Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Va, har du ingen koll på ditt betyg eller vad det betyder?

Du vet att man får 10 för G, 15 för VG och 20 för MVG. Sedan får du ett slutbetyg utifrån dina betyg på dina kurser och längden på kursen.

Ang att alla inte har 19 så fattar jag inte vad du menar, att alla som går ett program som kräver 19.00 inte har det? Finns något som heter högskoleprov.

Har du seriöst ingen aning om allt detta?

Nope, läste IB och de översatte mitt betyg rakt av så jag har ingen koll på hur man räknar ut betygen på vanliga program.

Lite luddigt att förklara utan bara det att väldigt många verkar ha betyg som inte är tillräckligt höga för att läsa på de bättre programmen på universitetet, när man träffar random människor. Ah, får inte fram det jag exakt menar... hoppas du förstod ändå! :P

Vad pluggar de som har typ 16-17?

Klart jag har koll på att det finns högskoleprov och att säkert cirka 20% kommer in på det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, läste IB och de översatte mitt betyg rakt av så jag har ingen koll på hur man räknar ut betygen på vanliga program.

Lite luddigt att förklara utan bara det att väldigt många verkar ha betyg som inte är tillräckligt höga för att läsa på de bättre programmen på universitetet, när man träffar random människor. Ah, får inte fram det jag exakt menar... hoppas du förstod ändå! :P

Klart jag har koll på att det finns högskoleprov och att säkert cirka 20% kommer in på det...

Alltså, alla människor har inte 19 i medel, då hade detta systemet inte fungerat. Och ja, ska du läsa på speciella program som har 30 platser i HELA Sverige så är konkurrensen ganska stor och du behöver toppbetyg (ibland bara MVG i alla ämnen). Ska man läsa de "bättre" programmen så måste man ha bra betyg eftersom de är bättre. Klart alla söker till de bättre programen före och därför höjs minimumbetyget.

Inte för att vara nedlåtande men man umgås med personer som är likasinnade (oftast) vilket borde innebära att du stöter på personer som har ungefär samma betyg. I min kompiskrets har alla över 18...och vet flera som har riktigt bra betyg. Allt handlar ju om hur bra man skött skolan. Känner även en som fick 20.00 i betyg :)

De som har bra betyg är de människor som pluggar mycket och festar mindre (finns ju undantag men i regel)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Typ lärare och på vissa ställen ekonomer. Men den bittra sanningen är att man behöver minst 18 för att ha en chans att komma in på något "vettigt". Tur att högskoleprovet finns! På många linjer där man behöver runt 19-20 inkl. meritpoäng kommer man in med 1.3-1.4 på högskoleprovet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med! Det var sjukt värt att få äta riktig mat till lunch. Nu blir det ett par mackor, eller pasta med ketchup på sin höjd. Blö.

Allt beror på skolköket. När man, som i mitt förra plugg, fick seg gul spaghetti, lika sega och gula potatisar, vattnigt och smaklöst kött, och ost till mackan som tycks ha legat framme i en vecka, då skippar man lunchen och drar till Donken.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, alla människor har inte 19 i medel, då hade detta systemet inte fungerat. Och ja, ska du läsa på speciella program som har 30 platser i HELA Sverige så är konkurrensen ganska stor och du behöver toppbetyg (ibland bara MVG i alla ämnen). Ska man läsa de "bättre" programmen så måste man ha bra betyg eftersom de är bättre. Klart alla söker till de bättre programen före och därför höjs minimumbetyget.

Inte för att vara nedlåtande men man umgås med personer som är likasinnade (oftast) vilket borde innebära att du stöter på personer som har ungefär samma betyg. I min kompiskrets har alla över 18...och vet flera som har riktigt bra betyg. Allt handlar ju om hur bra man skött skolan. Känner även en som fick 20.00 i betyg :)

De som har bra betyg är de människor som pluggar mycket och festar mindre (finns ju undantag men i regel)

Ja, det förstår jag. Jag undrar bara var alla andra hamnar, för jag stöter på rätt många som inte har [acronym=I enighet med pollen ;)]"bra" betyg.

Nu talar jag inte om min kompiskrets då jag själv hade bra betyg och de flesta av mina nära vänner också studerar antingen Juridik och/eller Handels, utan syftar mest på randoms man möter och samtalar med och i viss mån folk man läser om. Visserligen lite offtopic, men jag kände mig tvungen att säga det bara så du inte får konstiga misstankar :P

Typ lärare och på vissa ställen ekonomer. Men den bittra sanningen är att man behöver minst 18 för att ha en chans att komma in på något "vettigt". Tur att högskoleprovet finns! På många linjer där man behöver runt 19-20 inkl. meritpoäng kommer man in med 1.3-1.4 på högskoleprovet.

Precis det som jag också tänker på... Vad händer med "resten"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagen och reserv till olika utbildningar men jag kommer inte att fortsätta med mina studier förrän om ett år då jag detta år ska plugga musik på folkis. Finns det möjlighet, som det fanns för i tiden, att behålla sin plats på den linje man väljer eller är det en sökning nästa år som gäller?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har på grund av tokångest inte skrivit om mitt karriärsval här. Anledningen till det är att jag är så satans osäker på vad jag vill göra. En dag innan ansökningarna var tvungna att vara inne så höftade jag till med Affärsjuridik med internationell inriktning (tyska). Det är något jag har funderat på ett tag att jag kanske är intresserad av, men likt förbannat känner jag mig fortfarande så jävla osäker alltså... Kom in i alla fall, måste komma på nu hur jag ska göra.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har på grund av tokångest inte skrivit om mitt karriärsval här. Anledningen till det är att jag är så satans osäker på vad jag vill göra. En dag innan ansökningarna var tvungna att vara inne så höftade jag till med Affärsjuridik med internationell inriktning (tyska). Det är något jag har funderat på ett tag att jag kanske är intresserad av, men likt förbannat känner jag mig fortfarande så jävla osäker alltså... Kom in i alla fall, måste komma på nu hur jag ska göra.

Det är inte Juristlinjen och om du då vill arbeta inom något med juridik är utbildningen värdelös då du inte får en Jurkand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom in på mattematik (program) men har liksom kebab sjuuuka problem med att bestämma mig om jag verkligen vill läsa det. Gillar mattematik och så vidare men har typ ingen aning vad man blir efter att ha utbildat sig till det :ermm:

Vet inte riktigt vad jag vill göra här i livet men typ guide i skog och mark hade inte vart helt fel. Vet inte riktigt om jag vågar satsa på det :blink:

Har ju till första Augusti på mig

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom in på mattematik (program) men har liksom kebab sjuuuka problem med att bestämma mig om jag verkligen vill läsa det. Gillar mattematik och så vidare men har typ ingen aning vad man blir efter att ha utbildat sig till det :ermm:

Vet inte riktigt vad jag vill göra här i livet men typ guide i skog och mark hade inte vart helt fel. Vet inte riktigt om jag vågar satsa på det :blink:

Har ju till första Augusti på mig

Att jobba med riskkalkylering för försäkringsbolag verkar vara rätt eftertraktat. Kommer dock inte ihåg den exakta termen för arbetet, men det är i alla fall det man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att jobba med riskkalkylering för försäkringsbolag verkar vara rätt eftertraktat. Kommer dock inte ihåg den exakta termen för arbetet, men det är i alla fall det man gör.

Saken med mattematikutbildningen är att man kan välja rätt mycket, allt från data till riskkalkylering och beräkning. Man får välja inriktning lite halft i 2:an och fullt ut i 3:an.

Gillar väl 3 saker här i livet:

Problemlösning/programering/matte

"extremsporter" och utomhusliv

Dator och it

Har egentligen inte funderat så mycket på vad jag vill göra, vet inte ens riktigt vart jag vill bosätta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

A little help guys?

Jag går fordonsprogrammet men insåg en bit in i tvåan att mechanic är inte riktigt vad jag vill göra dag ut och dag in. En polare som praktiserade på Svenska Bil fixade in mig som "bilförsäljar-trainee" som vi kallar det. Jag har alltså praktik som bilsäljare. Now, säg att jag går ut gymnasiet och blir anställd på SVB, men efter ett antal år vill prova något annat liknande arbete som har med ekonomi/finans att göra. Bör jag plugga vidare? Man har ju inga killer-degrees från FP direkt. Man kanske studera ekonomi eller något? Vad tycker ni?

Thank you.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

A little help guys?

Jag går fordonsprogrammet men insåg en bit in i tvåan att mechanic är inte riktigt vad jag vill göra dag ut och dag in. En polare som praktiserade på Svenska Bil fixade in mig som "bilförsäljar-trainee" som vi kallar det. Jag har alltså praktik som bilsäljare. Now, säg att jag går ut gymnasiet och blir anställd på SVB, men efter ett antal år vill prova något annat liknande arbete som har med ekonomi/finans att göra. Bör jag plugga vidare? Man har ju inga killer-degrees från FP direkt. Man kanske studera ekonomi eller något? Vad tycker ni?

Thank you.

Hmm, meriter borde kunna räcka rätt långt och ju längre tid du har in branschen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

A little help guys?

Thank you.

Ja.

Skaffa en bra utbildning från ett bra universitet, annars är bra finansjobb utom räckhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 weeks later...