Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Lång skoldag. Och seg. Tråkig. :(

Dagen började med en ~ 1.5 timmars TMS (Teknik Människa Samhälle), tätt följt utav ett matteprov. Gick... sådär på matten, men tror det gick rätt bra iaf. Även om jag känner nu i efterhand att jag verkligen underpresterade. :(

Aja. Skippade lunchen då det var fiskpudding och köpte en baguett istället.

Hade Datorkunskap där hela lektionen spenderades med powerpoint och redovisningar. Rätt segt och repetivt då flera jobbade om EXAKT samma sak... :mellow:

Hade därefter två timmar svenska, den lektionen spenderades dock till 75 % med att kasta papper, vika pappersflygplan och gå runt och slå på kompisar eftersom att vår lärare inte var i klassrummet på hela lektionen typ. :P Sena eftermiddag då man är grymt hungrig + trött brukar resultera i att man beter sig just så. :rolleyes:

Kom hem run 17.00 och nu sitter jag här.

Går du teknik?

Just ja! :D

Imorgon är det FN-dagen/Miljödagen hos oss. Bl.a kommer Anders Nylund till oss :D Han är metreolog på TV4, ni känner säkert igen honom :D

Sedan ska vi se Al Gore's Den obekväma sanningen (eller vad den hette) :D

Nylund_mindre_939504_0.jpg

Tips på frågor man kan ställa till honom tack :D ?

Va!? Det hade vi för ett år sedan, eller är den varje år?

Jag minns att vi gick iväg till Norrköpings biograf och kollade på "En obekväm sanning", den var faktiskt ganska intressant att kolla på. Så där har du något att se fram emot. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går du teknik?

Va!? Det hade vi för ett år sedan, eller är den varje år?

Jag minns att vi gick iväg till Norrköpings biograf och kollade på "En obekväm sanning", den var faktiskt ganska intressant att kolla på. Så där har du något att se fram emot. :mellow:

I dont know. Vi hade inte det förra året. Men det är kanske p.g.a att våran skola har blivit certifikerad FN-skola. Finns bara 27 skolor runt om i Sverige som belönats med det certifikatet. Vi kan känna oss stolta :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ! hjälp mig

Imorgon ska jag välja mitt första individuella val. Allt jag har att välja på verkar tråkigt och onödigt.

Vad har jag mest nytta av bland dessa:

1. bild och form
  2. tryck lätt, skriv rätt
  3. skapa och hantera bilder med datorn
  4. jazz-streetdance
  5. svart/vit foto (har jag redan, väljs ej)
  6. Kreativt digitalfoto
  7. Företagsekonomi A
  8. Privatekonomi
  9. fackteckning och desgin A
  10. keramik
  11. lagbollsspel
  12. Mer idrott
  13. Ledarskap inom lek och idrott
  14. Filmkunskap
  15. språkling orientering med latin
  16. Mat till vardag och fest
  17. Körsång
  18. Friskvårsdsmassage
  19. Akutvård
  20. Psykologi A (har redan, tar inte)
  21. Trafikantkunskap
  22. Vardagsjuridik
  23. Lever du ditt liv rätt och som du vill (alltså vafan?)
  24. turistspanska
  25. våga tala
  26. retorik
riktigt jävla pinsamma är vissa kurser. usch. Vad är bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trafikantkunskap. Är det inför körkortet och så? Kan kanske vara bra att få några läslektioner.

Förövrigt: Vilka jävla konstiga kurser ni hade där, ingen som man har lite nytta av inom arbetslivet känns det som. Såvida man inte ska bli massös eller fotograf eller något.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ! hjälp mig

Imorgon ska jag välja mitt första individuella val. Allt jag har att välja på verkar tråkigt och onödigt.

1. bild och form
  4. jazz-streetdance
  6. Kreativt digitalfoto
  7. Företagsekonomi A
  8. Privatekonomi
  10. keramik
  11. lagbollsspel
  12. Mer idrott
  14. Filmkunskap
  17. Körsång
  18. Friskvårsdsmassage
  19. Akutvård
  21. Trafikantkunskap
  22. Vardagsjuridik
  24. turistspanska
  25. våga tala
  26. retorik

Jag skulle ha tagit Nr. 6, men då är ju jag väldigt intresserad i fotografering och sådant också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror digitalt foto mest är photoshop och sånt. För Digitalt Foto som estetisk verksamhet är det.. :rolleyes: Vad kan jag ha nytta av senare då?

Mordos, hur är retorik?

Retorik är kul som satan, man lär sig att hålla tal, skriva ett tal och vad man ska tänka på. Vi höll tal en gång varje gång, ibland fick vi en lapp med två ord och skulle hålla tal i 2 minuter samt baka in de två orden i talet.. Jag fick drake och kaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I dont know. Vi hade inte det förra året. Men det är kanske p.g.a att våran skola har blivit certifikerad FN-skola. Finns bara 27 skolor runt om i Sverige som belönats med det certifikatet. Vi kan känna oss stolta :)

Certifierad. :rolleyes::mellow::D

HEJ! hjälp mig

1. bild och form
  4. jazz-streetdance
  6. Kreativt digitalfoto
  7. Företagsekonomi A
  8. Privatekonomi
  10. keramik
  11. lagbollsspel
  12. Mer idrott
  14. Filmkunskap
  17. Körsång
  18. Friskvårsdsmassage
  19. Akutvård
  21. Trafikantkunskap
  22. Vardagsjuridik
  24. turistspanska
  25. våga tala
  26. retorik

Beror ju på vad du tänkt syssla med men Företagsekonomi A, Privatekonomi och Vardagsjuridik är bra alternativ imo. Och RETORIK! Herregud! Jag har själv gått några kurser i både muntlig och skriftlig retorik/argumentation och det var väldigt givande. Allt hänger iofs på att man har en kompetent lärare.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Certifierad. :rolleyes::mellow::D

Beror ju på vad du tänkt syssla med men Företagsekonomi A, Privatekonomi och Vardagsjuridik är bra alternativ imo. Och RETORIK! Herregud! Jag har själv gått några kurser i både muntlig och skriftlig retorik/argumentation och det var väldigt givande. Allt hänger iofs på att man har en kompetent lärare.

Okej, tack. Enda säkra kortet är Filmkunskap, det är ju i alla fall roligt. Men tackade nej till Kalmars fotbollsgymnasium, var en av 16 utvalda av typ 200, för att kunna ha mitt individuella val och kan välja på det här.. kul! Detta blir svårt, när alla kompisar tar filmkunskap blir man ju sugen.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Certifierad. :rolleyes::mellow::)

Oj :D

---

Retorik, Vardagsjuridik och lagbollspel skulle jag valt emellan :D

---

23 .Lever du ditt liv rätt och som du vill

Wtf? :D Låter som jag vet inte vad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, känns förfärligt. Första matchen i S:t Eskils Champions League startade med förlust. 3-5.

Dock anser jag det var bra. Vi körde mot ett All-Star lag från alla IV-klasser. Det vill säga mot tre 19-åringar och två 18-åringar. Dom djurade ju sönder oss. Dock har vi stor chans att gå vidare. Tre matcher kvar och vi har ett bra lag så vi ska vinna!

----

Anders Nylund då? Han var ju grym, haha. Pratade om allt möjligt, grymt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Våra lektioner blir bara mer och mer oseriösa för varje dag som gå, det är som att lärarna börjar skit i oss när vi ska börja på en ny skola till våren.

Tyskaläraren kommer ALLTID minst 10 min försent och har bara gett os en enda läxa hela läsåret och vi har kollat film på 2/3 av alla lektioner, bra för mig som hatar tyska.. De flesta musiklektioner blir bara inställda av anledningar som vi inte får veta. har bara två seriösa lärare

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Våra lektioner blir bara mer och mer oseriösa för varje dag som gå, det är som att lärarna börjar skit i oss när vi ska börja på en ny skola till våren.

Tyskaläraren kommer ALLTID minst 10 min försent och har bara gett os en enda läxa hela läsåret och vi har kollat film på 2/3 av alla lektioner, bra för mig som hatar tyska.. De flesta musiklektioner blir bara inställda av anledningar som vi inte får veta. har bara två seriösa lärare

Berit och Maggi?

Håller med dig, tyskan är oseriös som aldrig förr. Förövrigt så börjar vi väl på en ny skola till höst? :mellow:

... och jag och kobbeman inkasserade båda full pott på matteprovet.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara seriösa lärare, utom min SO-lärare, som försöker vara seriös men tyvärr lär han ut så pass dåligt att det har tagit oss en hel termin att gå igenom buddhismen. Vi hade nog repetition om samma sak i en vecka. :confused:

Idag var jag tvungen att argumentera mot en tjej i klassen som tydligen är extremt posetiv till USA och deras politik. Bland annat tyckte hon att vi skulle gå med i NATO för att kunna hjälpa USA och för att slippa terrorister (Alltså vafan, hur fan tänker man?). Tydligen stödde hon USA i kriget mot Irak med argumentet att Irak hotat USA med sina "massförstörelsevapen". Hon tyckte även att USA hade all rätt i världen att attakera både Afghanistan och Irak efter 9/11... Sedan blev jag anklagad för att vara kommunist.

Och hon är ändå över medelfjortisen... :mellow:

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor