Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Blev bråk i skolan idag mellan mig och en annan.

Long story short. Jag har alltid vart klassens "slagpåse" i nästan alla klasser jag gått i. Jag är 170cm lång och väger ca 58kg. Har alltid vart kortast och får alltid skit för det nästan. Men idag fick jag nog när en kille höll på med mig, det blev ett litet slagsmål och jag fick snacka med lärarna efter.

Jag är verkligen ingen som blir arg lätt men det här har jag känns nästan hela min skolgång. Och eftersom jag är en tyst person så har jag inte sagt emot så mycket och har inte velat "skvallra" eftersom jag trott saken blir värre av det.

Men idag var droppen och jag tände till av ilska.

Hoppas skolan blir skönare nu efter det här och att man har en bättre dag imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått mig en konstig grej att jag vill läsa medicin. Men jag har hört att läsa medicin i Sverige är som att tutta eld på en brakskit. Du får inte ut något av det och det är tid bortkastad.

Jag vet inte varför jag nämnde att tutta eld på en brakskit, jag har velat skriva det i dagar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev bråk i skolan idag mellan mig och en annan.

Long story short. Jag har alltid vart klassens "slagpåse" i nästan alla klasser jag gått i. Jag är 170cm lång och väger ca 58kg. Har alltid vart kortast och får alltid skit för det nästan. Men idag fick jag nog när en kille höll på med mig, det blev ett litet slagsmål och jag fick snacka med lärarna efter.

Jag är verkligen ingen som blir arg lätt men det här har jag känns nästan hela min skolgång. Och eftersom jag är en tyst person så har jag inte sagt emot så mycket och har inte velat "skvallra" eftersom jag trott saken blir värre av det.

Men idag var droppen och jag tände till av ilska.

Hoppas skolan blir skönare nu efter det här och att man har en bättre dag imorgon.

Förhoppningsvis ser killen inte på dig som en slagpåse efter att du visade att du också kan få nog, men man vet aldrig. Det kan ha motsatt effekt också tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi ska tydligen ha nationella i fysik. Lite jobbigt eftersom vi inte haft någon klok fysik förutom atomfysik sedan typ höstterminen i 8:an (VT hade vi någon odd typ av teknik, och sedan har vi bara haft typ grupparbete i astronomi, men sådant get knappt något). Men jag har MVG i NO-ämnena ändå, så jag tror inte det blir något problem, med lite repetition är det biff.

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tenta i databasteknik imorgon. Jag kan inte jättmycket men har 29 av 30 bonuspoäng från labbar, inlämningsuppgifter och modelleringsuppgiften och man behöver 50 av 100 för att bli godkänd, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem att sätta minst 21 p.

Dessutom får man ha med sig vad man vill till tentan utom dator, så har en feeet bunt papper: delar av kursboken (har den i pdf och fick läsbart plats med 8 sidor per A4-ark), ett tiotal extentor med lösningar, övningsuppgifter med lösningar, föreläsningsanteckningar, lite olika texter om om ämnet i fråga, egenskrivna formelblad/guider för olika uppgifter som kan komma. Uppnådde terminens printkvota på 400 sidor...

Det suger med lördagstenta dock.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tenta i databasteknik imorgon. Jag kan inte jättmycket men har 29 av 30 bonuspoäng från labbar, inlämningsuppgifter och modelleringsuppgiften och man behöver 50 av 100 för att bli godkänd, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem att sätta minst 21 p.

Dessutom får man ha med sig vad man vill till tentan utom dator, så har en feeet bunt papper: delar av kursboken (har den i pdf och fick läsbart plats med 8 sidor per A4-ark), ett tiotal extentor med lösningar, övningsuppgifter med lösningar, föreläsningsanteckningar, lite olika texter om om ämnet i fråga, egenskrivna formelblad/guider för olika uppgifter som kan komma. Uppnådde terminens printkvota på 400 sidor...

Det suger med lördagstenta dock.

Äh, med så bra "förberedelser" kommer du ju absolut klara dig, lycka till! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit sedan klockan halv två och skrivit på rapporten till mitt projektarbete. Är i stort sett klar med metoden, så ikväll tänkte jag gå in på de andra delarna som lär ta mer tid. Under lovet ska jag försöka göra klart alla andra arbeten så jag i stort sett är ledig sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Har aldrig i hela mitt liv känt att ett prov går så jävla dåligt som i onsdags. Mina farhågor visade sig vara väldigt överdrivna dock. Fick VG på det. I måndags gick det dock väldigt åt helvete på ett annat prov, det vet jag. :P

Slappa dagar nu, snart skärtorsdag och sen lov+APU i 2 veckor. Totalt 3 veckor ifrån skolan, yey! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska göra ett arbete i Internationell ekonomi om "Internationell handel och miljöpåverkan". Ska titta lite på ett land med ökande handel och det ska såsmåningom mynna ut i resonemang om miljöpåverkan, varför marknaden inte reglerar sig själv och "fattiga" vs "rika" länders ansvar i miljöfrågan.

Skulle behöva lite hjälp med att hitta något roligt land att skriva om, vill helst undvika de uppenbara länder som mest folk kommer att välja. Finns det något roligt land att skriva om? Blir antingen en skriftlig rapport eller muntlig presenation sedan och det är en rätt stor del av kursen. Hoppas på lite hjälp. :whistling:

Jag vet inte i och för sig inte vad som är uppenbart och inte men vore inte en tigerekonomi kul att skriva om?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par veckors vägande av och an är jag 97% säker på vad jag ska söka till: Digital Visualisering på Högskolan i Jönköping. En kort utbildning (vilket känns vettigt eftersom det trots allt är ett smalt ämne). Tog lite en vändning på en femkrona eftersom jag alltid tänkt att jag vill syssla med 2D-grafik mm... Men det ger samtidigt en framtid på typ, en reklambyrå. Digital Compositing däremot. Woah. Skulle vara ett riktigt drömjobb att jobba med postproduktion i någon riktigt stor film. Youtuba bara "Digital Compositing" och håll med om att det är grymt coolt! Lär bli Digital Visualisering som val #1, Grafisk Design (Jönköping det med) som val #2 och speldesign på Högskolan i Skövde som val #3.

Nu är bara frågan hur jag ska fixa boende i Jönköping. :unsure:

Edit: Omfg, jag blev blåst, stället ligger i Eksjö. Vafan är det för liten håla? :naughty:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, är minst sagt osugen på morgondagens högskoleprov...

Har för övrigt sökt naturvetenskapligt basår på universitetet nu. Borde jag söka samma grej fast på komvux med, kanske?

Det skadar ju inte... Samtidigt lär det inte vara svårt att komma in på ett basår.

Jag har förövrigt sökt till Digital Visualisering nu. Dags att börja kolla på bostad i Eksjö med andra ord. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inleder födelsedagen med högskoleprovet imorgon bitti. Tagg.

Grattis på födelsedagen! Hur gick provet?

Har för övrigt sökt naturvetenskapligt basår på universitetet nu. Borde jag söka samma grej fast på komvux med, kanske?

Ah, najs. Vet du vad du vill göra efter basåret?

Jag har förövrigt sökt till Digital Visualisering nu. Dags att börja kolla på bostad i Eksjö med andra ord. :P

Sweet, låter som att det skulle passa dig!

____

Har sökt en sommarkurs på distans i Concept Art i samarbete med den där högskola på Gotland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skadar ju inte... Samtidigt lär det inte vara svårt att komma in på ett basår.

Sant. Uppfyller i alla fall förra årets antagningskrav, om än inte riktigt med så stor marginal som jag hade velat...

Ah, najs. Vet du vad du vill göra efter basåret?

:teehee:

Har blivit väldigt intresserad av kiropraktik, vilket förvånar mig eftersom jag är extremt lat (there, I finally said it) och det lär ju inte inte direkt vara en tårtdans att studera till det... Men jag vet att jag är kapabel till vilket plugg som helst egentligen, och med tanke på hur fascinerande arbetet är (verkar) så kommer jag självklart fixa't. Att det sedan är fem år i England som gäller försöker jag förtränga så långt jag kan...

Fråga till dig, Axel: Hur kommer det sig att du läste upp dig på komvux och inte på universitetet? Finns det någon fördel som jag kan ha missat? :P

--------

Och nu över till dagens högskoleprov. Tyckte det gick åt helvete som vanligt. Svenskläsförståelsen är så väldigt mycket svårare än man förväntar sig, blir lika frustrerad varje gång. ORD fick jag 25/40 på förra gången, hade velat höja men vågar verkligen inte hoppas på det... NOG är alltid svår och ELK är väl hyfsad. Det enda jag egentligen blev nöjd med är DTK, just för att jag de andra två gånger har haft jättelite tid åt de sista sju-åtta uppgifterna. Kändes mer eller mindre som att jag essade det den här gången! >_<

Och enligt rutin användes kontrollpappret till ett omsorgsfullt vikt pappersflygplan. Det är mer spännande att få resultatet på posten. :D (Plus att jag inte har tid till att fylla i det)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor