Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Åh, det där citatet får mig att tänka på Fight Club.

Det får mig att tänka på hampa-byxor, munspelshållare, och folkabussar.

...men för att återkoppla till det där om sista inlämningsdag: Har en lärare rätt att sätta en sista inlämningsdag, och sedan neka till att ta emot fler arbeten efter det? Tyckte att Skolverket var lite luddig på den fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...men för att återkoppla till det där om sista inlämningsdag: Har en lärare rätt att sätta en sista inlämningsdag, och sedan neka till att ta emot fler arbeten efter det? Tyckte att Skolverket var lite luddig på den fronten.

Njea, borde dom ju inte kunna, står att alla arbeten man gjort ska vara med i bedömningen!

Läraren ska enligt läroplanen vid betygsättningen använda all tillgänglig information om elevens kunskaper.

Arbeten är IMO tillgängligt, så det borde inte gå att neka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man har fram till 14 veckor efter kursens slutdatum att lämna in allting, oavsett om man är fem månader försen.

Förresten så lämnade jag in uppskattningsvis 40% av ettans, 10% av tvåans och 0% av treans inlämningsarbeten i tid och mitt betyg led aldrig av det. :confused:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där tjafset med att slutbetyged i 9:an ska räkna med elevens prestation genom hela 8:an och 9:an är då helt fel antar jag? Det ska endast räkna med elevens kunskap i dagsläget?

ja men då måste du bevisa att du kan det som du inte kunde i 8:an. Och i vissa ämnen kan det vara lite svårt att bevisa allt på en gång.

Kebab: Om du menar på gymnasiet så måste väl väl söka förlängd studieplan (vet inte vad det kallas) för den kursen och då kan man lämna in allt senare. Vet några i klassen som sökte det till Eng A och lämnade in vissa uppgifter efter sommarlovet när vi började Eng B

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njea, borde dom ju inte kunna, står att alla arbeten man gjort ska vara med i bedömningen!

Arbeten är IMO tillgängligt, så det borde inte gå att neka.

Jo, visst, men man kan ju inte sätta vilka krav som helst på en lärare. Ett extremt exempel, men hela klassen kan ju knappast vänta tills sista dagen innan betygssättningen med att lämna in hela kursens inlämningsuppgifter och prov.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sant? Att man kan tenta av kurser under tiden som man går i gymnasiet? Om jag exempelvis vill tenta av Programmering A och får MVG i det, kan jag byta ut mitt Spanska som jag fick G i mot Programmering? Och tenta menas med att man gör ett/flera prov utan att gå till själva lektionerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sant? Att man kan tenta av kurser under tiden som man går i gymnasiet? Om jag exempelvis vill tenta av Programmering A och får MVG i det, kan jag byta ut mitt Spanska som jag fick G i mot Programmering? Och tenta menas med att man gör ett/flera prov utan att gå till själva lektionerna?

Vad menar du med byta ut? Låter annars intressant :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

JULLOV!

Det här är det hittills mest välbehövda lovet, tror jag sa samma sak innan sommarlovet dock, haha. Sista dagen idag, dans i gympasalen, grötlunch och julavslutning i aulan. Jag fick stipendium för flit och framsteg, 600 kronor.

Ikväll är det fest och utgång och i princip alla ska ut för en gångs skull, imorgon lagfest och på söndag nyårsplanering, folkölsdrickande, fifakväll och övernattning hos en kompis. Fin lovstart! >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor