Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Yes. Jag orkade inte göra något på julafton, så jag gick och lade mig tidigare istället :mf_doof:

Hur går det för dig?

Jag är i princip klar med halva uppsatsen. 25 sidor har det blivit hittills. Äckligt mycket jobb och jag håller helt ärligt på att dö. Nu blir det två lediga dagar och sen hoppar jag på den sista biten och den lär väl ta minst lika många timmar som första delen krävt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig?

Jag är i princip klar med halva uppsatsen. 25 sidor har det blivit hittills. Äckligt mycket jobb och jag håller helt ärligt på att dö. Nu blir det två lediga dagar och sen hoppar jag på den sista biten och den lär väl ta minst lika många timmar som första delen krävt.

Jag skriver lite olika kortare uppsatser. Det går ganska bra faktist... klar med den ena och ska fortsätta på den andra idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Är det någon som vet om eller kan hjälpa mig hitta en sida som har samlat alla trigonometriska funktioner, där de är uppritade och definitionsmängd och värdemängd är angivet och varför den just antar de värdena. Sin och cos kan jag men kan aldrig lära mig tan, cottan, cosh och så vidare.

Det får gärna stå lite standardvärden för funktionerna också, när de blir 0, 1, pi, sina värdemängder eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet om eller kan hjälpa mig hitta en sida som har samlat alla trigonometriska funktioner, där de är uppritade och definitionsmängd och värdemängd är angivet och varför den just antar de värdena. Sin och cos kan jag men kan aldrig lära mig tan, cottan, cosh och så vidare.

Det får gärna stå lite standardvärden för funktionerna också, när de blir 0, 1, pi, sina värdemängder eller liknande...

Interaktiv trigonometri för sin och cos, väldigt intuitivt. Tan är en kakbit när man väl har förstått sin och cos, om man hela tiden har i bakhuvudet att tan = sin/cos. Denna förklarar tan väldigt bra, och denna tan(x)'s derivata. Här är en tabell för trigonometriska funktioner - det allra bästa är väl om man förstår definitionen av trig-funktionerna, varpå man kan härleda värdena ur dem. Jag vet att inlägget inte svarade på allt du sökte, men jag hoppas att det var lite till hjälp, iallafall!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah, gått två dagar av vårterminen, slutat tidigare båda gångerna. Igår fick inte HK-läraren igång en film och släppte oss en timme tidigare, och idag var det bad, så knalla hem med en kompis o spela PES.

I höstas hade vi Liv & Död-tema. Fick IG på arbetsinsats och på arbetet, men MVG på en novell som jag skrev kl 2 på natten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev i Hyllningstråden att jag fått praktik nu. Men en sak är jag orolig för nu. Man ska ju få ersättning för maten man äter när man är ute och den brukar ligga på 30kr vanligtvis. Men i min skola ligger den på 60kr. Och min skola har ett krav på att skolan och arbetsplatsen ska betala 50/50. Alltså 30kr var.

Tycker ni det låter normalt?

Glömde säga den här detaljen i telefonen, men min lärare ska ringa upp våra firmor. Men nu är jag orolig över att dom ska ändra beslutet om att jag ska praktisera där. Eftersom det är en liten firma och jag tror inte det är så populärt att praktikanter som kostar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev i Hyllningstråden att jag fått praktik nu. Men en sak är jag orolig för nu. Man ska ju få ersättning för maten man äter när man är ute och den brukar ligga på 30kr vanligtvis. Men i min skola ligger den på 60kr. Och min skola har ett krav på att skolan och arbetsplatsen ska betala 50/50. Alltså 30kr var.

Tycker ni det låter normalt?

Glömde säga den här detaljen i telefonen, men min lärare ska ringa upp våra firmor. Men nu är jag orolig över att dom ska ändra beslutet om att jag ska praktisera där. Eftersom det är en liten firma och jag tror inte det är så populärt att praktikanter som kostar pengar.

600:-/månaden är nog det du kommer uträtta värt för företaget?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bedömningen och betygsättningen kan dock inte användas för att "bestraffa" elever som lämnar in arbeten o.d. efter satt slutdatum. Läraren ska enligt läroplanen vid betygsättningen använda all tillgänglig information om elevens kunskaper. Det finns inget stöd i skolförfattningarna för att en elev som lämnar in ett arbete för sent inte ska få arbetet beaktat i bedömningen. Om arbetet betygsätts finns det inte heller stöd för att endast ge exempelvis betyget Godkänt på det. Däremot är det naturligtvis så att en sista inlämningstid i allmänhet sätts för att läraren ska få tid att bedöma elevernas arbeten innan ämnet eller kursen avslutats och betygsatts.

http://www.skolverket.se/sb/d/1442#listAnchor6837

Kul grej - en kompis fick bara G på ett försenat arbete men läraren sa att det egentligen var MVG. Han tog upp att det stred mot Skolverkets regler men hon sa att "ingen brydde sig om dem, och att nu var det såhär för att annars blir det orättvist mot de som lämnade in i tid". Han skrev ut reglerna och gick till rektorn som sa att han hade helt rätt. Nu ska min kompis, rektorn och läraren ha möte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul grej - en kompis fick bara G på ett försenat arbete men läraren sa att det egentligen var MVG. Han tog upp att det stred mot Skolverkets regler men hon sa att "ingen brydde sig om dem, och att nu var det såhär för att annars blir det orättvist mot de som lämnade in i tid". Han skrev ut reglerna och gick till rektorn som sa att han hade helt rätt. Nu ska min kompis, rektorn och läraren ha möte.

Åh, skulle vilja höra henne förklara vad hon menade med att ingen bryr sig om skolverkets regler!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan för vår korkade lärare, för att få MVG i kursen var man tvungen att få 25 av 25 på provet (det enda betygsgrundandet i hela kursen) och det var jättekonstiga frågor, inte något som liknar det vi gått igenom. Ingen fick självklart 25 rätt men "på eget initiativ" kunde man göra extrauppgiter för att på MVG fick vi reda på idag. Var 2 stycken i hela kursen som visste om det, de fick MVG. Fyfan att inte läraren upplyser en om detta.

För det första kan inte betyget grunda sig på ett prov (läst på skolverket) och dessutom säger läraren att det är försent att göra uppgifterna nu (men är nästan 100 på att stoppdatumet för betygen är nästa vecka)

Så, tycker ni jag ska klaga eller nöja mig med VG?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan för vår korkade lärare, för att få MVG i kursen var man tvungen att få 25 av 25 på provet (det enda betygsgrundandet i hela kursen) och det var jättekonstiga frågor, inte något som liknar det vi gått igenom. Ingen fick självklart 25 rätt men "på eget initiativ" kunde man göra extrauppgiter för att på MVG fick vi reda på idag. Var 2 stycken i hela kursen som visste om det, de fick MVG. Fyfan att inte läraren upplyser en om detta.

För det första kan inte betyget grunda sig på ett prov (läst på skolverket) och dessutom säger läraren att det är försent att göra uppgifterna nu (men är nästan 100 på att stoppdatumet för betygen är nästa vecka)

Så, tycker ni jag ska klaga eller nöja mig med VG?

Klaga, klaga och åter klaga! Det är din framtid det rör sig om ffs! Ingen kuklärare ska få ge dig ett lägre betyg än du förtjänar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klaga, klaga och åter klaga! Det är din framtid det rör sig om ffs! Ingen kuklärare ska få ge dig ett lägre betyg än du förtjänar!

Får väl höra när terminen slutar

Läste dessutom på skolverket att när betygen är satta kan de inte ändras eller omprövs, låter helt sjukt, man borde väl ändå har lite tid på sig att klaga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min mattelärare är den klart roligaste lärarn på skolan, kul att snacka med om allt förutom matte då det är jävligt tråkigt. Men när han är inne i lärarrollen blir han asdryg.

Förra veckan var det fem minuter kvar av lektionen och efter att ha faktiskt arbetat hela lektionen så kände jag att jag inte orkar räkna mer, så tar fram ett annat skolarbete jag bara har lite kvar på, och två kompisar gör likadant. Sen kommer läraren, och skäller ut bara mig, antar att jag inte jobbat på hela lektionen. Efter två minuter ordbajseri går han över till en kompis som gjorde misstaget att skratta lite åt hans utskällning. Då börjar han skälla ut han och anta att bara för att han spelar WoW gör han inget annat hemma. Under tiden sitter två andra vid bordet med mobiler framme och han säger inget till dom.

Igår så hjälpte han först en av mina bästa vänner, och jag satt och lyssnade för jag var på samma uppgift. Efteråt går han till mig och undrar om jag arbetat nåt nu (med en sån där "klart du inte har gjort det"-röst), jag säger "Jag är ju för fan på samma uppgift som [favoriserade elevens namn]!" Då gick han.

Dessutom lackar han ur direkt om nån har framme en vanlig mobil, men favoriten får ha framme iPhonen hur mycket han vill. De brukar till och med snacka om olika apps och så på lektionerna då han också har en iPhone.

Redigerad av Frusciante
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håll mig uppdaterad! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

APU:ar på NSD från och med tisdag. Roligt, antar jag. I mina arbetsuppgifter ligger bland annat att bevaka elitseriehockey live (matchblogga-ish, vet dock inte om jag ska be om att få göra't. Luleå är inget lag jag hyser sympatier för och tror att andra kan göra det bättre) samt korrekturläsa och fimpla med deras radio.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor