Mathias Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 (redigerad) Sånt här med sommarkurser, hur fungerar allting egentligen? Jag anmälde mig precis till en distanskurs om Pär Lagerkvists författarskap 7,5hp (sen anmälan). Om jag ska söka studiemedel, när gör jag det och för vilken studietakt? När får man veta om man är antagen? Hur brukar distanskurser fungera, rent allmänt? * Brukar man inte kunna trycka i "sök studiemedel för utbildningen"? Annars är det väl bara att ladda hem en blankett och skicka in när du vet att du accepterats. För den takt som kursen går på. * 3-4 maj kommer antagningsbesked 1. * Jag har läst tre olika distanskurser som haft helt olika upplägg. 1: Direktsända föreläsningar (webcam och Adobe Connect), genom vilket även presentation (ljud+ppt) skedde. Utöver det inlämningsuppgifter. Grupparbete, förövrigt. 2: Inspelade powerpoints med ett ljudspår, berättarröst alltså. Till detta var det helt vanliga inlämningsuppgifter som ända examinationsform. 3: Inga föreläsningar eller liknande, bara lite information och kurslitteraturen, inlämningsuppgifter som ända examinationsform. Jag tror att det är väldigt olika beroende på vad man studerar. Men som du ser kan det ske på många olika sätt. Edit: Kollade vad det var för kurs, ser spännande ut! Står förövrigt att den examineras med skrivuppgifter bara. Troligtvis via någon av lärplattformarna som används på LNU. Jag vet inte om Blackboard används på distans, men den försöker man använda så mycket som möjligt i övrigt (studerar på LNU). Redigerad 30 mars, 2011 av Mathias 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 * Brukar man inte kunna trycka i "sök studiemedel för utbildningen"? Annars är det väl bara att ladda hem en blankett och skicka in när du vet att du accepterats. För den takt som kursen går på. * 3-4 maj kommer antagningsbesked 1. * Jag har läst tre olika distanskurser som haft helt olika upplägg. 1: Direktsända föreläsningar (webcam och Adobe Connect), genom vilket även presentation (ljud+ppt) skedde. Utöver det inlämningsuppgifter. Grupparbete, förövrigt. 2: Inspelade powerpoints med ett ljudspår, berättarröst alltså. Till detta var det helt vanliga inlämningsuppgifter som ända examinationsform. 3: Inga föreläsningar eller liknande, bara lite information och kurslitteraturen, inlämningsuppgifter som ända examinationsform. Jag tror att det är väldigt olika beroende på vad man studerar. Men som du ser kan det ske på många olika sätt. Edit: Kollade vad det var för kurs, ser spännande ut! Står förövrigt att den examineras med skrivuppgifter bara. Troligtvis via någon av lärplattformarna som används på LNU. Jag vet inte om Blackboard används på distans, men den försöker man använda så mycket som möjligt i övrigt (studerar på LNU). Tack så mycket! Väldigt bra svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 3 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2011 (redigerad) Hur svårt är Matte B om man jämför med Matte A? Kommer jag som har problem med Matte A att totalt misslyckas med Matte B? Redigerad 3 april, 2011 av Grumpy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 3 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2011 (redigerad) .. Redigerad 7 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 5 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2011 (redigerad) 5. Lös följande ekvationer. a) 4x – 7 = 13 4 + X/2 = 26 c) 2x + (x + 3) = 36 d) 2(x + 1) = 3(x – 1) Någon som har tråkigt o gillar matte? Hatar ekvationer! Redigerad 5 april, 2011 av eminem33 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 5 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2011 (redigerad) 5.Lös följande ekvationer. a) 4x – 7 = 13 4 + X/2 = 26 c) 2x + (x + 3) = 36 d) 2(x + 1) = 3(x – 1) Någon som har tråkigt o gillar matte? Hatar ekvationer! Det där är nästan lite för enkelt, sådär simpel matematik borde alla lära sig att hantera. Vet i fasen om jag vill hjälpa faktiskt. Hur gammal är du? 93:a, du går alltså i tvåan? Jag tycker hellre att du borde ge det lite tid så ska du se att det lossnar. Det är väldigt logiskt och enkelt att förstå när man väl lär sig hur allting fungerar med "flyttandet" av siffror och algebraiska tal. Redigerad 5 april, 2011 av eXotic 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 5 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2011 (redigerad) Det där är nästan lite för enkelt, sådär simpel matematik borde alla lära sig att hantera. Vet i fasen om jag vill hjälpa faktiskt. Hur gammal är du? 93:a, du går alltså i tvåan? Jag tycker hellre att du borde ge det lite tid så ska du se att det lossnar. Det är väldigt logiskt och enkelt att förstå när man väl lär sig hur allting fungerar med "flyttandet" av siffror och algebraiska tal. Jag är 18. Har inge problem med matte alls utom just algebra. Hatar de! Edit: hepp! jag fick ihop det (tror jag) A)X= 5 B)X=44 C)X=11 D)X=3 Redigerad 5 april, 2011 av eminem33 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 11 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 11 april, 2011 När jag söker till högskola och ifall jag väljer att söka två program, kan jag då komma in på båda? Och sedan väljer jag senare vilken jag vill gå? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 11 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 11 april, 2011 (redigerad) När jag söker till högskola och ifall jag väljer att söka två program, kan jag då komma in på båda? Och sedan väljer jag senare vilken jag vill gå? Precis, du kan söka till hur många poäng som helst men du kan bara välja att läsa på heltid. Redigerad 11 april, 2011 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 11 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 11 april, 2011 (redigerad) Precis, du kan söka till hur många poäng som helst men du kan bara välja att läsa på heltid. Man kan "bara" söka 20 program nog för att det känns lite overkill Men då vet jag! Ska söka in idag, sista är på fredag. Redigerad 11 april, 2011 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 11 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 11 april, 2011 Precis, du kan söka till hur många poäng som helst men du kan bara välja att läsa på heltid. Vänta, va? Nej? När jag sökte så fick man bara reda på det första programmet man kom in på, sedan fick man välja om man ville acceptera det eller riskera att försöka med program nummer två. Men då var det inte alls säkert att man skulle komma in där, det skulle bli som en ny intagning. Så, att tacka nej till det första programmet innebar en risk då man inte visste om man skulle klara intagningen till sitt andrahandsval eller inte. Nu var det visserligen två år sedan, så jag pratar kanske i nattmössan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 11 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 11 april, 2011 Vänta, va? Nej? När jag sökte så fick man bara reda på det första programmet man kom in på, sedan fick man välja om man ville acceptera det eller riskera att försöka med program nummer två. Men då var det inte alls säkert att man skulle komma in där, det skulle bli som en ny intagning. Så, att tacka nej till det första programmet innebar en risk då man inte visste om man skulle klara intagningen till sitt andrahandsval eller inte. Nu var det visserligen två år sedan, så jag pratar kanske i nattmössan. Hur många poäng kan jag söka? Du kan söka högst 20 utbildningsalternativ. En heltidsutbildning räknas som 30 hp och en halvfartsutbildning som 15 hp. Hur ska jag tänka när jag prioriterar i min anmälan? Eftersom du söker alla utbildningar, både program och kurser, i samma anmälan är det viktigt att du prioriterar eller rangordnar dina sökalternativ så att den eller de utbildningar du helst vill läsa placeras överst i din anmälan. Du kan bli antagen till max 45 hp per termin. Verkar onekligen som att man måste prioritera sina val, är väl egentligen ganska självklart, annars hade alla sökt 20 utbildning bara för att man kan. Har bara till fredag på mig att bestämma skola + val . Tror dock att det blir att söka till Uppsala i första hand, antingen Teknisk Fysik eller matte. Matten är ju 3 år vilket är en enorm fördel ifall man inte har lust att plugga i 5 år. Teknisk fysik verkar å andra sidan intressant.................................................................... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 13 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 april, 2011 Praktisk tentamen i Databasdesign på ~45 minuter (av 3h), det tar vi en kopp kaffe på och högst troligt några pilsner framåt kvällen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 Någon som har erfarenhet av folkhögskolor och/eller vad tycker ni generellt om dessa typer av skolor? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 Tyckte denna fråga passade bättre här än att göra en ny tråd. Ni som går fortfarande i skola då menar jag högstadiet/gymnasiet fick ni sjunga Sveriges nationalsång? Från 1 till 8 sjung vi alltid Sveriges nationalsång innan vi gick på sommarlov. Sen efter det har vi inte ens sjungit nationalsången på skolavslutningarna går in på mitt sista år nu på gymnasiet innan jag tar studenten och vi har fortfarande inte fått sjungit nationalsången. Då det är enligt mig en helt klart tradition man gör varje år innan man går på sommarlov. Så frågan är sjung ni nationalsången på varje avslutning innan sommarlovet började? Såfall tycker jag det är konstigt man inte ens får sjunga den längre innan sommarlovet då det är en tradition. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 Jag har aldrig sjungit nationalsången innan ett sommarlov. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 Tyckte denna fråga passade bättre här än att göra en ny tråd. Ni som går fortfarande i skola då menar jag högstadiet/gymnasiet fick ni sjunga Sveriges nationalsång? Från 1 till 8 sjung vi alltid Sveriges nationalsång innan vi gick på sommarlov. Sen efter det har vi inte ens sjungit nationalsången på skolavslutningarna går in på mitt sista år nu på gymnasiet innan jag tar studenten och vi har fortfarande inte fått sjungit nationalsången. Då det är enligt mig en helt klart tradition man gör varje år innan man går på sommarlov. Så frågan är sjung ni nationalsången på varje avslutning innan sommarlovet började? Såfall tycker jag det är konstigt man inte ens får sjunga den längre innan sommarlovet då det är en tradition. Har inte du ställt den här frågan tidigare? Jag har bara sjungit nationalsången vid landskamper, aldrig annars. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 (redigerad) Det är dem där jävla invandrarna, Silentviper!!!!!!!!!!!!!!!! ( ) Redigerad 30 maj, 2011 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 Har inte du ställt den här frågan tidigare? Jag har bara sjungit nationalsången vid landskamper, aldrig annars. Det har jag inge minne av alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 18 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2011 Alltså vem fan bryr sig om nationalsången? Seriöst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts