Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Fan, jag har så svårt för matematik. Jag läser för Matematik A just nu och det känns redan tufft. Vad ni tycker ni jag borde göra?, skaffa en privatlärare eller :wub: ?. Jag måste verkligen få G iallafall!

Plugga 1 timme varje dag en vecka innan prov.

Fastnar ganska lätt då iaf för mig, funkar inte med vrål pluggande innan prov etc etc

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tillbaka referat och reportage idag. MVG på ena och MVG- på andra :confused:

Åker på FN-rollspel i Kristianstad på onsdag, är borta resten av veckan. Vi är Storbritannien, jag sitter i Fred- och Säkerhetsrådet.

Jag har skrivit en resolution om Darfurkonflikten, ska finslipa den imorgon och köpa en kostym också, man måste vara klädd som en diplomat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud vad trögt att börja skolan igen! Fick hur som helst min geografiläxa klar och min novell inlämnad och en bra recension på engelskan. Sedan väntar 4 prov på två veckor. Matte, NK, Samhällskunskap, Engelska.

Ohh, bra att du påminde mig jag måste öva på fysiken. Tack :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Betygsvarning i tyska! \o/

Borde göra mina läxor, men det känns så jävla värdelöst. Har inte lärt mig någonting på 4 år och skulle inte ha gjort det även om jag försökt med tanke på hur mycket dom som har högre betyg än mig kan. :)

Dom tvingade mig byta till B-eng när jag bara sa bitte på varje fråga och med 10% närvaro under en termin : <

Skrev förövrigt Bitte 145 gånger på ett prov i åttan precis innan jag fick byta.

Kan väl också berätta om min prao när jag ändå håller på.

Valde Triab i Möhndal som jag också fick. Det jag inte visste var att detta låg i utkanten av möhndal så för att ta sig till min prao får jag göra såhär:

Ta en buss 03.25 - Sedan byta till en annan buss - sedan gå till en spårvagn - åka spårvagn - Byta till ett tåg - Promenera 1 km. - Börja min prao kl 0730

Fick dock idag byta till korsdraget! Jobba innom kyrkan! =) Hoppas jag får tillgång till en orgel så kan jag visa mina skills i att spela "Tetris temat"

För det lär vara samma sak på piano som orgel, eller?

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom tvingade mig byta till B-eng när jag bara sa bitte på varje fråga och med 10% närvaro under en termin : <

Skrev förövrigt Bitte 145 gånger på ett prov i åttan precis innan jag fick byta.

Jag brukar byta mellan olika ord som jag överanvänder samt blanda in engelska lite här och där. Bitte är ytterst oanvändbart däremot.

Jag har inte fått IG på ett enda prov i tyska någonsin utom i typ 6an (och 7an)... Vilka krav lärarna har... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, språk i högstadiet var ett helvete för min del. Det var någonting har verkligen inte tyckte om, men lade ändå ner en massa tid på det. Vi hade ett läxförhör (ibland prov) en gång i veckan och jag pluggade franska nästan varje dag under hela högstadiet. Vet inte hur många gånger jag fick underkänt på dom där läxförhören. Jag bad dom om att få byta bort språk mot att antingen plugga något annat, eller att få gå i engelskaförstärkningsgruppen. Inget av dom passade då dom tyckte att jag med mitt dåvarande betyg (mellan VG och MVG) inte alls passade gruppen och att dom som närvarade på dom lektionerna skulle känna att dom blev särbehandlade.

Någonting tycker jag att skolan hade kunnat komma upp med. Jag hade kunnat göra näst intill vad som helst för att fått slippa franskan då jag tyckte att det var oerhört ointressant och jag har riktigt svårt för att lära mig det, ännu svårare att få det att stanna kvar i huvudet. Nu på efterhand kan jag väl säga att dom har slösat bort 2 timmar i veckan (tre timmar sista året) av min skoltid då det enda jag kommer ihåg ifrån franskan är hur jag säger vad jag heter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid före ett prov börjar ni plugga på det ämnet?

Kvällen innan. Det funkar oftast bra. Brukar dock läsa igenom texten eller så några dagar innan, men tar den stora biten sista kvällen.

----

Idag fick jag tillbaka mitt SO-prov om Buddhismen! :)

14/50. Jag förstår verkligen inte min lärare. Dels är han helt opedagogisk och undervisar på det absolut tråkigaste sättet man kan göra som man aldrig lär sig någonting på. Sen FÖRVÄNTADE jag mig att man skulle skriva kortfattat på alla frågor, för det brukar han säga. Men uppenbarligen inte den här gången, vilket vi inte hade fått någon information om. Jag fick ett poäng på nästan alla frågor eftersom jag skrev så korta svar. Alltså vafan...

Det värsta var nog ändå hur frågorna var formulerade, ungefär som om det bara fanns ett svar. Tydligen skulle man svara med så många meningar som möjligt och rabbla upp massor med olika svar.

Han är den garanterat sämsta läraren som jag någonsin haft. SO råkar vara det som brukar vara ett av mina favoritämnen men med han som lärare så sjunker det tyvärr ner till B-språk nivå.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor