Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Glömde svara. :)

Nåväl, jag vet inte riktigt. Det skulle vara rysligt skönt att slippa läsa ett extra språk, på NV är det ju obligatoriskt. Sedan finns det lite mer inriktningar på TE..., men jag är väldigt osäker. Ska på studiebesök imorgon, blir att besöka NV, TE och SP. Får hoppas på att man blir klokare efter det. :unsure:

Idag var det en slapp skoldag, matte, fysik, lunch, musik, SO och svenska. Matten var skön, fysiken var slapp, på musiken kollade vi Dirty Dancing och mös i soffan. SO:n var intressant (WWII) och på svenskan skrev vi lite om ett speciellt ögonblick, ganska lätt.

Jag går Teknik och har bara gott att säga om det, väldigt trevlig linje. -_-

Beror väl på inriktning iofs. Vilken inriktning har du funderat på då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Datorteknik. När väljer man? :)

Man brukar ju få fylla i sin inriktning direkt när man väljer linjen - d.v.s runt Januari, Februari.

Eller ja, så var det för oss iaf. Har en polare som är ett år äldre, och dom fick välja först nu i 2:an. -_-

Men jag går också en form utav datateknik, och det funkar galant. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om mjukisar. Sedan skulle jag gärna vilja byta hjärna med dig :P

Heh, tack :( Haft 9 inlämningar/prov på gymnasiet, fått MVG på allt :)

mitt val står mellan Teknik och el, blev ännu osäkrare på vad jag ska välja sen vi har haft studiebesöket :> . någon som går el?

Två väldigt olika linjer, väl? hur tänker du? :D En kompis går el, han trivs jättebra. Han var typ skoltrött.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, tack :> Haft 9 inlämningar/prov på gymnasiet, fått MVG på allt :(

Två väldigt olika linjer, väl? hur tänker du? :P En kompis går el, han trivs jättebra. Han var typ skoltrött.

Ptja...säg att man är intresserad av att jobba med datorer. Kanske väljer man då mellan el->dator och teknik->dator. Vissa likheter finns det nog. Nu vet jag ju inte om sådant är fallet, men annars är det två ganska olika linjer :)

Jag kan säga att det vore konstigt om någon är annat än nöjd med teknik, så som jag går det. Dock skedde en stor förändring inför det här året och 2:an är mycket sämre än 1:an, men fortfarande mycket bra, och antagligen bästa alternativ för mig. Jämför jag med hur de som går teknik 1:an nu ser det rent ut sagt skit ut, främst med tanke på att alla som ville kolla på teknik fick se ett teknik som var väldigt annorlunda alla andra program och sedan kommer till något mycket sämre, som sagt stora förändringar.

Vad jag vill säga är att det är svårt att ge dig tips, ett program kan se mycket olika ut från år till år och framför allt från skola till skola. Känn efter ordentligt, ofta känns nog ett alternativ lite hetare än övriga...följ ditt hjärta. :D

---

Vi har fått en ny lärare i samhällskunskap, hennes första prov var inom ämnet Svensk politik. Hennes första kommentar när vi får tillbaka proven är:

"Eftersom man inte kan visa MVG-kvalitet på dessa uppgifter har ingen fått högre än VG"

Hon gav två stycken VG, detta i en klass som annars får mycket beröm och fina betyg. Stor del av klassen fick sig ett "G-" och bedömningen på de olika uppgifterna var ofta markerade med "G---" alltså 3 minustecken.

Helt ny i läraryrket, hon ställer sig och hoppar av panik om det blir för mycket prat i klassrummet och kan omöjligt diskutera ändringar av hennes lektioner. Usch säger jag, hon är nervös och väldigt osäker hela tiden, varför söker sådana människor jobb som lärare?

På tal om det:

Våran svensklärare säger att hon tycker att prata inför grupp är något av det värsta hon vet...och sen jobbar hon på en skola? -smart drag!

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, tack :> Haft 9 inlämningar/prov på gymnasiet, fått MVG på allt :(

Två väldigt olika linjer, väl? hur tänker du? :P En kompis går el, han trivs jättebra. Han var typ skoltrött.

men båda två jobbar man lite mera praktiskt. Men det är ganska så mcyket räknande i el men även en del praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men båda två jobbar man lite mera praktiskt. Men det är ganska så mcyket räknande i el men även en del praktiskt.

Pja, gillar du inte att räkna så är nog inte teknik en linje du kommer älska precis. Matte C är obligatoriskt, vad jag vet så läser Elarna bara Matte A obligatoriskt. I alla fall på min skola.

Sedan tillkommer ju fysik (I alla fall i datorinriktningen) där är det en hel del räknande också.

Edit: vad fan säger jag? Det är energi som bara läser till Matte A, vad el läser till vet jag inte.

Edit igen: Även El läser bara till Matte A. Så jag hade rätt ändå.

Fortfarande: Åtminstone på min skola. :>

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

mitt val står mellan Teknik och el, blev ännu osäkrare på vad jag ska välja sen vi har haft studiebesöket ^_^ . någon som går el?

Går NV/IT/Elektronik, och jag är en sådan som hadade de tre el-kurser vi tvingades utstå. 150p. Kan dock bero på att vår ellärare var en styggelse för läraryrket, den gången vi hade en vikarie var faktiskt rolig och lärorik. Han hette Bruno. Eller han hette något annat, men kallades för Bruno.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du rätt. Själv går jag el och trivs jättebra. Det första året var det bara praktik men nu i tvåan ska vi ha en termin med teori och en termin då vi är på APU tre dagar i veckan. Likaså i trean.

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor