Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Fick förut reda på att jag ska ha mitt livs första seminarium imorgon, i en kurs (Biologi B) som jag inte har lagt ner så värst mycket kraft på än. Fick lite panik och gick in på kursplatsen för att se vilka kapitel det omfattar, men vad fann jag om inte en länk till de sju frågorna vi ska gå igenom? (Det var upplagt med mening alltså, men jag trodde inte det var så det gick till)

Nu blir det Wikipedia.

Everything_went_better_than_expected_1200625_0.png

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har stött på ordet "curve" flera gånger i texter som handlar om amerikanska skolor och deras prov. Här är ett exempel:

PAE0X_1208366_0.png

Vad menar de med det? Om någon har ett mycket högre resultat än medel så sabbas kurvan, eller vad? Varför är det bra att ha en kurva?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja ha lite hjälp att beräkna min meritpoäng från gymnasiet. Jag tar studenten nu i juni och har sökt civilingenjör - datateknik och civilingenjör - teknisk fysik, vilka har områdesbehörighet 9. (Visst har de väl det?) Detta är vad jag själv kommit fram till...

Programmering B - 0,25p

Biologi A - 0,50p

Moderna språk steg 3 - 0,50p

Engelska B - 0,50p

Matematik Diskret eller Breddning - 0,50p (?)

... vilket blir totalt 2,25p som också är det maximala man kan få (2,5p är max). Jag undrar dock om jag tillgodoräknar mig kurser som jag inte får meritpoäng för eller alternativt om jag missat något som jag får meritpoäng för. En annan fundering jag har är om Matematik - Diskret och Matematik - Breddning räknas som matematikkurser på högre nivå än Matematik E, och om man kan få meritpoäng för matematik om man sökt civ. ing. teknisk fysik eller datateknik.

Kurser jag läst:

Matematik - Diskret

Matematik - Breddning

Programmering A, B och C

Engelska A och B

Moderna språk steg 3 (Tyska)

Biologi A

Matematik A, B, C, D och E

Fysik A och B

Svenska A, B

Estetisk verksamhet

Kemi A

Filosofi A

Astronomi (ej fysik breddning)

Historia A

Idrott och hälsa A

Sammhällskunskap A

Ljudteknik A

Naturkunskap A

Religionskunskap A

Databashantering Drupal CMS

Projektarbete

Rättskunskap

Är mycket tacksam om någon orkar kolla om jag räknat rätt osv.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...

Jaha, då är vårens sista skoldag avklarad och nu blir det "semester" ända till midsommarveckan. Suck! :(:ph34r:

---

Från det ena till det andra - Är det någon här som vet hur mycket matematik, fysik, mekanik och liknande teknik/naturvetenskapsgrejer som ingår i sjöbefälsutbildningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pga att jag är född 91 (19 år gammal) får jag inte påbörja någon kurs på CVL (Centrum för Vuxnas Lärande) förens oktober. Alltså är jag ledig hela juni, juli, och augusti.

Like.. YAAAAAAHAAAAYYYYYYY!!!!! :w000t::w000t:

September då? [grubblande smilie, jag orkar inte leta men du fattar grejen]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoho, inte mycket kvar i ettan nu. Ledig ända till tisdag nästa vecka. Då ska vi ha en liten filmfestival (gjort filmer på svenskan). På onsdag Krampen, på torsdag typ avslutning med klassen, på fredag "riktiga" skolavslutningen.

Jämn man är, mina betyg ligger antingen på G (matte, naturkunskap, tyska) eller MVG (historia, samhällskunskap, svenska, engelska).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor