Frusciante Skrivet 5 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2011 Vi kommer in på lektionen digitalt skapande. Jag och en kompis sätter oss vid två datorer som är bredvid varandra. Min kompis startar Photoshop för att börja göra våra övningar som vi gör i det programmet. Då kommer läraren förbi och kollar på hans skärm. Läraren - Nejnejnej, så ska du inte göra. Kompisen - Varför inte? Vi ska ju använda photoshop? Läraren - Ja men det är inte så man ska gå in. Läraren stänger då Photoshop och går in i "Den här datorn" och letar upp bilden vi ska jobba med. Dubbel klickar och då startas Photoshop och bilden kommer upp. Ja, så här intelligent är våran lärare i digitalt skapande. Hur blev hon lärare? Jesus, låter som min datakunskapslärare. 80 % av övningarna involverade PowerPoint (som de lärde min klass hur man använde när jag gick i trean på lågstadiet). Ett exempel, också om en övning i Photoshop. Man skulle knäppa en bild (mycket viktigt att ta en egen, även fast själva övning gällde PS, inte hur man tar bilder). Sen skulle man slänga in den i PS och göra lite basic-grejer med den, avsluta med att lägga på lite filter. Grejen är att lärarn är sjuk två lektioner i rad efteråt (en gång i veckan har vi han), så två veckor senare så ska man berätta vilka filter man använde. Jag känner igen mitt eftersom jag PS:ar hemma ibland, men min kompis känner inte igen sitt, inte lärarn heller, så då säger lärarn "ja, jag vet ALLA filter i Photoshop, och jag känner inte igen det där, så då finns det inte." Okej? Hur fan lyckades han använda ett filter som inte finns? Lyckligtvis är jag klar med alla uppgifter så kan skita i hans lektioner nu. Hallelujah. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Green_Goblin Skrivet 5 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2011 Jesus, låter som min datakunskapslärare. 80 % av övningarna involverade PowerPoint (som de lärde min klass hur man använde när jag gick i trean på lågstadiet). Ett exempel, också om en övning i Photoshop. Man skulle knäppa en bild (mycket viktigt att ta en egen, även fast själva övning gällde PS, inte hur man tar bilder). Sen skulle man slänga in den i PS och göra lite basic-grejer med den, avsluta med att lägga på lite filter. Grejen är att lärarn är sjuk två lektioner i rad efteråt (en gång i veckan har vi han), så två veckor senare så ska man berätta vilka filter man använde. Jag känner igen mitt eftersom jag PS:ar hemma ibland, men min kompis känner inte igen sitt, inte lärarn heller, så då säger lärarn "ja, jag vet ALLA filter i Photoshop, och jag känner inte igen det där, så då finns det inte." Okej? Hur fan lyckades han använda ett filter som inte finns? Lyckligtvis är jag klar med alla uppgifter så kan skita i hans lektioner nu. Hallelujah. Kul att dessa lärare går efter hur många filter man använder och inte resultatet på arbetet heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 6 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2011 Kul att dessa lärare går efter hur många filter man använder och inte resultatet på arbetet heller. Har haft två lärare i datakunskap, båda verkade vara fast i 80-talet. De tror att vi elever inte kan nånting, att vi aldrig använt Håller med till 100%!, PowerPoint, Photshop, Excel eller nånting förut. De går verkligen igenom helt basic. Första lärarn gick för fan igenom hur man skriver i Håller med till 100%!. Skriver. Herregud. Sen vägra snubben tro på mig att jag var klar med Photoshop-uppgiften efter en minut, för han hade ju inte fattat att man redan använt det. (Uppgiften var typ, beskär en bild, på med nåt filter, förminska bilden, spara den så den är under nån viss gräns.) Boom. Fick visa han hur jag gjorde den innan han accepterade att jag verkligen kunde göra det så snabbt. Fast mina andra lärare är bra i alla fall. Har en excentrisk ungrare i matte. Ibland vet man inte om han ska krama om en eller klappa till en med pekpinnen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 11 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 11 februari, 2011 Hur är det när man söker in till tvåan är det som om när man sökte till ettan? Är det poäng g=5 vg=10 MVG=15? Min lärare sa att det var något helt annat system när man sökte in till tvåan, men han visste inte hur det gick till. Så hur går de till? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 12 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 12 februari, 2011 Hur är det när man söker in till tvåan är det som om när man sökte till ettan? Är det poäng g=5 vg=10 MVG=15? Min lärare sa att det var något helt annat system när man sökte in till tvåan, men han visste inte hur det gick till. Så hur går de till? Söka in till tvåan? Är det inte bara en inrikting/profil man väljer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 (redigerad) 150 sidor astung text tills imorgon 10 diskussions-seminariefrågor till dessa Påbörja ett grupparbete på distanskurs (hur fan tänker man med grupparbete på distans egentligen) Inlämning av kartografiövning ikväll Komplettering av tidigare litteraturprojekt Ligger efter med att fixa det sista på två PPT-presentationer av tidigare modelleringskurs Ligger efter med en miljörapport från igår som jag haft två veckor att göra, har inte mer än tittat på uppgiften Ligger efter med två kartografiinlämningar på grund av att båda hårddiskar kraschat, med alla program och skolarbeten på Litteraturstudie på torsdag Styrelsemöte på torsdag kväll fram till midnatt Exkursion i 20 minus på fredag morgon Rephelg med orkestern fredag-lördag-söndag Jag vill sova. Nämnde jag att jag läser 160% på D-nivå samtidigt som jag har styrelsepost? Redigerad 21 februari, 2011 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Jag vill sova. Nämnde jag att jag läser 160% på D-nivå samtidigt som jag har styrelsepost? Vad innebär det egentligen? Ni har en styrelse som du sitter i? Vad brukar pratas om på mötena? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Vad innebär det egentligen? Ni har en styrelse som du sitter i? Vad brukar pratas om på mötena? Asch, ja, den är ju inte blodigt allvarlig direkt. Man träffas om torsdagkvällarna och diskuterar kommande evenemang (spelningar eller fester) och diskuterar kostnader, planeringar, ansvar och liknande. Det är inte särskilt formellt; man kan sitta och dricka öl ganska friskt om man så vill. Oftast är det kul och man får lite mer ansvar och bestämmanderätt över hur föreningens verksamhet ska styras. Samtidigt är det ju en grej som tar tid från en varje vecka när man kanske hellre hade slappat eller sovit eller pluggat. Kul, ja, men den tar tid och (ibland) ork vilket båda är bristvaror just nu. För övrigt får jag inte tag i den där boken jag ska läsa tills imorrn, jag begriper inte vart referensexemplaret i denna bibba tagit vägen. Det finns ingen som sitter med den heller... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Läser ju som sagt på Komvux nu och förra terminen gick faktiskt rätt bra. Webbdesign: MVG (100p) Historia A: VG (100p) Engelska B: VG (100p) Desktopp: VG (50p) Religionskunskap A: G (50p) Nu läser jag... I skolan: Naturkunskap B (100p) (endast lektion på tisdagar, lol) På distans: Programhantering (100p) Databashantering (100p) Geografi A (100p) Så när den här terminen är slut, så har jag (förmodligen) ett fullständigt gymnasiebetyg. Ska bli väldigt skönt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kattälskaren Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Det här var svårt. Att jag först måste välja program, sen inriktning, och sen vilket språk jag ska läsa. Ryska eller italienska, båda språken är ju lika coola. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Det här var svårt. Att jag först måste välja program, sen inriktning, och sen vilket språk jag ska läsa. Ryska eller italienska, båda språken är ju lika coola. Välj ryska, för bövelen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Djingis Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Det här var svårt. Att jag först måste välja program, sen inriktning, och sen vilket språk jag ska läsa. Ryska eller italienska, båda språken är ju lika coola. Välj ryska! Du lär dig hur siffror och omvända bokstäver kombineras tillsammans! Ett jävla fint språk det där. Ебать, что чертовски уродливых языке Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 (redigerad) Det här var svårt. Att jag först måste välja program, sen inriktning, och sen vilket språk jag ska läsa. Ryska eller italienska, båda språken är ju lika coola. Låter som en mycket vettig linje! Angående språket, tror du att du kommer ha användning för något av dem i framtiden? Välj det i så fall. Redigerad 21 februari, 2011 av Kebab 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 26 februari, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2011 gekt fek trpd me n ajag kommer ångra mig imorgon : / har ju postat fan vad illa det kommer bli snälla skratta inte åt mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 28 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2011 (redigerad) Att plugga hemma går ju inte! Jag är helt omotiverad. Redigerad 3 april, 2011 av Grumpy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 28 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2011 Ryska är så mycket coolare än italienska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 28 februari, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2011 gekt fek trpd me n ajag kommer ångra mig imorgon : / har ju postat fan vad illa det kommer bli snälla skratta inte åt mig HAHAHAHAH! Vah? Vad i helvete. Märkte det där först nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 18 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2011 Får lärare slänga upp en tentamen (universitet) hur som helst eller finns det några regler om i hur god tid de ska vara ute eller så? Vi fick nämligen information om en tenta idag som är på Fredag och ingen information alls om vad den täcker. Med andra ord ~1'650 sidor kurslitteratur på en vecka, great! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 20 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2011 Fyfan vad less jag är på det här. Jag har fastnat i nåt slags tenta-P-inferno och har aldrig haft en lugn stund på tre månader nu. Ordinarie kurser hetsar som FAAAN och bara dessa kurser får mig att behöva plugga heltid på dagen, komma hem och laga mat, plugga vidare till midnatt och sen påbörja min specialitet Nattplugg där jag pluggar en timme, sover en halvtimme, går upp igen och svär och mår illa, pluggar en timme och gör om proceduren till sextiden på morgonen. Har jag tur så har jag inget förrän klockan tio, men annars är det lektioner 8-17 igen som vanligt. Som om inte detta vore nog har jag en distanskurs i Luleå och en i Lund, där den i Luleå är GRUPPARBETE på DISTANS, vilket inte alls nämndes i kursbeskrivningen. Kursen ger skitmycket ångest för att de tre grupparbetare jag har är Duktiga Flickor som lägger upp sina dokument på tisdagen vecka 1 och undrar vad fan jag inte laddar upp något för förrän fredag/lördag, ibland söndag vecka 2, av 2. Deadline är söndag vecka 2 och ni kan ju gissa vad det är för dag idag. Lundkursen är individuell men på 10hp och den har jag fått skjuta på ordentligt. Jag kommer sitta hela påsk"lovet" med denna kurs, för på måndagen efter är det tenta och jag har inte hunnit med särskilt många moment innan min dator havererade. Tre månader. Jag sitter här och halvspyr av hunger, men måste hålla på till niotiden, minst, ändå. Har varit igång konstant sen lördag eftermiddag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 20 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2011 Fyfan vad less jag är på det här. Jag har fastnat i nåt slags tenta-P-inferno och har aldrig haft en lugn stund på tre månader nu. Ordinarie kurser hetsar som FAAAN och bara dessa kurser får mig att behöva plugga heltid på dagen, komma hem och laga mat, plugga vidare till midnatt och sen påbörja min specialitet Nattplugg där jag pluggar en timme, sover en halvtimme, går upp igen och svär och mår illa, pluggar en timme och gör om proceduren till sextiden på morgonen. Har jag tur så har jag inget förrän klockan tio, men annars är det lektioner 8-17 igen som vanligt. Som om inte detta vore nog har jag en distanskurs i Luleå och en i Lund, där den i Luleå är GRUPPARBETE på DISTANS, vilket inte alls nämndes i kursbeskrivningen. Kursen ger skitmycket ångest för att de tre grupparbetare jag har är Duktiga Flickor som lägger upp sina dokument på tisdagen vecka 1 och undrar vad fan jag inte laddar upp något för förrän fredag/lördag, ibland söndag vecka 2, av 2. Deadline är söndag vecka 2 och ni kan ju gissa vad det är för dag idag. Lundkursen är individuell men på 10hp och den har jag fått skjuta på ordentligt. Jag kommer sitta hela påsk"lovet" med denna kurs, för på måndagen efter är det tenta och jag har inte hunnit med särskilt många moment innan min dator havererade. Tre månader. Jag sitter här och halvspyr av hunger, men måste hålla på till niotiden, minst, ändå. Har varit igång konstant sen lördag eftermiddag. Lider med dig! Själv ska jag sova. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts