Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

• 3 months later...
  • 1 month later...

Kicken, om han inte är klar.

Yeah boy. Har ett halvår kvar, men pluggar i Hongkong just nu som Stellan nämnde. Kommer inte att återvända till Örebro.

Örebro har sina charmer Felshoe, men jag vet inte om jag direkt skulle rekommendera universitetet. Beror helt och hållet på vad du skall plugga. Må vara ett standardsvar, men satsa på Uppsala eller Lund om du har chansen/betygen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Örebro versitet, någon?

Linköpings universitet kan jag rekommendera av alla möjliga anledningar utom just biologiprogrammet. Allt beror på vad du läser för program. Staden är nice, studentlivet stort och kul, det finns enorma mängder intresseföreningar och ölen är billig överallt. Nackdelar kan vara bostäder under och efter studierna, men det är inte i närheten av de problem som finns i Stockholm, till exempel. Jag vet inte mycket om Lund men Uppsala ska visst vara lite svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Linköpings universitet kan jag rekommendera av alla möjliga anledningar utom just biologiprogrammet. Allt beror på vad du läser för program. Staden är nice, studentlivet stort och kul, det finns enorma mängder intresseföreningar och ölen är billig överallt. Nackdelar kan vara bostäder under och efter studierna, men det är inte i närheten av de problem som finns i Stockholm, till exempel. Jag vet inte mycket om Lund men Uppsala ska visst vara lite svårt.

Uppsala är rätt svårt men beror sjukt mycket på när på året man söker. Jag tror man kan få en korridor med delat badrum för under två år i bostandskö. 2-3 år för studentlägenheter som är lite längre bort från centrum. 3-5 för resten av studentlägenheterna. Jag skulle inte säga att det är sjukt farligt, bara man är ute i god tid. Det är nog dock mycket svårare (säkert +1 år) om man söker på hösten när alla ska börja.

Sedan finns Flogsta också, där är det först till kvarn när man söker.

Vanliga lägenheter är dock mycket svårare att få, där snackar vi typ 5 år för att få de sämsta lägenheterna. Systemet är sedan uppbyggt så att man förlorar sina ködagar när man fått en lägenhet så man kan absolut inte byta lägenhet på typ 8 år sen ><.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppsala är rätt svårt men beror sjukt mycket på när på året man söker. Jag tror man kan få en korridor med delat badrum för under två år i bostandskö. 2-3 år för studentlägenheter som är lite längre bort från centrum. 3-5 för resten av studentlägenheterna. Jag skulle inte säga att det är sjukt farligt, bara man är ute i god tid. Det är nog dock mycket svårare (säkert +1 år) om man söker på hösten när alla ska börja.

Sedan finns Flogsta också, där är det först till kvarn när man söker.

Vanliga lägenheter är dock mycket svårare att få, där snackar vi typ 5 år för att få de sämsta lägenheterna. Systemet är sedan uppbyggt så att man förlorar sina ködagar när man fått en lägenhet så man kan absolut inte byta lägenhet på typ 8 år sen ><.

Låter helt sjukt.

Här finns det studentbostäder samt en tre-fyra andra hyresvärdar. Studentbostäderna har kontakt med universitetet (bara för att kolla registrering) och i allmänhet har man en bostad rätt fort, med noll ködagar. På sistone har jag däremot hört att det ska vara rätt fullt så åtminstone utbytesstudenterna bor upp till tolv pers i en lägenhet och numera två personer per korridorrum. Det har i allmänhet löst sig mot slutet av första terminen.

Efter/utanför studierna finns den kommunala hyresvärden med riktigt bra lägenheter och (vad jag vet) Sveriges bästa service, men där handlar det om minst fem år för att få nåt verkligt bra, och mindre än ett år för vad som helst. Där nollas köpoängen vid flytt; på studentbostäderna ackumuleras de istället så att en väl boende person kan byta upp sig till nåt ännu bättre efter ett litet tag. Fenomenet med två till åtta år i kö för att få börja plugga råder definitivt inte här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Rätt många födda -90 här, eller hur? 10 år sedan man gick ut nian och nu är det dags för klassåterträff i juni för min del. Känner mig inte så taggad men lär dra dit ändå.

Åh herrejävlar vad svindlande den tanken är. :o  TIO ÅR?!?!? 

Tror inte det kommer dras ihop någon återträff för min klass. Men vet oavsett inte ifall jag skulle gå, för de jag gillade mest träffar jag fortfarande och de andra som jag vill träffa finns fortfarande inom "den yttre" kompiskretsen, så dem träffar jag hellre i något annat sammanhang. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni det var mer folk som gick på återträffar innan man kunde snoka... jag menar hålla koll på varandra via Facebook?

Det tror jag absolut. Då fanns det nog ett större intresse för vad den gamla klassen håller på med efter skoltiden. Dessutom höll man nog inte kontakten lika bra som man gör nu för tiden. Nu känns det mest bara som en kul grej att gå på klassåterträff.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Jag hörde inte ett knyst 2013 då det var tio år sedan grundskolan tog slut. Tvivlar på att någon, jag själv inkluderad, kommer orka styra upp något på den fronten. Sedan var det inte jättemånga som verkligen var med enda från ettan, majoriteten av klassen splittrades inför sexan även om de flesta hamnade på samma högstadieskola. Frågan är ju vilken version som skulle återförenas?

I år är det tio år sedan studenten, och jag vet inte, känns även här som att det inte kommer bli någon återträff. Även om sannolikheten att någon skulle orka fixa en återträff kanske är lite högre. Min gamla gymnasieskola finns inte ens kvar längre, ett offer inför rådande skolinflation. Jag höll lite bättre kontakt med några ur gymnasieklassen ett tag efteråt, men faktum är att jag inte träffat någon av dem sedan ett tjugoårsfirande 2008. Inte för att jag skulle ha så mycket att säga om mitt nuvarande liv heller, 2006 hade jag åtminstone lite hopp och var nog genuint lycklig på studentdagen. Sedan dess har jag tvingats kapitulera inför cynismen lite för många gånger. Det sägs ju ofta att personer faller in i sitt gamla mönster vid en sådan träff, men jag vet inte jag. Vi får väl se vad som händer när det gått 20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

wvJvc38.png

Reserv 35 till 1/10 platser känns ju laaaaaaaaagom hoppingivande. Får nog sikta in mig på Linköping istället!

Jag som ännu inte flyttat hemifrån kastas rakt in i det nu med bara lite mer än en månad till terminsstart. Har levt supertryggt i tre år sen gymnasiet hemma och med ett ganska bra jobb så det blir nog jäkligt spännande nu. Men tar supergärna emot tips på... ja. Allt!

Var i staden ska jag bo? Är det massa bostadsköer att ställa sig i? Har hittills bara registrerat mig (väldigt nyligen) hos Studentbostäder. Är det värt att köpa bostad?
Hur göra som ensam i ny stad?

Någon som gjort ett basår i en stad och sen flyttat vidare för de "riktiga" studierna? Är fortfarande lite sugen på att söka till Uppsala igen nästa år men får väl se hur jag uppskattar Linköping.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Adrian G skrev:

wvJvc38.png

Reserv 35 till 1/10 platser känns ju laaaaaaaaagom hoppingivande. Får nog sikta in mig på Linköping istället!

Jag som ännu inte flyttat hemifrån kastafrs rakt in i det nu med bara lite mer än en månad till terminsstart. Har levt supertryggt i tre år sen gymnasiet hemma och med ett ganska bra jobb så det blir nog jäkligt spännande nu. Men tar supergärna emot tips på... ja. Allt!

Var i staden ska jag bo? Är det massa bostadsköer att ställa sig i? Har hittills bara registrerat mig (väldigt nyligen) hos Studentbostäder. Är det värt att köpa bostad?
Hur göra som ensam i ny stad?

Någon som gjort ett basår i en stad och sen flyttat vidare för de "riktiga" studierna? Är fortfarande lite sugen på att söka till Uppsala igen nästa år men får väl se hur jag uppskattar Linköping.

Regga Stångåstaden också, för om du finner att du trivs här i staden kommer du behöva alla poäng du kan få. Jag fick min superlya efter mer poäng än mina studier var långa. 

Köpa är väl värt i alla städer i alla lägen, men man blir sin egen slav under saker att göra till skillnad från att hyra och be att få saker fixade om det behövs. Dessutom tillhör det definitivt studentkulturen att ha bott åtminstone ett halvår (minst!!) i studentkorridor :)

Välkommen hit, du kommer gilla det här universitetet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor