Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Jag klarade spektralatransformertentan, hurra!

Denna period blir det:

Algebra & Geometri



  • Vektorer, matriser, linjära ekvationssystem, Gausselimination, vektorgeometri med skalärprodukt och vektorprodukt, determinanter, vektorrum, linjärt oberoende, baser, basbyten, minsta-kvadratmetoden, egenvärden, egenvektorer, kvadratiska former, ortogonalitet, inre-produktrum, Gram-Schmidts metod

Grattis! Och..

Linjär algebra och vektorgeometri började jag med idag, jag vet att det är en sjukt tuff kurs, så jag är så jävla glad att Matte H i gymnasiet behandlade hela det områden, annars hade jag nog varit körd den här kursen. :P

Min 10 000:e post btw. Nu ska jag fira med dunder och brak! :D

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Algebra & Geometri

Grattis :)

Vilken föreläsare har ni? Hoppas, för din skull, att ni slipper Di Rocco. :ermm:

Själv startar jag denna termin dessa kurser:



  • Flervariableanalys
  • Mekanik bk


    Och fortsätter med dessa sedan tidigare perioder:


    • Utvidgad analys och linjär algebra
    • Grundläggande programmering och datalogi
    • Klassisk fysik

    Oh, and also; jag klarade mina tentor i Envariabelanalys och Linjär algebra som jag hade innan jul :) Nöjd som bajs.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis :)

Vilken föreläsare har ni? Hoppas, för din skull, att ni slipper Di Rocco. :ermm:

Examinator Mats Boij

Kursledare Jonas Sjöstrand

Övningsassistent Camilla Lundén

Övningsassistent Patrik Norén

Kurssekreterare Kerstin Engstrand

Hittills har vi inte haft Jonas som föreläsare utan vikarie, men jag tror han kommer vara bra. Mats Boij skriver dock fördjävliga tentor har jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Examinator Mats Boij

Kursledare Jonas Sjöstrand

Övningsassistent Camilla Lundén

Övningsassistent Patrik Norén

Kurssekreterare Kerstin Engstrand

Hittills har vi inte haft Jonas som föreläsare utan vikarie, men jag tror han kommer vara bra. Mats Boij skriver dock fördjävliga tentor har jag hört.

Man kan inte få allt, antar jag :) Men det är ju bra att faktiskt ha en föreläsare som förklarar så att man förstår så att man kan plugga till tentan på riktigt i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller som bäst på att författa ett personligt brev som jag ska skicka med min ansökan till några skolor (universitet, folkhögskolor och högskolor). Någon som har några tips på hur man kan göra det för att inte låta så förbannat torr? "Hej, jag heter Simon. Jag är x år gammal och på fritiden gillar jag x. Jag söker till utbildning x för att jag ser mig själv jobba inom x-branschen i framtiden!" känns som någonting allihopa skriver.

Ifall det är någon skillnad så måste jag läsa in brevet på ett ljudmedium.

LE TIPS? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skolan idag för mig är väldigt rörig. Pluggar till målare på gymnasiet och har bestämt mig att det inte är något jag vill hålla på med. Går i trean nu och det är skit stressigt att hinna med allt. Så nu har jag bestämt mig för att skippa måleriet och bara köra hårt med vanliga kurserna och ta ett IG i måleri. För har absolut ingen lust längre, och det är inget som går att ändra på. Tror ändå inte jag ska läsa vidare, är jävligt trött på skola. Har gått några år extra eftersom jag gick om ett år i mellanstadiet och sen hoppade jag av ett annat gymnasium.

Just nu har alla i min klass praktik veckor och är ute på företag och jobbar. Men jag och några andra är kvar i skolan. Dom i min klass gör målar prov och jag sitter typ och läser i en bok. Känns så onödigt att åka hela vägen till skolan för att bara sitta. Har stannat hemma den här veckan, tror inte jag går idag heller.

Nästa vecka börjar vanliga lektionerna igen, ska bli så skönt! Ska köra på och bli klar med allt utom måleriet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuck Yea! Full pott på alla (5?) prov i Ma D!

Börjar alltid med att räkna alla tal, tar oftast bara 30 min eller så om man inte stöter på någraproblem. Räknar sedan ut alla tal igen, både för hand och på räknaren. Sitter sedan alltid och chillar på proven efter jag räknat klart! Allt som hörs är frenetiskt skrivande!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller som bäst på att författa ett personligt brev som jag ska skicka med min ansökan till några skolor (universitet, folkhögskolor och högskolor). Någon som har några tips på hur man kan göra det för att inte låta så förbannat torr? "Hej, jag heter Simon. Jag är x år gammal och på fritiden gillar jag x. Jag söker till utbildning x för att jag ser mig själv jobba inom x-branschen i framtiden!" känns som någonting allihopa skriver.

Ifall det är någon skillnad så måste jag läsa in brevet på ett ljudmedium.

LE TIPS? (w00t)

Låt glad och tillmötesgående! Ju mer engagerad man låter destå bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller som bäst på att författa ett personligt brev som jag ska skicka med min ansökan till några skolor (universitet, folkhögskolor och högskolor). Någon som har några tips på hur man kan göra det för att inte låta så förbannat torr? "Hej, jag heter Simon. Jag är x år gammal och på fritiden gillar jag x. Jag söker till utbildning x för att jag ser mig själv jobba inom x-branschen i framtiden!" känns som någonting allihopa skriver.

Ifall det är någon skillnad så måste jag läsa in brevet på ett ljudmedium.

LE TIPS? (w00t)

Var mer kreativ, lol.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuck Yea! Full pott på alla (5?) prov i Ma D!

Börjar alltid med att räkna alla tal, tar oftast bara 30 min eller så om man inte stöter på någraproblem. Räknar sedan ut alla tal igen, både för hand och på räknaren. Sitter sedan alltid och chillar på proven efter jag räknat klart! Allt som hörs är frenetiskt skrivande!

30 minuter för att räkna genom alla tal på ett MaD-prov!?

Snacka om att vi inte hade samma lärare. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter för att räkna genom alla tal på ett MaD-prov!?

Snacka om att vi inte hade samma lärare. :P

Kan säga att jag är väldigt snabb! Hinner räkna ut alla tal 2 gånger (3 om man räknar miniräknaren) innan folk som får MVG har räknat klart sitt prov.

Är oftast 9-12 frågor. 18-24 max poäng man kan få.

Edit: Igår tog det ca 1h tills jag var helt klar och då tjorvade (kanske 10 min extra) jag lite en uppgift.

Redigerad av kobbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också snabb på prov. Alltid klar först, i alla fall på matteprov. Fast då spelar det in att jag inte kan så mycket heller så får hoppa över några uppgifter.

^

Som jag skrev jämförde jag bara med dom som får/ fick MVG och inte dom som bara gör G-uppgifter och går därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Okej, jag har ett svenskarbete som ska lämnas in idag. Våran lärare har bara sagt att det ska vara klart tisdag vecka 5. Så, jag gör klart arbetet hemma och går till skolan nästa dag. Men när jag kommer till skolan så upptäcker jag att jag har glömt ett papper hemma som ska vara med i arbetet. Så jag säger till min lärare att jag ska gå hem på håltimmen, hämta pappret och lämna in arbetet på engelsklektionen på eftermiddagen, för att vi har samma lärare där. Men då säger hon att det blir försenat om jag inte lämnar in det på svensklektionen. Kan en lärare verkligen göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har ett svenskarbete som ska lämnas in idag. Våran lärare har bara sagt att det ska vara klart tisdag vecka 5. Så, jag gör klart arbetet hemma och går till skolan nästa dag. Men när jag kommer till skolan så upptäcker jag att jag har glömt ett papper hemma som ska vara med i arbetet. Så jag säger till min lärare att jag ska gå hem på håltimmen, hämta pappret och lämna in arbetet på engelsklektionen på eftermiddagen, för att vi har samma lärare där. Men då säger hon att det blir försenat om jag inte lämnar in det på svensklektionen. Kan en lärare verkligen göra så?

Ja, men det påverkar ju inte betyget :P

Sök på skolverket och gå sedan till lärare/rektor om det behövs :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har ett svenskarbete som ska lämnas in idag. Våran lärare har bara sagt att det ska vara klart tisdag vecka 5. Så, jag gör klart arbetet hemma och går till skolan nästa dag. Men när jag kommer till skolan så upptäcker jag att jag har glömt ett papper hemma som ska vara med i arbetet. Så jag säger till min lärare att jag ska gå hem på håltimmen, hämta pappret och lämna in arbetet på engelsklektionen på eftermiddagen, för att vi har samma lärare där. Men då säger hon att det blir försenat om jag inte lämnar in det på svensklektionen. Kan en lärare verkligen göra så?

En del i det personliga ansvaret är att lämna in arbeten i tid och därför ska eleverna respektera de slutdatum som sätts upp för exempelvis inlämning av skriftliga uppgifter.

Bedömningen och betygsättningen kan dock inte användas för att "bestraffa" elever som lämnar in arbeten o.d. efter satt slutdatum. Läraren ska enligt läroplanen vid betygsättningen använda all tillgänglig information om elevens kunskaper. Det finns inget stöd i skolförfattningarna för att en elev som lämnar in ett arbete för sent inte ska få arbetet beaktat i bedömningen. Om arbetet betygsätts finns det inte heller stöd för att endast ge exempelvis betyget Godkänt på det.

http://www.skolverket.se/sb/d/1442

Läraren får på alla sätt uppmuntra dig att lämna in i tid. Att bestraffa dig för sena inlämningar är tvärtom att bryta mot vad som står i läroplanen.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit i skolan och pluggat tre helger i rad och alla dagar under veckorna såklart. Känner mig psykiskt utmattad!

Grejen är att mattekursen jag läser har seminarium kl 09 varje måndag och till dessa ska man ha löst 5 riktigt svåra uppgifter. Man hade såklart kunnat göra klart dem under veckan men fredagsföreläsningen innehåller det man behöver för att lösa i alla fall två av uppgifterna, så det blir helgplugg lik förbannat!

Sen är Bild&Videobehandlingskursen så pass svår att det är slöseri med tid att gå dit, jag måste lära mig signalbehandlingen på som den bygger på och som jag läser parallellt. Och den kursen är i sin tur det svåraste jag nånsin läst och har förkunskapsgrav i en kurs i sannolikhet&statistik som har högst failrate på min utbildning tror jag. Skit skit skit är det. Fast matten är i alla fall ganska rolig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kommer in på lektionen digitalt skapande. Jag och en kompis sätter oss vid två datorer som är bredvid varandra. Min kompis startar Photoshop för att börja göra våra övningar som vi gör i det programmet. Då kommer läraren förbi och kollar på hans skärm.

Läraren - Nejnejnej, så ska du inte göra.

Kompisen - Varför inte? Vi ska ju använda photoshop?

Läraren - Ja men det är inte så man ska gå in.

Läraren stänger då Photoshop och går in i "Den här datorn" och letar upp bilden vi ska jobba med. Dubbel klickar och då startas Photoshop och bilden kommer upp.

Ja, så här intelligent är våran lärare i digitalt skapande. Hur blev hon lärare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...