Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Det där med datorlärare alltså :angry: Hälften av alla är ju inkompetenta idioter som man hade klarat sig bättre utan! Sedan finns det vissa guldkorn som är experter på deras områden :wub:

Jag ska ha min matte/ellära lärare i datorkunskap och han är så skön! "Jo, det där med datorkunskap kan ju ni som går på el så på de lektioner kan vi göra något annat" (w00t)

Redigerad av Grumpy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ha min matte/ellära lärare i datorkunskap och han är så skön! "Jo, det där med datorkunskap kan ju ni som går på el så på de lektioner kan vi göra något annat" (w00t)

Då är det ju bara att dra hem då! Aldrig att jag hade gått på lektionen!

Säger han att ni är klar så är ni ju det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit på att jag vill bli arkeolog eller något liknande. Någon som vet vad man ska läsa för att bli det?

Jag har en polare som studerar Arkeologi i Umeå, och av vad jag har fått höra av honom så låter det skitballt! De åker på massvis av exkursioner i bl.a Norge och Danmark. I'd say go for it!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade part eins av tyskaprov och ett matteprov igår, mina två första "riktiga" prov på gymnasiet. Tyskan var enkelt, bara glosor och sen en sida grammatik, matten var lättare än jag trodde och kommer lugnt få minst G på båda.

Imorrn har jag part zwei av tyskaprovet, läs och hörförståelse, har det 15.10, och det är det enda jag har imorrn. Vi har engelska klockan 8, men orkar inte släpa mig upp så tidigt och ta mig in till stan för en lektion. Sen har jag håltimma som alltid, sen har vi inte naturkunskap imorrn så ännu längre håltimme, sen är det historia men vi skulle göra klart ett häfte i samhällskunskap, som jag är klar med, så min lärare gav mig ledigt från den lektionen, sen har jag ingen matte eftersom att jag gjorde provet igår (de som inte gjorde det kom inte, och gör det imorrn). Och sen är det provet då, så min längsta dag i veckan (8-16.30) blev vääääldigt mycket kortare.

På fredag ska vi köra rullstol på idrotten också (attitydskolan!), lär bli skitkul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är alla nollningar på stora utbildningar så jävla hysteriska som det verkar? Jag vill inte klä ut mig, jag vill inte spexa, jag vill inte leka lekar, jag vill inte "busa" och gyckla och allt vad det nu är.

Blir man en outsider om man inte kissar på sig av glädje av varenda aktivitet?

Jag, som hade en väldigt klen nollning, känner att den är rätt viktig ifall man bonda i ett tidigt stadie. Folk som inte var med har det tagit lite längre tid för att komma in i gruppen.

Och så är det verkligen inte så tramsigt som det ser ut för en på utsidan. Visst, fadderister går runt och jönsar men ser man det med glimten i ögat så är det ganska underhållande. Tycker du ska känna på't helt enkelt, är det inget för dig så är det bara att skita i det. Men om jag minns rätt så gillar du att dricka öl, och det kan jag lova att det blir mycket av vilken utbildning du än väljer. :innocent:

Tror inte jag vet någon som inte uppskattade nollningen faktiskt, man ändrar i regel uppfattning om det ganska fort.

Edit med obligatorisk fråga: vad är det för linjer du kikar på? Något tekniskt precis som alla andra på det här forumet? :P

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är alla nollningar på stora utbildningar så jävla hysteriska som det verkar? Jag vill inte klä ut mig, jag vill inte spexa, jag vill inte leka lekar, jag vill inte "busa" och gyckla och allt vad det nu är.

Blir man en outsider om man inte kissar på sig av glädje av varenda aktivitet?

Inte nödvändigtvis en outsider, men man blir ju mer av en 'insider' om man är med på aktiviteter. Sedan kan man ju delta i den grad man vill - du kan ju gå på sittningar, men kanske mer för att äta gott och dricka gott än att spexa, sjunga sånger, och dylikt. Så nej, du behöver verkligen inte vara med på allt för att inte bli en outsider - om du är en sjysst prick (vilket du är) är allt lugnt.

Sedan har ju olika utbildningar olika mycket engagemang, men det borde inte vara en grej som är av stor vikt när du bestämmer vilken utbildning du ska gå. Mottagningen är ju oftast bara max en månad, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah. Satte tydligen MVG på Matte E-provet om differentialekvationer som jag var säker på att jag sumpade totalt. Tydligen ligger jag på ett MVG i hela kursen nu. Känns soft.

Grattis. Skulle du vänligen kunna lösa denna åt mig?

y= x²-10x + 16

Jag har löst flera andra liknande funktioner utan större problem, såsom y= x²-8x + 12 och y= 4x - x², men jag får absolut ingen bukt på denna av någon anledning. :( Uppgiften är för övrigt att finna symmetrilinjen samt största/minsta värde.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

y= x²-10x + 16

Jag har löst flera andra liknande funktioner utan större problem, såsom y= x²-8x + 12 och y= 4x - x², men jag får absolut ingen bukt på denna av någon anledning. :( Uppgiften är för övrigt att finna symmetrilinjen samt största/minsta värde.

y=x2-10x+16

y'=2x-10

y'=0 => 2x-10=0

2x=10

x=5

Så när x=5 har du en extrempunkt. Nu kommer jag dessvärre inte ihåg hur man gör på gymnasial nivå för att få reda på om den är max eller mini, använder man y'' då?

Jag gjorde en teckenstudie:

.....................5

.....---------------------------------->x

y'............-......0......+

y..................-9

Du har alltså en maximipunkt vid punkten 5,-9.

Hoppas det stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

y= x²-10x + 16

Tack tack! ^_^ Jag tror att eXotic gjorde jobbet åt mig.

eXotic: y'' använder man i Matte-D har jag för mig, medan man använder teckentabeller i Matte-C. Eller så är båda i Matte-C, jag är lite osäker..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack! ^_^ Jag tror att eXotic gjorde jobbet åt mig.

eXotic: y'' använder man i Matte-D har jag för mig, medan man använder teckentabeller i Matte-C. Eller så är båda i Matte-C, jag är lite osäker..

Använder man teckenstudier i MaC? Det har jag inget minne av, jisses vad man glömmer saker med åren.

Jag har för mig att första gången jag stötte på det var när man skulle skissa grafer i MaH. Fast det kanske var redan i MaC, bara att jag inte minns det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Använder man teckenstudier i MaC? Det har jag inget minne av, jisses vad man glömmer saker med åren.

Jag har för mig att första gången jag stötte på det var när man skulle skissa grafer i MaH. Fast det kanske var redan i MaC, bara att jag inte minns det.

Jag har gjort det, och jag har bara läst Matte-A-E. Har även för mig att det var ett tag sedan nu, så ja i C-kursen är jag ganska säker på att det var. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor