Vi får aldrig gå hem :lol:

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gick i åttan hade vi, utan att överdriva, tre brandlarm i månaden. Tror fasen det var mer än så till och med. Ibland var det någon som hade tryckt på knappen, ibland var det någon som slängt snöboll på röksensorerna (ibland med flit, ibland inte), men oftast så var det på grund av att det där satans larmet gick igång utan anledning på grund av att det var trasigt, och det tog en jäkla tid innan det blev fixat. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gick i åttan hade vi, utan att överdriva, tre brandlarm i månaden. Tror fasen det var mer än så till och med. Ibland var det någon som hade tryckt på knappen, ibland var det någon som slängt snöboll på röksensorerna (ibland med flit, ibland inte), men oftast så var det på grund av att det där satans larmet gick igång utan anledning på grund av att det var trasigt, och det tog en jäkla tid innan det blev fixat. :lol:

Jo, vi med. Fast i sjuan. Samma kille i nian varje gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor