Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Nu är det mindre än en månad till jag tar studenten. Har ungefär två skolveckor kvar innan vi är lediga fram till utspringet i stort sett. Det känns lite läskigt, men jäklar var skönt det är att allting börjar lida mot sitt slut.

Detsamma, dock är de kommande två veckorna fullpackade av "tentor" på allt jag lärt mig hittills. Och då menar jag ALLT. Jag råpluggar. Jämt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detsamma, dock är de kommande två veckorna fullpackade av "tentor" på allt jag lärt mig hittills. Och då menar jag ALLT. Jag råpluggar. Jämt.

Haha. Vi har haft endast musik i tre veckor nu. Nästa vecka ska jag plugga det sista jag har, sedan är jag i stort sett ledig de sista två veckorna. Just idag känns det otroligt skönt när jag tänker efter. När går du ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Vi har haft endast musik i tre veckor nu. Nästa vecka ska jag plugga det sista jag har, sedan är jag i stort sett ledig de sista två veckorna. Just idag känns det otroligt skönt när jag tänker efter. När går du ut?

Slappt :)

Jag är färdig 14:de och är då helt ledig fram tills balen den tredje och studenten den tionde. Under den ledigheten blir det studentresa till Turkland :shifty: Du då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slappt :)

Jag är färdig 14:de och är då helt ledig fram tills balen den tredje och studenten den tionde. Under den ledigheten blir det studentresa till Turkland :shifty: Du då?

Tionde juni, alltså? Jag har bal 16 maj och tar studenten 27 juni. Det känns väldigt tidigt och jag tror vi är först ut i Göteborg efter Polhemsgymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är Cambridge-testet? Låter i vilket fall som ett riktigt bra resultat, grattis!

"The Certificate in Advanced English or CAE is the advanced general English exam provided by University of Cambridge ESOL Examinations. In the Common European Framework of Reference for Languages CAE is ranked at the C1 level. Like all the other Cambridge exams, once the exam is passed the qualification never expires. CAE is considered to be very valuable, especially for international students applying to British universities, as it is the required English certificate."

Och C1 innebär "Can understand a wide range of demanding, longer texts, and recognise implicit meaning. Can express him/herself fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions. Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes. Can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects, showing controlled use of organisational patterns, connectors and cohesive devices."

Det är helt enkelt ett intyg på att du är duktig på engelska. Det krävs för att plugga i Storbritannien och är väldigt bra att ha om man vill skaffa jobb eller så där engelskakunskaper krävs, särskilt i Storbritannien.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"The Certificate in Advanced English or CAE is the advanced general English exam provided by University of Cambridge ESOL Examinations. In the Common European Framework of Reference for Languages CAE is ranked at the C1 level. Like all the other Cambridge exams, once the exam is passed the qualification never expires. CAE is considered to be very valuable, especially for international students applying to British universities, as it is the required English certificate."

Och C1 innebär "Can understand a wide range of demanding, longer texts, and recognise implicit meaning. Can express him/herself fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions. Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes. Can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects, showing controlled use of organisational patterns, connectors and cohesive devices."

Det är helt enkelt ett intyg på att du är duktig på engelska. Det krävs för att plugga i Storbritannien och är väldigt bra att ha om man vill skaffa jobb eller så där engelskakunskaper krävs, särskilt i Storbritannien.

Det finns andra test man kan ta för att plugga i GB. T.ex. TOEFL. :>

Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det någon mer som gjorde Cambridge-testet i år? Vi fick tillbaka resultatet häromdagen och jag lyckades fixa ett A.

Fett med awesome mannen! :>

Själv måste jag göra om mitt, måste ha B för att vara behörig på den utbildningen jag är intresserad av (jag hade ett poäng ifrån). Ska nog testa TOEFL istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rawr, antagen till "Datateknik, Praktisk Linux" samt "Datavetenskap, Datorer och data från grunden"

Pissenkla internet-baserade sommarkurser som kommer ge 15hp, dvs rätt till CSN. ;3 Hoppas csn-anmälan går igenom annars blir de att skippa kurserna :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rawr, antagen till "Datateknik, Praktisk Linux" samt "Datavetenskap, Datorer och data från grunden"

Pissenkla internet-baserade sommarkurser som kommer ge 15hp, dvs rätt till CSN. ;3 Hoppas csn-anmälan går igenom annars blir de att skippa kurserna :)

Du vet att CSN räknar på antal veckor va, så om du planerar långa studier (6 år) så ska du vara försiktig med att slösa bort veckorna bara för att få pengar för annars står man där sista terminen och CSN slutar betala.

Jag var hos syo idag eftersom jag fortfarande inte tagit igen det jag missade i ettan, och för uppflyttning till trean på KTH krävs att man har 50hp från ettan. Jag får göra och lämna in en individuell studieplan med en trovärdig lösning på problemet, som hon sen måste godkänna. Annars har dagen bestått av projektarbete i övre ateljén på Arkitektskolan. Vi håller på att lösa världsproblem. Var även på Medelhavsmuseet och fick en privat visning och dialog med skaparen av en utställning om Kairos sopfolk Zabbalee, en del av projektet ska vara att förbättra deras livssituation.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu efter naionella provet (onsdag) så är mina 100 timmar matte A slut.

Och då vare nån som sa att ifall man inte börjare matte b nästa år så blir man tvungen o läsa matte a tills man går ur 3 :an :S

Tycker de låter konstigt men stämmer detta?

Kursen är ju avslutad, så nej. Om du inte vill läsa B-kursen får du ersätta den med en annan kurs, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor