Mathias Skrivet 23 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 januari, 2010 Med bara ett prov i hela kursen sista veckan Åh ja, det visste du nog innan jullovet också. Låter som den klassiska grejen "Vi kör bara med ett prov i slutet av terminen" "Åh, fan vad skönt!" *en termin senare* "Hey, det här gick inte som jag ville - SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 25 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2010 Fick F (underkänt) i provet i Envariabelanalys, med en poäng ifrån godkänt. Stenhård rättning, typ två poängs avdrag per fråga för ett litet slarvfel. Nåväl, inget att göra nu - det blir till att tenta om den i juni och lägga krutet på SF1625 - Algebra och geometri och SK1110 - Elektromagnetisk och vågrörelselära. Har suttit och kollat YouTube-föreläsningar i en timme, och damn, vad mycket man lär sig på dem. Khan Academy är min räddare i nöden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 27 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2010 Satan vad härligt! Fick reda på att skolan har köpt in nyaste AutoCAD, något som var väldigt förvånande och positivt! Tur vi slapp börja med en 6år gammal programvara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kattälskaren Skrivet 29 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2010 Alltid lika kul att stressa röven av sig på väg till skolan bara för att få veta att den första lektionen är inställd... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 29 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2010 Alltid lika kul att stressa röven av sig på väg till skolan bara för att få veta att den första lektionen är inställd... Usch! Gotta hate that. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 31 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2010 Klarar man av att läsa Fysik A utan att ha läst Matte D? Klarar man av att läsa Matte E utan att ha läst Matte D? (Jag tror jag vet svaret själv ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 31 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2010 Klarar man av att läsa Fysik A utan att ha läst Matte D? Klarar man av att läsa Matte E utan att ha läst Matte D? (Jag tror jag vet svaret själv ) Ja, man klarar Fysik A utan att ha läst Matte D, Vi började på Fysik A när Matte B började, så du klarar nog dig. Har läst Halva Matte C och är klar med Fysik A Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 31 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2010 Klarar man av att läsa Fysik A utan att ha läst Matte D? Klarar man av att läsa Matte E utan att ha läst Matte D? (Jag tror jag vet svaret själv ) Nu är jag lite oklar på vad som ingår i MaD, men på rak arm skulle jag kunna säga att det är möjligt att klara av att läsa MaE utan att ha läst MaD. Det är mycket nytt som introduceras i MaE, som egentligen inte kräver MaD-kunskaper för att fatta. Ioförsig, nu när jag tänker efter var det en del integral- och derivatakalkyl i MaE, vilket blir mycket enklare med MaD i naturar-ryggsäcken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 HAHA, ledig idag . Tydligen finns det inget vatten i skolan återigen! Det trevliga och konstiga var dock att när jag kom fram till busshållplatsen så fann vi en tom buss, alltså en buss utan förare . Kan tilläga att jag kliver på i första hållplatsen så någon bussförare måste ju ha lämnat den där! Ringa då en kompis som berättade att det inte fanns något vatten i skolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Klarar man av att läsa Fysik A utan att ha läst Matte D? Absolut. Jag läste Fysik A samtidigt som Matte B och tyckte fysiken var förvånansvärt lätt. Kände aldrig att jag verkligen behövde råplugga inför ett enda prov utan följde man bara med på lektionerna så var det a piece of cake. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Matematiken i Fysik A hör väl till Matte A och B skulle jag tro. Inte säker då jag precis börjat på Fysik A. Läser dock Matte D just nu, vilken mest innehåller trigonometriska funktioner och sådant, och sedan integraler som jag inte riktigt kommit till än. Matten i Fysik A är iallafall inget att oroa sig över. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Fysik A är ju enbart olika formler + Trigonometri. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Nu läser ju inte jag enligt svenska systemet, men det man lär sig i matte D, såsom intergraler, trigonometriska funktioner och dylikt, har jag funnit väldigt givande i fysiken. T.ex. så kan man ju genom att derivera en sinusfunktion som kartlägger avståndet från mittpunkten i förhållande till förfluten tid när en vikt hängande i en fjäder oscillerar för att få fram en kurva för hastigheten. Det jag tänker på kanske mest hör till fysik B men. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 T.ex. så kan man ju genom att derivera en sinusfunktion som kartlägger avståndet från mittpunkten i förhållande till förfluten tid när en vikt hängande i en fjäder oscillerar för att få fram en kurva för hastigheten. Fortfarande pepp eller, Kebab? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 (redigerad) Klarar man av att läsa Fysik A utan att ha läst Matte D? Klarar man av att läsa Matte E utan att ha läst Matte D? (Jag tror jag vet svaret själv ) Jag började med FyA under första året, minns dock inte om det var första eller andra terminen. Tror jag läste den parallellt med MaB och MaC. Ganska simpelt egentligen, om du är "logiskt lagd". Handlar i princip om att pussla med formler, ingen jätteavancerad matematik. Redigerad 2 februari, 2010 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Fortfarande pepp eller, Kebab? Hmm, det där kanske blev lite väl krångligt formulerat. Och som sagt har jag ingen större koll på vad som tillhör vilken kurs. Det där handlar om Simple Harmonic Motions vilket man kanske inte ens läser i svenska systemet, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Hmm, det där kanske blev lite väl krångligt formulerat. Och som sagt har jag ingen större koll på vad som tillhör vilken kurs. Det där handlar om Simple Harmonic Motions vilket man kanske inte ens läser i svenska systemet, eller? Bwahahahahahaa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Det är inte avancerat alltså, bara en formel att stoppa in värden i. Att veta att man ska derivera funktionen eller varför, om man nu ska det, tillhör inte gymnasiefysik att kunna. Fram med formelsamlingen och kötta. Oscillation betyder svängande rörelse fram och tillbaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Det är inte avancerat alltså, bara en formel att stoppa in värden i. Att veta att man ska derivera funktionen eller varför, om man nu ska det, tillhör inte gymnasiefysik att kunna. Fram med formelsamlingen och kötta. Oscillation betyder svängande rörelse fram och tillbaka. Jahopp, schysst att vi måste lära oss skit som inte ens ingår i gymnasiet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 2 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2010 Jahopp, schysst att vi måste lära oss skit som inte ens ingår i gymnasiet Lärarna brukar ju då och då härleda formler för sakens skull, eller bara för att visa att det går men det är ju aldrig några uppgifter på prov där man måste göra det så. . . Vad/var läser du för något egentligen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts