Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Stort! :D Grattis - jag tror du kommer att trivas bra på teknisk fysik. Och lycka till på Stockholms bostadsmarknad - inte för att vara en downer, men bered dig på att du kommer att få leta som ett djur för att hitta något. Står du i SSSB:s kö?

Tack, det tror faktiskt jag med. Fast jag är lite "rädd" för att det ska vara lite väl nördigt för mig. Men det är bara känslan jag fått av att veta att min -oh, så nördiga- fysiklärare på gymnasiet gick samma :P

Absolut står jag i SSSBs kö och har i dagsläget 626 ködagar. Detta verkar dock inte räcka, och vad värre är har de nu ändrat reglerna så att man måste ha börjat studera och vara kårmedlem för att över huvud taget kunna få en lägenhet. Enligt mig är detta såklart otroligt korkat då det är förstaårsstudenterna som behöver få in en fot mest. Känns som att man snabbt knyter kontakter om man redan har börjat studera, men vad vet jag. Jag kanske till och med har missförstått de nya reglerna, tillrättavisa gärna ;)

Annat skolrelaterat: tog studenten med 19,8 i snitt, blev i slutändan ett VG och MVG i resten.

Märkte att jag glömt skriva ut mitt snittbetyg när jag såg din post :o Nog för att folk kanske har annat att intressera sig för men 40/45 i IBs betygsystem ger mig så mycket som

20,00

i Sverige. Därtill tillkommer 2,00 meritpoäng. Som sagt kunde jag omöjligt vara nöjdare :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom in till gymnasiet på mitt första och enda val, Samhäll med Kulturinriktning på Karolinska Skolan. Vaknade kl 11 av att pappa ropade att jag fått brev, går ner i sömnen, plockar upp brevet på mitt rum, river upp det ser att jag kom in, somnar om. Vaknade lite grann av att min storebrorsa plockade upp brevet och kollade, när jag sen gick ner igen vid 14 (hehe), så sa jag till farsan att jag kom in. Han börjar tjattra om att ringa mamma. Ringer mamma tillslut, hon lika exalterad. Känns som att alla brydde sig mer än jag. : P

Nice också att en av mina närmsta vänner valde mellan det och IT-Media på John Bauer, och valde Karro. Rätt beslut av han, då han redan är väldigt kunnig inom både IT och Media, och har redan massa kontakter inom den branschen, så skulle han vilja jobba med det sen skulle han kunna göra det lätt, så det va lika bra för han att välja en bred inriktning.

Fick ett sjukt garv också när jag ögnade igenom gymnasieintagningslistorna, Thorén Business School (bara namnet liksom...), har fina namn för alla program, t.ex sam heter Business Program, Hotell o Rest. heter Management eller nåt sånt. Låter som en sjuk snobbskola. Och min brattigaste kompis ska gå där, passar han hehe. Annan upptäckt var hur sjukt mycket IV-program det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis! ;) Blev det den där "beyond interaktionsdesign"-grejen du skrev om?

Tack!

Inte helt säker på vad du syftar på... Det blev då jag tog en helvändning och tänkte att istället för statisk grafik i spelgränssnitt och program så kan jag pröva på rörlig grafik i filmer. :o

Målet är att kunna ansluta sig till de här grabbarna: http://www.youtube.com/watch?v=clnozSXyF4k :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör jag, i alla fall. Tack!

Lugnt! Sjukt bra att ställa sig om man så ens bara har en flyktig tanke om att möjligtvis kunna plugga i Stockholm någon gång i framtiden.

...men de har infört nya regler sedan första juli i år som säger att man måste vara med i en studentkår för att få stå i kö. Mer info finns för den intresserade

"
Nu införs de nya kö- och boendereglerna

Från och med 1 juli 2010 ändras reglerna både för dig som står i SSSB:s bostadskö och för de som bor hos SSSB. Anledningen är att kårobligatoriet avskaffas och som en följd av detta har Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO) beslutat om nya regler.

SSSB:s bostadskö och bostäder är fr o m den 1 juli 2010 endast till för dig som studerar i Stockholm och är med i en studentkår ansluten till SSCO.

För dig som står i vår bostadskö, pluggar och är kårmedlem sker därför inga förändringar, utan se till att förnya ditt kårmedlemskap nästa termin och fortsätt samla ködagar precis som vanligt.

Du som inte är kårmedlem, eller inte kan vara medlem för att du inte börjat plugga än, kan fortsätta samla ködagar till dess att en kontroll sker under senare delen av höstterminen 2010. Därefter kan du spara dessa ködagar i upp till 36 månader. Du kan fortsätta samla ködagar igen om du väljer att gå med i en studentkår.

MER INFORMATION

På www.sssb.se hittar du mer information om de nya reglerna. Hör av dig om du har frågor. Kontaktuppgifter finns på vår webb.

VÄNLIGA HÄLSNINGAR

STIFTELSEN STOCKHOLMS STUDENTBOSTÄDER (SSSB)
"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
Antagen! \o/

Dags att leta boende i Eksjö då...

Hjääälp vad tiden flyger iväg.

Boende är fixat. Inflyttning sker under helgen den 21-22e agusti. Det är för fan bara om 3 veckor!

Då ställs livet upp-och-ner! Första gången jag bor själv, i en stad där jag inte känner en kotte, för att läsa på en linje där jag inte känner en kotte. Folk frågar mig "nervös? ;pPp" men näe. Förväntansfull som fan!

Om jag blir rädd och inte kan sova någon dag är det väl bara att sätta sig på bussen till Jönköping och be StellHell läsa en godnattsaga :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är engelska C något bra att ha i ryggsäcken? Kan det vara bra när man letar jobb osv? Är det meriterande s.a.s? Funderar på att läsa det i år nämligen, men vet inte om det är värt det.

Cambridge är bra att ha om du ska utomlands och jobba eller studera. Vanliga Eng C vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är engelska C något bra att ha i ryggsäcken? Kan det vara bra när man letar jobb osv? Är det meriterande s.a.s? Funderar på att läsa det i år nämligen, men vet inte om det är värt det.

Goda kunskaper i engelska är alltid bra att ha men så meriterande vet jag inte om det är, den är inte direkt på avancerad nivå. Jag gick Engelska C, Cambridgekursen, fast utan att betala för certifikatet. Det kändes onödigt att göra det men är ändå glad för jag gick kursen.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon kan jag sätta spiken i envariabelskistan en gång för alla... fan vad jag har dragits med den kursen. Har nu under intensivkursen klarat alla fyra kontrollskrivningar och bara den imorn kvar, sen är jag home free. Det kommer vara tre frågor, en på Taylor-utveckling, en på L'Hôpital's regel och en på summaserier. Kan bli knepigt...

Tips till alla som börjar civilingenjör: satsa på matten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fullt studiebidrag i December?

Står såhär på CSNs hemsida:

Studiebidraget är 1 050 kronor i månaden och det betalas vanligtvis ut för fyra månader på hösten (september-december) och sex månader på våren (januari-juni).

Det verkar så... Men jag är osäker, då det alltid är mor som tagit emot studiebidragen tidigare år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor