Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Går ni samma utbildning? (w00t)

Nepp, men jag ser honom i stan ibland. :naughty:

Visst vore det lite fräsigt om Sniper gått i spajdermäns klass hela tiden utan att säga något. :D

Verkligen. Det vore ett ganska roligt avslöjade!

Precis det jag blev lite rädd för. :mellow:

WHO ARE YOU!?

SPIDERMAN!

Nej men skämt åsido, jag går inte i hans klass. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste skriva av mig om hur sjukt trött jag är på skolan. Har nu gått måleri linjen i 2½ år och går nu i sommar. Men frågan är om jag klarar mig.

Min skola är sämst på att planera och då menar jag SÄMST. Det är så att för att vi ska klara måleri kursen så måste vi göra ca 8 prov i varje måleri typ. Alltså snickerier, väggbeklädnader och så vidare. Det detta ska göras teoretiskt och praktiskt, så det blir 2 prov för varje del, och redan det är mycket. När vi gick i ettan så fick vi veta att vi skulle börja med proven till vårterminen i årskurs två. Så vi väntade, nu har nästan inga gjort prov än för att det vart så rörigt i vår skola, vi har aldrig haft en teori lektion inom måleriet och kan inte ett skit.

Många i min klass känner att det är pinsamt att gå ut på praktik och inte kunna något eftersom skolan inte lär oss. Första målar lektionerna fick vi verktygen i handen och fick lära oss själva från början, vilket är helt sjukt.

Man ska väl ändå ha genomgångar och teori så man lär sig något, vi kan inte ens färgerna vad dom gör eller vad dom ska användas till.

Nu sitter man här i trean massor av prov kvar, så kommer min lärare med något nytt påhitt. Vi ska räkna ut kostnader på det vi gör också, så nu har det plötsligt blivit 3 saker för varje del i måleriet. Hur fan tänker dom?

Vet att man ska ha mycket ansvar i gymnasiet men inte så mycket ansvar att lärarna bara kan sitta och pilla röv. En annan sak som stör mig är att inte en jävel i våran skola vet vad som gäller, dom är helt borta i huvudet. Min klassföreståndare vet inte ens när vi har avslutning. Så bra är min skola på planering.

Blev så jävla förbannad för några dagar sen när en kille i vår klass har fått göra prov inne i skolan medans vi andra praktiserar. Vilket våran lärare sagt att det är något man inte får göra, blir ju så orättvist. Har gått två gymnasieskolor i rad nu och båda har vart kaos, verkar inte vara stora krav på dagens skolor alls. Och nu vill jag bara ge upp och hoppa av, för det finns inte en chans att jag ska hinna med allt nu. Har inte ens lust att gå ur sängen på morgonen längre.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste skriva av mig om hur sjukt trött jag är på skolan. Har nu gått måleri linjen i 2½ år och går nu i sommar. Men frågan är om jag klarar mig.

Min skola är sämst på att planera och då menar jag SÄMST. Det är så att för att vi ska klara måleri kursen så måste vi göra ca 8 prov i varje måleri typ. Alltså snickerier, väggbeklädnader och så vidare. Det detta ska göras teoretiskt och praktiskt, så det blir 2 prov för varje del, och redan det är mycket. När vi gick i ettan så fick vi veta att vi skulle börja med proven till vårterminen i årskurs två. Så vi väntade, nu har nästan inga gjort prov än för att det vart så rörigt i vår skola, vi har aldrig haft en teori lektion inom måleriet och kan inte ett skit.

Många i min klass känner att det är pinsamt att gå ut på praktik och inte kunna något eftersom skolan inte lär oss. Första målar lektionerna fick vi verktygen i handen och fick lära oss själva från början, vilket är helt sjukt.

Man ska väl ändå ha genomgångar och teori så man lär sig något, vi kan inte ens färgerna vad dom gör eller vad dom ska användas till.

Nu sitter man här i trean massor av prov kvar, så kommer min lärare med något nytt påhitt. Vi ska räkna ut kostnader på det vi gör också, så nu har det plötsligt blivit 3 saker för varje del i måleriet. Hur fan tänker dom?

Vet att man ska ha mycket ansvar i gymnasiet men inte så mycket ansvar att lärarna bara kan sitta och pilla röv. En annan sak som stör mig är att inte en jävel i våran skola vet vad som gäller, dom är helt borta i huvudet. Min klassföreståndare vet inte ens när vi har avslutning. Så bra är min skola på planering.

Blev så jävla förbannad för några dagar sen när en kille i vår klass har fått göra prov inne i skolan medans vi andra praktiserar. Vilket våran lärare sagt att det är något man inte får göra, blir ju så orättvist. Har gått två gymnasieskolor i rad nu och båda har vart kaos, verkar inte vara stora krav på dagens skolor alls. Och nu vill jag bara ge upp och hoppa av, för det finns inte en chans att jag ska hinna med allt nu. Har inte ens lust att gå ur sängen på morgonen längre.

Skrev ut exakt det du skrev där och gå till rektorn!!

Och snälla GÖR DET (alltså prata med rektor) FÖR I HELVETE! Inget negativt kommer ju hända, bara att folk är för mesiga att prata emd rektorn! Man ska inte klaga om man inte är beredd att ens försöka få till en ändring!

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev ut exakt det du skrev där och gå till rektorn!!

Och snälla GÖR DET (alltså prata med rektor) FÖR I HELVETE! Inget negativt kommer ju hända, bara att folk är för mesiga att prata emd rektorn! Man ska inte klaga om man inte är beredd att ens försöka få till en ändring!

Har utvecklingssamtal imorgon med min svenska lärare, ska ta upp allt med henne och sedan gå till rektor. Ska försöka få med mig några i klassen, om dom nu vågar säga något.

• Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en hård dag med bråk och samtal har jag fått lite hopp!

Det är nämligen så att min skola har ett system dom kör "learn by doing". Jag frågade varför vi inte har teorilektioner och går igenom teori på lektionerna. Men tydligen så gör dom inte så i min skola, man får göra allt själv. Läsa teorin ensam från böcker + jobba praktiskt "learn by doing".

Men det som är så dåligt är att det systemet funkar inte för alla. Som mig t.ex. Jag har väldigt svårt för läsning. Kan läsa men får inte in det jag läser. Måste läsa om texten om och om och om igen för att fatta vad jag läst. Och det tar ett tag för mig. Och när vi får så mycket eget ansvar så funkar det inte. Vi får bestämma när vi själva ska göra proven, läsa teorin och så vidare. Och jag bara skjuter upp all hela tiden.

Men nu har jag fixat så att jag får stanna inne och göra proven medan dom andra är på praktik, vilket är jävligt orättvist för dom andra, men det är det enda sättet för mig att klara det här. Nu har jag deadline till på måndag för då har jag prov, och ska försöka klara det här nu.

Känns faktiskt bra, lättare när prov är uppsatta på datum än att jag själv får bestämma när det ska göras. Klarar inte av att plugga på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som har supersvårt för läsning? Behöver typ läsa en sida 40 gånger innan jag får in något i skallen.

Nja, däremot är det väldigt enkelt att börja tänka på någonting annat (och flyga iväg i ens egna tankar) samtidigt som man läser. Sedan när man väl förstår att man faktiskt läser har man läst en 2-3 sidor utan att man förstått vad som hänt (läst utan att fokuserat på texten). Då måste man läsa om dessa sidor. Händer skapligt ofta för mig

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som har supersvårt för läsning? Behöver typ läsa en sida 40 gånger innan jag får in något i skallen.

Nja, däremot är det väldigt enkelt att börja tänka på någonting annat (och flyga iväg i ens egna tankar) samtidigt som man läser. Sedan när man väl förstår att man faktiskt läser har man läst en 2-3 sidor utan att man förstått vad som hänt (läst utan att fokuserat på texten). Då måste man läsa om dessa sidor. Händer skapligt ofta för mig

Händer rätt ofta om man läser om något ointressant, speciellt när jag läser dikter, sångtexter då detta intresserar mig presis 0!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Sitter här och försöker tagga till, tenta-p har ju inofficiellt börjat idag med tanke på att jag inte ska till skolan förrän på torsdag. Givetvis väljer jag att rensa garderoben och sådant trams, men faktum är att jag fick ut något positivt av det! Hittade mina omdömen från mellanstadiet och det är riktigt kul att läsa dem. :D

Kul att se att jag är så lik då som jag är nu.

"Har bra koncentrationsförmåga när han vill, men pratar ofta bort mycket tid för sig själv och hans kamrater"

"En glad, positiv och mysig kille. Fäller onödiga kommentarer ibland"

"Duktig!! Drivkraften är dock ibland inte på topp. Dålig utmaning?" (Det sista stämmer visserligen inte in längre)

"Mycket bra på svenska, men skriver för lite i sina berättelser"

"Duktig och lugn"

Bild, slöjd, idrott, musik: "Bra" (=Dålig/medelmåttig). Så genomskinligt såhär i efterhand! :lol:

"Ante rättar inte i matteboken." (=Lata ungjävel)

"Pratar ibland vid fel tillfällen"

Oj, hade glömt att jag var elevrådsordförande i sexan! :o Den delen av mig (den engagerade killen) är verkligen som bortblåst.

Och inte för att skryta, men på nationella proven i femman så hade jag bara ett fåtal fel sammanlagt... Vart tog genietnörden i mig vägen? <_<:(

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor