Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Kvällens kalldusch kom precis när jag strökollade på antagningskrav och liknande till kiropraktorskolan i England och jag insåg att jag även måste läsa -fucking- Biologi B. Var så otroligt säker på att det inte behövdes så jag valde inte den kursen... Vet inte ens när den börjar, men vet att det är försent att anmäla sig till den. >_<

Måste få tag på kursansvarige det första jag gör imorgon, hoppas jävlarimig att jag lyckas lösa det här för annars har jag tabbat mig duktigt. Fan, kommer inte kunna somna nu! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu har skiten träffat fläkten. Eller inte. Ska försöka förklara, mest för att skriva av mig lite. Svammel incoming.

Jag vet inte riktigt varför jag vill bli kiropraktor. Har inte kunnat svara på det ordentligt när folk frågar. Jag fick upp ögonen för yrket våren 2009 men kan inte riktigt säga när eller hur det blev så att jag går runt och säger till folk att det är det jag tänker satsa på.

I alla fall, jag skjuter upp allt så långt det bara går och kan inte riktigt förstå varför. Kanske inte vill förstå varför, vad vet jag. Nåja nu är det inte det det här handlar om men om ni blev nyfikna så har jag redan gjort ett inlägg någonstans på forumet om det, vilket jag skrev när jag hade ett riktigt krisigt läge inför studenten.

Nåväl, jag har vetat att jag borde sätta igång med ansökningsprocessen "så snart som möjligt" sedan i höstas, men givetvis har jag låtit bli det. Ganska snart började mina föräldrar på veckolig basis att prata med mig om det, ställde frågor om varför jag inte tar tag i det och till slut övergick det till regelrätt tjat. För mitt eget bästa förstås, det har jag inget tvivel om.

Jag har alltså skjutit på det ganska duktigt, men den här gången tror jag att jag vet varför (förutom att jag skjuter upp ALLT). Jag är jävligt feg för att testa på något nytt, och framför allt för att göra det i ett annat land och på ett annat språk (vilket jag visserligen behärskar rätt bra men det skrämmer mig i alla fall). Och så är det ju faktiskt en utbildning jag egentligen inte vet mycket om. Har låtit bli att sätta mig in i det för att det har blivit så jobbigt att fundera på allt som har med framtiden att göra.

Har försökt leva i nuet och har övertalat mig att jag trivs med det. Har haft en skön termin i min hemstad där jag har träffat nya människor som jag har haft det mycket trevligt med. Har låtsats som att allt ska ordna sig med "allt" av sig självt (det har av någon konstig anledning gjort det tidigare i mitt liv).

Menmen, nu svamlar jag för mycket. Det jag försöker komma fram till är att jag precis fick se att sista anmälningsdag är på fredag, och det finns ingen chans att jag kan (vill?) fixa med allt som ska göras innan dess. Eller nej förresten, det är omöjligt att göra det eftersom allt ska skickas via post och eftersom jag först och främst ska få ett godkännande från svenska kiropraktorförbundet.

Så nu måste jag komma på vad fan jag ska göra i höst. En tanke jag har är att läsa någon form av avancerad engelska-kurs som sträcker sig över ett helt studieår, vet ni om det finns något sådant? Skulle onekligen få ett av problemen (som kanske inte ens är ett problem, jag vet inte riktigt...) ur världen. Jag borde även ta en rejäl funderare på vad jag egentligen vill, för jag har egentligen inte tänkt så mycket på det här sedan jag gick stenhårt in på kiropraktorspåret. Jag vet inte ens vad som finns, och att gå på mässor och läsa hemsidor gör inte direkt att jag fastnar för något yrke. Hur fan gör man för att hitta något som är intressant egentligen?

Och på grund av det här nu så blir jag lite... "Orolig" är nog rätt ord. Anledningen till det är att jag, av outgrundlig anledning, är lite småstressad. Jag ser ingen annan framtid än att ha ett jobb med femårig utbildning i ryggen, alltså kan jag vara färdigutbildad och ute i jobbsvängen tidigast vid 26 års ålder. Och jag vill inte vara utan ett vettigt jobb mycket senare än så. Men när man inte vet vad man vill måste man ju skjuta upp på det ett år. Och så kanske ett år till. Nog för att min i vilket fall kommer ha 30+ år att jobba på; det vore ändå jävligt skönt att börja så tidigt som möjligt.

Nej nu får det vara nog för ikväll. Tack för mig.

TL;DR (jag vet att ni letade efter den här texten direkt när ni såg min vägg :P )

Jag vill bli kiropraktor men är för feg för att satsa. Sköt, troligtvis undermedvetet med mening, upp på ansökningen så länge att jag nu inte kommer kunna börja förrän hösten 2012. Osäker på vad jag känner om det.

Är det larvigt att vara 20 år och känna att man slösar bort sitt liv om man inte skaffar sig en utbildning så snart som möjligt? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det larvigt att vara 20 år och känna att man slösar bort sitt liv om man inte skaffar sig en utbildning så snart som möjligt? :(

Inte larvigt, men helt tvärtemot vad jag känner. Jag slösar bort större delen av mitt liv om jag hoppar in i hamsterhjulet redan innan jag har hunnit fylla 25. Det finns inte en chans i världen att jag gör det. Däremot så är det så jäkla många som väljer att plugga först, innan de gör det de egentligen alltid har velat göra. Resa runt och se världen, etc. Jag vill ha det avklarat innan jag börjar plugga så att jag är medveten om vad jag i alla fall inte har gått miste om.

Men hey, alla har väl olika mål i livet. Jag förstår om det känns segt med jobbig beslutsångest, men sök till en utbildning och hoppa av ifall du inte är redo. Skaffa ett skitjobb och spara ihop pengar till en resa och sluta upp med det ifall det känns tråkigt. Det är bara att prova sig fram, hur jobbigt det än må kännas att prova på nya saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ganska larvigt. Och du är precis som jag vad gäller att skjuta upp svåra beslut. Men det är inte så farligt egentligen. Allt brukar ordna sig till slut. Ta dagen som den kommer och oroa dig inte så förbannat för framtiden. Kick back and smell the roses. Slava hinner du göra så du ledsnar ändå.

Men för att återgå till din situation. Det måste ju finnas kiropraktorutbildningar i Sverige? Kan du inte börja på en sådan till att börja med? Eller sjukgymnastutbildning eller något? Massör?

Varför vill du syssla med kiropraktik egentligen? No offence men är inte det en av de mer hmm... "suspekta" disciplinerna? I samma fack som homeopati, magnetterapi och regndans m.m.? Hm? Hm?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Per "Pelle B" Björnberg du har i matten/datorkunskapen? Riktigt bra lärare i så fall, juh.

Däremot är jag allt annat än avis på dig om du har Nisse i de där som har flera olika lärare. ;) Nog för att han är kunnig som få, men pedagogiska färdigheter saknar karln.

Gick du också El? Det är Pelle jag har i matte/datorkunskap/Karel. Jag har Nisse också i Karel, men så hemskt tycker jag inte han är. Däremot blir både Pelle och Nisse väldigt lätt arga/småtjuriga för ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick du också El? Det är Pelle jag har i matte/datorkunskap/Karel. Jag har Nisse också i Karel, men så hemskt tycker jag inte han är. Däremot blir både Pelle och Nisse väldigt lätt arga/småtjuriga för ingenting.

Jag gick teknik, men hade Pelle i Microprocessorteknik och programmering. Dessutom Nisse i Digitalteknik och den elkurs vi läste.

Du har inte Jakob i något? Han var nog en av de bästa eller i alla fall skönaste lärare jag hade på gymnasiet.

Håller helt klart med om att de båda har lite väl kort stubin, men Pelle lärde jag mig faktiskt mycket av :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick teknik, men hade Pelle i Microprocessorteknik och programmering. Dessutom Nisse i Digitalteknik och den elkurs vi läste.

Du har inte Jakob i något? Han var nog en av de bästa eller i alla fall skönaste lärare jag hade på gymnasiet.

Håller helt klart med om att de båda har lite väl kort stubin, men Pelle lärde jag mig faktiskt mycket av :)

Gick du i samma klass som Tobias Pettersson?

Digitalteknik, är inte det en fruktansvärt tråkig kurs? <_<

Har knappt träffat Jakob men ska han honom i tvåan. Hoppas han är bra. :)

Redigerad av Grumpy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bullshit i all ära men det finns många fler, mer eller mindre ansedda, personer som anser att bl.a. kiropraktik är kvacksalveri och en farlig bluff som i stor utsträckning bygger på placeboeffekter och odokumenterade påståenden.

Självklart, menade mer att det inte är så bra publicitet att hamna i Bullshit (hur rätt eller fel de än har Renard, det kan alltid diskuteras).

---

För att hålla sig någorlunda till ämnet så fick jag idag berättat att vår jättebraiga fredagar kommer förstöras när vi får nytt schema nästa vecka. Just nu har vi svenska, engelska och idrott på fredagar och slutar vid 14, nu ska de flytta på idrotten och ha estetisk verksamhet till 16. EV blir säkert kul, inte lika kul att sluta 16 istället på fredagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick du i samma klass som Tobias Pettersson?

Digitalteknik, är inte det en fruktsvärta tråkig kurs? <_<

Har knappt träffat Jakob man ska han honom i tvåan. Hoppas han är bra. :)

You're on to me ;)

Digitalteknik är nog ett intressant ämne, men upplägget på kursen var värdelöst och nisses tentor var det konstigaste jag varit med om (minuspoäng om man svarade fel och dessutom hade han skrivit en fråga fel så att den inte gick att svara rätt på, om man markerade den fick man poäng). Jag fick MVG i kursen, men jag minns ingenting som jag lärde mig där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

You're on to me ;)

Digitalteknik är nog ett intressant ämne, men upplägget på kursen var värdelöst och nisses tentor var det konstigaste jag varit med om (minuspoäng om man svarade fel och dessutom hade han skrivit en fråga fel så att den inte gick att svara rätt på, om man markerade den fick man poäng). Jag fick MVG i kursen, men jag minns ingenting som jag lärde mig där.

Haha, detective Grumpy.

Det låter hyfsat sjukt. Så där är inte Nisse mot oss, vad jag har märkt. I och för sig så har vi inte haft något prov med honom än... Du är förövrigt inte ensam om att inte lära dig något på Nisse lektioner, han pratar ju Off-Topic 50% av lektions tid. Lektion ska handla om kopplings schema och han pratar om sina resor till Korea..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klarade spektralatransformertentan, hurra!

Denna period blir det:

Algebra & Geometri

• Vektorer, matriser, linjära ekvationssystem, Gausselimination, vektorgeometri med skalärprodukt och vektorprodukt, determinanter, vektorrum, linjärt oberoende, baser, basbyten, minsta-kvadratmetoden, egenvärden, egenvektorer, kvadratiska former, ortogonalitet, inre-produktrum, Gram-Schmidts metod

Bild & Video-behandling

• Continuous-tone images, point operations, color, image segmentation and morphological processing, image filtering, unitary transforms, multiresolution image processing, image matching, motion estimation, video filtering, motion-adaptive multiresolution processing, restoration, superresolution, image compression, motion-compensated video compression.

Signalbehandling

[*]Kursen ger en bred orientering om modellering med hjälp av stokastiska processer inom elektrotekniska tillämpningar. Problemformulering med matematiska modeller är en viktig del av kursen.

Grundläggande om tidskontinuerliga och tidsdiskreta stokastiska processer, speciellt svagt stationära. Definitioner som fördelnings- och täthetsfunktioner, väntevärde, medeleffekt, varians, autokorrelationsfunktion, spektraltäthet. Gaussprocesser och vitt brus. Linjär filtrering av stokastiska processer. Ergodicitetsbegreppet: Skattning av processers egenskaper genom mätningar. Sampling och rekonstruktion: Omvandling mellan tidskontinuerliga och tidsdiskreta signaler. Inverkan av sampling. Samplingsteoremet. Pulsamplitudmodulering. Fel vid rekonstruktion av stokastiska signaler. Estimeringsteori: Linjära estimat, ortogonalitetsprincipen. Prediktion och wienerfilter. Modellbaserad signalbehandling: Linjära signalmodeller, AR-modeller. Spektralestimering.

Applicering av ovanstående på enklare elektrotekniska tillämpningar.

Kommer blir hardcore. Speciellt den sistnämnda kursen, jag menar läs beskrivningen...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor